Speciální síly Armády ČR budou vybaveny lehkými obrněnými vozidly Supacat Extenda. V jejich výzbroji nahradí letité stroje Land Rover a zároveň doplní jejich logistickou schopnost, kterou dříve plnilo lehké nákladní vozidlo Tatra. Díky nákupu budou moci příslušníci speciálních sil zabezpečit logistiku dlouhodobých operací na bojových vozidlech.
S nákupem 18 vozidel se dnes seznámila vláda, již dříve jej odsouhlasilo Kolegium ministryně obrany. Vozidla dodá společnost LPP, která je výhradním dodavatelem těchto strojů pro Českou republiku. Technické zhodnocení podle potřeb speciálních sil provede státní podnik VTÚ (Vojenský technický ústav).
„Pořízení vozidel Supacat je důležitým krokem k zabezpečení mobility speciálních sil a jejich připravenosti k plnění operačních úkolů v souladu s národní i alianční doktrínou a přidělenými cíli výstavby schopností,“ uvedl náčelník Generálního štábu Karel Řehka.
Zastupující vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka pak dodal, že na základě doporučení Výboru pro obranu Poslanecké sněmovny bylo rozhodnuto zakázku rozdělit na dvě části: pořízení podvozků od společnosti LPP a následné technické zhodnocení od státního podniku VTÚ, což zahrnuje integraci zbraňových a komunikačních systémů.
Mohlo by vás zajímat

Detaily zakázky a kritika opozice
Nabídka na dodání 18 podvozků od společnosti LPP činí 32,6 milionu GBP bez DPH (zhruba 952 milionů korun). Technické zhodnocení ze strany VTÚ vyjde na 810 milionů korun bez DPH. Celková cena za pořízení vozidel tak dosáhne 1,76 miliardy korun bez DPH.
Nákup ovšem kritizuje opoziční hnutí ANO, které se domnívá, že vozidla jsou pořizována za předraženou cenu. Před prázdninami zakázku řešil potřetí před létem sněmovní výbor pro obranu.
Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) se na něm proti informacím, že by české ministerstvo nakupovalo obrněnce Supacat za třikrát vyšší cenu než britská vláda, ohradila. „Cena vozidla pro české speciální síly je na stejné úrovni jako pro britskou armádu,“ uvedla Černochová a odkázala na vyjádření ředitele inovací Supacatu Phila Applegartha, který stejnou cenovou hladinu veřejně potvrdil.
Karel Řehka na výboru zopakoval, že vojáci vozidla naléhavě potřebují. „Operační potřeba je nezpochybnitelná. Za mě uživatelský požadavek trvá,“ vyjádřil se k argumentům, které přišly z anonymních zdrojů z armády. Ty tvrdí, že speciální síly si chtějí raději pořídit nová, byť nevyhovující vozidla, protože na ta vyhovující by musely čekat dlouho.
Lubor Koudelka následně poslance ujistil, že celý proces je v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Pokud by nabídky schválilo kolegium ministerstva a následně vláda, mohly by být smlouvy podepsány už v létě.