Obrat pěti stovek největších společností ve střední a východní Evropě klesl v roce 2020 o 3,3 procenta na 667 miliard eur. Nejsilnější v regionu zůstávají polské firmy. Na druhém místě je Česká republika. Mezi firmami vede polský PKN Orlen, česká Škoda Auto a polský Jeronimo Martins. Tři největší odvětví generují téměř 54 procent celkových příjmů.

Třináctá studie úvěrové pojišťovny Coface „CEE Top 500“ monitoruje největší středoevropské firmy. Poskytuje pohled na ekonomiku regionu v předchozím roce a ukazuje její možný budoucí směr. Studie prezentuje střední a východní Evropu jako ekonomicky prosperující region. Žebříček odráží stav 500 největších společností ve střední a východní Evropě podle jejich obratu.

Aktuální studie odráží pozici firem v novém pandemickém prostředí Covid-19 a také to, jak se této nové situaci přizpůsobily.

„Ekonomiky zemí střední a východní Evropy se sice přizpůsobily novému pandemickému prostředí, ale pozitivní pohled na ně je však zpochybněn vývojem globálního a evropského hospodářství. V roce 2020 čelilo 500 největších podniků ve střední a východní Evropě poklesu tržeb. Tržby 500 největších společností se snížily o 3,3 procenta na 667 miliard eur. Průměrný obrat se snížil na 1 333 milionů eur oproti 1 378 milionům eur z roku 2019, což ukazuje dopad pandemie na region, ale na druhou stranu také jeho odolnost a růstový potenciál,“ řekl generální ředitel pojišťovny Coface Českou a Slovenskou republiku Ján Čarný.

Tahouni Polsko, Česko, Maďarsko

„Regionu střední a východní Evropy dominují polské, české a maďarské firmy. V těchto prvních třech zemích, které zabodovaly v CEE TOP 500, totiž sídlí 61,2 procentech všech společností z tohoto žebříčku,“ uvedl dále Ján Čarný.

Polsko opět obsadilo i za rok 2020 první místo na stupních vítězů – polské společnosti tvoří 32,2 procenta všech společností v žebříčku CEE Top 500. Přestože pandemie měla na polské firmy dopad (v Top 500 je 161 polských firem – tedy o 2 méně než v roce 2019), jsou polské podniky s průměrným obratem 1,6 miliardy eur stále největší v regionu. Souhrnné tržby se navíc snížily o 0,1 procento a v roce 2020 dosáhly 258,2 miliardy eur, zatímco čistý zisk klesl o 20,6 procent. Polsko je ekonomicky nejrozmanitější zemí v regionu střední a východní Evropy, přičemž největším odvětvím je sektor chemického, petrochemického a farmaceutického průmyslu.

Mohlo by vás zajímat

Prvních deset firem v Coface CEE Top 500

PořadíNázev společnostiObrat 2020 (miliony eur)Země
1.PKN ORLEN18 900Polsko
2.ŠKODA AUTO16 168Česko
3.JERONIMO MARTINS POLSKA13 426Polsko
4.MOL11 023Maďarsko
5.PGE POLSKA GRUPA ENERGETYCZNA 10 037Polsko
6.VOLKSWAGEN SLOVAKIA9 755Slovensko
7.POLSKIE GÓRNICTWO NAFTOWE I GAZOWNICTWO8 596Polsko
8.AUDI HUNGARIA7 518Maďarsko
9.EUROCASH5 573Polsko
10.LIDL5 235Polsko
Zdroj: Coface

Na druhém místě se opět umístila Česká republika s 15,4 procenty všech společností v CEE TOP 500. V žebříčku je zastoupeno 77 českých subjektů s úhrnným obratem 102 miliard eur.

„Ten však v průběhu roku 2020 výrazně poklesl, a to o 8,6 procent, zatímco čistý zisk se propadl o 33,9 procent. V České republice působí řada automobilek, které zůstávají pilířem průmyslu. Automobilový průmysl a doprava tak zůstává v žebříčku českých firem nejdominantnější, a to jak z hlediska obratu (34,8 procent), tak z hlediska počtu firem (24,7 procent). Souhrnný obrat tohoto odvětví činil 35,5 miliard eur, přičemž samotná Škoda Auto vytvořila téměř polovinu tohoto obratu (16,2 miliard eur, -8 procent). Na druhém místě podle počtu podniků a jejich obratu se umístilo odvětví veřejných služeb, které dosáhlo 21,5 procent, resp. 18,2 procenta,“ vypočítává dále Ján Čarný.

Třetí místo v žebříčku CEE TOP 500 patří Maďarsku (13,6 procent), které zahrnuje 68 špičkových společností v celém regionu (o 5 méně než dříve).

Obrat maďarských společností mírně poklesl o 1,1 procento, ztráta čistého zisku však dosáhla 49,6 procent. Nejsilnějším odvětvím je automobilový průmysl a doprava, které dominuje trhu jak obratem (22,7 procent), tak počtem společností (23,5 procent).

Vede PKN Orlen a Škoda Auto

První tři společnosti v žebříčku CEE Top 500 jsou „staří známí“ z předchozích ročníků.

Na prvním místě zůstává bezkonkurenčně polská společnost PKN Orlen, jejíž obrat však poklesl o 23 procent, zatímco v předchozím roce vzrostl o 1 procento.

Na druhém místě se umístila česká Škoda Auto.

Díky nárůstu obratu se na třetí místo posunula polská společnost Jeronimo Martins Polska (původem portugalská obchodní skupina, která v Polsku vlastní například významný maloobchodní řetězec Biedronka).

Většina společností v první desítce zaznamenala v krizovém roce 2020 nižší obrat než v roce předchozím. Pouze dva subjekty (Jeronimo Martins a PGE – Polská energetická skupina) dokázaly zvýšit své tržby o 10 procent, resp. 22 procent.

Dopad pandemie sice přinesl úlevu na napjatém trhu práce, ukázalo se však, že byla dočasná.

„Opět se ukázalo, že v regionu střední a východní Evropy je obtížné získat kvalifikované zaměstnance. Celkový počet zaměstnanců se v roce 2020 snížil jen nepatrně o 1,0 procento,“ uvedl dále generální ředitel pojišťovny Coface pro ČR a SR.

Coface Czech Top 10

Umístění v rámci českých firemUmístění v CEE Top 500SpolečnostObrat 2020 (miliony eur)
1.2.ŠKODA AUTO16 168
2.18.HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH4 343
3.26.ČEZ3 405
4.28.ALPIQ ENERGY SE3 347
5.29.FOXCONN CZ3 342
6.32.ORLEN UNIPETROL RPA2 889
7.48.RWE SUPPLY & TRADING CZ2 459
8.63.MORAVIA STEEL2 172
9.65.ČEZ PRODEJ2 059
10.71.CONTINENTAL AUTOMOTIVE CZECH REPUBLIC1 999
Zdroj: Coface

Tři odvětví = 54 % celkového obratu

Tři největší odvětví stále vedou a generují téměř 54 procent všech příjmů firem, zahrnutých v CEE Top 500.

Letos se na prvním místě umístilo odvětví chemického, petrochemického a farmaceutického průmyslu, které je v žebříčku CEE Top 500 tradičně největší. Navzdory poklesu obratu se stalo největším odvětvím s úhrnnými tržbami 133,9 miliardy eur v roce 2020 a 89 společnostmi (17,8 procent) z toho odvětví v přehledu CEE Top 500. Zároveň sektor zaznamenal největší pokles počtu podniků v žebříčku, když se během jediného roku snížil o 8 společností. Pokles tržeb společností z toho odvětví (-16,6 procent) byl mírnější než propad čistých zisků (-60,6 procent).

Na druhém místě je automobilový průmysl a doprava s 84 podniky v CEE Top 500 (16,8 procent, tj. o 5 méně než dříve). Tržby automobilových a dopravních společností se snížily (-9,7 procent), zatímco čistý zisk klesl ještě výrazněji (-61,3 procent). V důsledku omezení Covid-19 a zejména nedostatku polovodičů se celosvětově snížil prodej nových vozidel o 13,8 procent, přičemž v Evropě byl citelný propad o 20,2 procent. Přesto zůstává automobilový průmysl v regionu střední a východní Evropy konkurenceschopný a díky různým investicím z předchozích let byl již v dobré pozici.

Na třetím místě se umístil nespecializovaný sektor, který reprezentovalo 70 společností (o 3 méně než v předchozím roce). Největší podíl (35,7 procent) má Polsko, největší spotřebitelský trh v regionu střední a východní Evropy, a z Polska jsou také největší hráči: maloobchodní prodejce Jeronimo Martins Polska a Eurocash.

„K růstu v regionu střední a východní Evropy přispěla spotřeba domácností, která se ve druhé polovině roku 2020 začala díky dobré kondici trhů práce zotavovat. Rychle se vrátily rostoucí mzdy zaměstnanců a nedostatek pracovních sil, což vyvolalo tlak na marže. Přesto se obrat největších podniků v odvětví zvýšil na 102 mld. eur (+9,6 %; nejvyšší nárůst mezi všemi odvětvími) a společnosti dokázaly zaznamenat i vyšší čistý zisk, byť relativně mírný (+2,7 %),“ dodává šéf pojišťovny Ján Čarný.

Tomáš Rovný