Obrat pěti stovek největších společností ve střední a východní Evropě klesl v roce 2020 o 3,3 procenta na 667 miliard eur. Nejsilnější v regionu zůstávají polské firmy. Na druhém místě je Česká republika. Mezi firmami vede polský PKN Orlen, česká Škoda Auto a polský Jeronimo Martins. Tři největší odvětví generují téměř 54 procent celkových příjmů.
Třináctá studie úvěrové pojišťovny Coface „CEE Top 500“ monitoruje největší středoevropské firmy. Poskytuje pohled na ekonomiku regionu v předchozím roce a ukazuje její možný budoucí směr. Studie prezentuje střední a východní Evropu jako ekonomicky prosperující region. Žebříček odráží stav 500 největších společností ve střední a východní Evropě podle jejich obratu.
Aktuální studie odráží pozici firem v novém pandemickém prostředí Covid-19 a také to, jak se této nové situaci přizpůsobily.
„Ekonomiky zemí střední a východní Evropy se sice přizpůsobily novému pandemickému prostředí, ale pozitivní pohled na ně je však zpochybněn vývojem globálního a evropského hospodářství. V roce 2020 čelilo 500 největších podniků ve střední a východní Evropě poklesu tržeb. Tržby 500 největších společností se snížily o 3,3 procenta na 667 miliard eur. Průměrný obrat se snížil na 1 333 milionů eur oproti 1 378 milionům eur z roku 2019, což ukazuje dopad pandemie na region, ale na druhou stranu také jeho odolnost a růstový potenciál,“ řekl generální ředitel pojišťovny Coface Českou a Slovenskou republiku Ján Čarný.
Tahouni Polsko, Česko, Maďarsko
„Regionu střední a východní Evropy dominují polské, české a maďarské firmy. V těchto prvních třech zemích, které zabodovaly v CEE TOP 500, totiž sídlí 61,2 procentech všech společností z tohoto žebříčku,“ uvedl dále Ján Čarný.
Polsko opět obsadilo i za rok 2020 první místo na stupních vítězů – polské společnosti tvoří 32,2 procenta všech společností v žebříčku CEE Top 500. Přestože pandemie měla na polské firmy dopad (v Top 500 je 161 polských firem – tedy o 2 méně než v roce 2019), jsou polské podniky s průměrným obratem 1,6 miliardy eur stále největší v regionu. Souhrnné tržby se navíc snížily o 0,1 procento a v roce 2020 dosáhly 258,2 miliardy eur, zatímco čistý zisk klesl o 20,6 procent. Polsko je ekonomicky nejrozmanitější zemí v regionu střední a východní Evropy, přičemž největším odvětvím je sektor chemického, petrochemického a farmaceutického průmyslu.
Mohlo by vás zajímat
Prvních deset firem v Coface CEE Top 500
Pořadí | Název společnosti | Obrat 2020 (miliony eur) | Země |
1. | PKN ORLEN | 18 900 | Polsko |
2. | ŠKODA AUTO | 16 168 | Česko |
3. | JERONIMO MARTINS POLSKA | 13 426 | Polsko |
4. | MOL | 11 023 | Maďarsko |
5. | PGE POLSKA GRUPA ENERGETYCZNA | 10 037 | Polsko |
6. | VOLKSWAGEN SLOVAKIA | 9 755 | Slovensko |
7. | POLSKIE GÓRNICTWO NAFTOWE I GAZOWNICTWO | 8 596 | Polsko |
8. | AUDI HUNGARIA | 7 518 | Maďarsko |
9. | EUROCASH | 5 573 | Polsko |
10. | LIDL | 5 235 | Polsko |
Na druhém místě se opět umístila Česká republika s 15,4 procenty všech společností v CEE TOP 500. V žebříčku je zastoupeno 77 českých subjektů s úhrnným obratem 102 miliard eur.
„Ten však v průběhu roku 2020 výrazně poklesl, a to o 8,6 procent, zatímco čistý zisk se propadl o 33,9 procent. V České republice působí řada automobilek, které zůstávají pilířem průmyslu. Automobilový průmysl a doprava tak zůstává v žebříčku českých firem nejdominantnější, a to jak z hlediska obratu (34,8 procent), tak z hlediska počtu firem (24,7 procent). Souhrnný obrat tohoto odvětví činil 35,5 miliard eur, přičemž samotná Škoda Auto vytvořila téměř polovinu tohoto obratu (16,2 miliard eur, -8 procent). Na druhém místě podle počtu podniků a jejich obratu se umístilo odvětví veřejných služeb, které dosáhlo 21,5 procent, resp. 18,2 procenta,“ vypočítává dále Ján Čarný.
Třetí místo v žebříčku CEE TOP 500 patří Maďarsku (13,6 procent), které zahrnuje 68 špičkových společností v celém regionu (o 5 méně než dříve).
Obrat maďarských společností mírně poklesl o 1,1 procento, ztráta čistého zisku však dosáhla 49,6 procent. Nejsilnějším odvětvím je automobilový průmysl a doprava, které dominuje trhu jak obratem (22,7 procent), tak počtem společností (23,5 procent).
Vede PKN Orlen a Škoda Auto
První tři společnosti v žebříčku CEE Top 500 jsou „staří známí“ z předchozích ročníků.
Na prvním místě zůstává bezkonkurenčně polská společnost PKN Orlen, jejíž obrat však poklesl o 23 procent, zatímco v předchozím roce vzrostl o 1 procento.
Na druhém místě se umístila česká Škoda Auto.
Díky nárůstu obratu se na třetí místo posunula polská společnost Jeronimo Martins Polska (původem portugalská obchodní skupina, která v Polsku vlastní například významný maloobchodní řetězec Biedronka).
Většina společností v první desítce zaznamenala v krizovém roce 2020 nižší obrat než v roce předchozím. Pouze dva subjekty (Jeronimo Martins a PGE – Polská energetická skupina) dokázaly zvýšit své tržby o 10 procent, resp. 22 procent.
Dopad pandemie sice přinesl úlevu na napjatém trhu práce, ukázalo se však, že byla dočasná.
„Opět se ukázalo, že v regionu střední a východní Evropy je obtížné získat kvalifikované zaměstnance. Celkový počet zaměstnanců se v roce 2020 snížil jen nepatrně o 1,0 procento,“ uvedl dále generální ředitel pojišťovny Coface pro ČR a SR.
Coface Czech Top 10
Umístění v rámci českých firem | Umístění v CEE Top 500 | Společnost | Obrat 2020 (miliony eur) |
1. | 2. | ŠKODA AUTO | 16 168 |
2. | 18. | HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH | 4 343 |
3. | 26. | ČEZ | 3 405 |
4. | 28. | ALPIQ ENERGY SE | 3 347 |
5. | 29. | FOXCONN CZ | 3 342 |
6. | 32. | ORLEN UNIPETROL RPA | 2 889 |
7. | 48. | RWE SUPPLY & TRADING CZ | 2 459 |
8. | 63. | MORAVIA STEEL | 2 172 |
9. | 65. | ČEZ PRODEJ | 2 059 |
10. | 71. | CONTINENTAL AUTOMOTIVE CZECH REPUBLIC | 1 999 |
Tři odvětví = 54 % celkového obratu
Tři největší odvětví stále vedou a generují téměř 54 procent všech příjmů firem, zahrnutých v CEE Top 500.
Letos se na prvním místě umístilo odvětví chemického, petrochemického a farmaceutického průmyslu, které je v žebříčku CEE Top 500 tradičně největší. Navzdory poklesu obratu se stalo největším odvětvím s úhrnnými tržbami 133,9 miliardy eur v roce 2020 a 89 společnostmi (17,8 procent) z toho odvětví v přehledu CEE Top 500. Zároveň sektor zaznamenal největší pokles počtu podniků v žebříčku, když se během jediného roku snížil o 8 společností. Pokles tržeb společností z toho odvětví (-16,6 procent) byl mírnější než propad čistých zisků (-60,6 procent).
Na druhém místě je automobilový průmysl a doprava s 84 podniky v CEE Top 500 (16,8 procent, tj. o 5 méně než dříve). Tržby automobilových a dopravních společností se snížily (-9,7 procent), zatímco čistý zisk klesl ještě výrazněji (-61,3 procent). V důsledku omezení Covid-19 a zejména nedostatku polovodičů se celosvětově snížil prodej nových vozidel o 13,8 procent, přičemž v Evropě byl citelný propad o 20,2 procent. Přesto zůstává automobilový průmysl v regionu střední a východní Evropy konkurenceschopný a díky různým investicím z předchozích let byl již v dobré pozici.
Na třetím místě se umístil nespecializovaný sektor, který reprezentovalo 70 společností (o 3 méně než v předchozím roce). Největší podíl (35,7 procent) má Polsko, největší spotřebitelský trh v regionu střední a východní Evropy, a z Polska jsou také největší hráči: maloobchodní prodejce Jeronimo Martins Polska a Eurocash.
„K růstu v regionu střední a východní Evropy přispěla spotřeba domácností, která se ve druhé polovině roku 2020 začala díky dobré kondici trhů práce zotavovat. Rychle se vrátily rostoucí mzdy zaměstnanců a nedostatek pracovních sil, což vyvolalo tlak na marže. Přesto se obrat největších podniků v odvětví zvýšil na 102 mld. eur (+9,6 %; nejvyšší nárůst mezi všemi odvětvími) a společnosti dokázaly zaznamenat i vyšší čistý zisk, byť relativně mírný (+2,7 %),“ dodává šéf pojišťovny Ján Čarný.
Tomáš Rovný