Evropská komise spouští program obřích půjček SAFE (Security Action for Europe) v celkové výši 150 miliard eur (zhruba 3,7 bilionů korun) na posílení obrany. Zveřejněný předběžný příděl ukazuje propastný rozdíl ve středoevropském regionu. Česku Komise přiznala něco málo přes 2 miliardy eur, zatímco sousední Polsko získalo mnohonásobně víc. A není jediné.
České ministerstvo obrany přesto uklidňuje, že můžeme být spokojeni. Proč? Peníze totiž primárně zvažuje použít k pokrytí zakázky na tanky Leopard 2A8. Jaké jsou přesné argumenty resortu obrany a proč je i s výrazně nižší částkou spokojené?
I Slováci berou víc
Program SAFE (Security Action for Europe) je páteří širšího plánu ReArm Europe / Readiness 2030 a nabízí členským státům přístup ke konkurenceschopně naceněným půjčkám s dlouhou dobou splatnosti, a to až 45 let.
Data Evropské komise ukazují obrovské rozdíly v předběžných alokacích, které vycházejí z maximální poptávky států:

Česká republika předběžně získala jen zlomek toho, co Polsko a zhruba osmkrát méně než Maďarsko. Naši nejbližší sousedé, Slováci, si mohou půjčit o necelých 257 milionů eur víc než Češi.
Spokojenost díky projektu Leopard 2A8
České ministerstvo obrany nepovažuje menší alokaci za problém. Vysvětluje, že Česko indikovalo zájem o maximální částku 2,06 miliardy eur proto, protože tato suma odpovídá maximálnímu rozpětí ceny projektu tanků Leopard 2A8.
Resort k primárnímu záměru uvádí: „Momentálně se zvažuje použití prostředků z programu SAFE k pokrytí zakázky na nákup tanků 2A8. Česká republika prozatím projevila o půjčku v rámci programu SAFE pouze předběžný zájem, na definitivní rozhodnutí je čas do konce listopadu.“
Mohlo by vás zajímat
Další klíčové body ze strany ministerstva obrany zní:
- Naplnění požadavku: „Jelikož nám byla předběžně přidělena požadovaná maximální částka, můžeme být v tomto ohledu spokojeni.“
- Fiskální realita: Ministerstvo obrany zdůrazňuje, že SAFE je půjčka, nikoliv forma dotace. „Nelze hovořit o tom, že vyšší alokovaná částka pro členský stát znamená ,větší úspěšnost‘ daného státu.“
- Volnost pro jednání: „Realistická výše částky, kterou si Česká republika v případě závazného schválení půjčí, bude pravděpodobně nižší“ (dle dodacích lhůt tanků Leopard 2A8). Vyšší předběžná indikace (2,06 mld. eur) však dává Česku „volnější ruce při případných nadcházejících jednáních s Evropskou komisí.“
- Postoj k ostatním zemím a výrazně vyšším alokacím: „Nepřísluší nám hodnotit situaci ostatních zemí, řešíme pouze výhodnost s ohledem na potřeby a zájmy České republiky.“

Finanční výhody: Dlouhá splatnost a DPH
Analýza ministerstva financí, ze které resort obrany vychází, identifikovala klíčové výhody programu SAFE:
- Odlehčení rozpočtu: „Výhodou je jednak doba její splatnosti – může být až 45 let. Navíc se předpokládá výhodný úrok, což by v kombinaci znamenalo mnohem menší zátěž pro národní rozpočet než při samostatné půjčce.“
- Daňová úleva: „Především by – podle výkladu Evropské komise – mělo být u části zakázky financované z programu SAFE možné odpuštění DPH.“
Ačkoliv je primárním účelem programu SAFE spolupráce, u zvažovaného nákupu tanků 2A8 se již počítá se zapojením českého obranného průmyslu s dojednanou průmyslovou spoluprací ve výši minimálně 1,9 miliardy korun (75 milionů eur).
Časový tlak: Investiční plán do konce listopadu
Česká republika projevila o půjčku pouze předběžný zájem. Definitivní rozhodnutí a předložení plánů musí stihnout do termínu stanoveného Evropskou komisí:
- Do 30. listopadu 2025: Členské státy musejí předložit národní investiční plány s popisem využití finanční pomoci.
- Do ledna 2026: Rada EU přijme prováděcí rozhodnutí.
- Do února 2026: Následuje vyjednávání smluv o úvěru, které povedou k první předběžné výplatě prostředků.

Co vlastně program SAFE financuje?
Nástroj Security Action for Europe (SAFE) Evropská komise přijala 9. září. Má posílit obranné schopnosti EU a pomoci členským státům řešit kritické nedostatky. Zájem vyjádřilo 19 členských států. Program také umožní EU dále podporovat Ukrajinu a přidružit její obranný průmysl.
SAFE podporuje zadávání veřejných zakázek na prioritní obranné produkty seskupené do dvou kategorií, od munice a malých dronů (Kategorie 1) po protivzdušnou obranu a strategické prostředky (Kategorie 2). Pro obě kategorie platí přísné pravidlo: více než 35 % nákladů na komponenty nesmí pocházet ze zemí mimo EU, EHP/ESVO nebo Ukrajinu.
A jak to vypadá konkrétně?
Kategorie 1 obnáší: munici a rakety, dělostřelecké systémy, včetně systémů pro přesné údery na velké vzdálenosti, pozemní bojové schopnosti a jejich podpůrné systémy, včetně výstroje vojáků a pěchotních zbraní, malé drony (třída NATO 1) a související systémy proti dronům, ochrana kritické infrastruktury, kybernetika, vojenská mobilita, včetně protiopatření proti mobilitě.
Kategorie 2 zahrnuje: systémy protivzdušné a protiraketové obrany, námořní povrchové a podvodní kapacity, drony jiné než malé drony (třída NATO 2 a 3) a související systémy proti dronům, strategické prostředky, jako jsou mimo jiné strategická letecká přeprava, doplňování paliva za letu, systémy C4ISTAR, jakož i vesmírné prostředky a služby, ochrana vesmírných prostředků, umělá inteligence a elektronický boj.