Sněmovní vyšetřovací komise neshledala v postupu složek integrovaného záchranného systému při předloňské střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) pochybení, která by ovlivnila skutkový děj vyšetřované události. Uvedla to v závěrečné zprávě, kterou dnes zveřejnila na webu. Shledala však nedostatky v oblasti operačního a taktického řízení předtím, než pachatel začal 21. prosince 2023 v budově fakulty na náměstí Jana Palacha v Praze střílet. Policii a vládě navrhla opatření do budoucna. Ekonomický deník o případu informoval ZDE, ZDE nebo ZDE.

Na plénu zprávu obecně uvedl předseda komise Pavel Kašník (ODS). Poslancům například řekl, že komise vyslechla 29 svědků, listinné důkazy zahrnovaly na 800 stran. Celkem jednala 69 hodin, protokoly o výsleších představují celkem 385 stran.

Poslanci opozičního hnutí ANO se závěrem ve zprávě sněmovní vyšetřovací komise k předloňské střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, že neshledala v postupu složek integrovaného záchranného systému (IZS) pochybení, která by mohla ovlivnit skutkový děj události, nesouhlasí. Vyplývá to z jejich oponentní zprávy.

Zprávu vypracovali členové komise za ANO Jiří Mašek a Helena Válková. S doporučeními, která se týkají sdílení informací a takticko-operačních postupů policie, změn ve zbraňové legislativě, procesu lokalizace mobilních telefonů a komunikace s dalšími subjekty a osobami mimo policii, poslanci ANO souhlasí.

Mohlo by vás zajímat

Závěr, že komise neshledala v postupu složek IZS pochybení, ale podle zmíněných zákonodárců neodpovídá ani zjištěnému průběhu události, ani souboru zásadních doporučení. „Pokud by uvedená doporučení byla uplatněna v průběhu šetřené mimořádné události, byl by průběh tragické události, včetně možných následků, odlišný,“ uvedli.

Poslanci ANO navrhnou Sněmovně usnesení, v němž dolní parlamentní komora vyjadřuje hlubokou účast rodinám, blízkým a přátelům obětí a omlouvá se jim za to, že stát této tragické události nedokázal předejít. Sněmovna má zároveň požádat vládu, aby zajistila co nejdříve realizaci doporučení.

„Poslanecká sněmovna vyslovuje nesouhlas s postupem ministra vnitra a policejního prezidenta, kteří velmi dlouho a opakovaně odmítali připustit jakékoliv nedostatky v operačním a taktickém řízení a v nasazování sil a prostředků Policie ČR. O zjištěných nedostatcích neinformovali objektivně ani příslušný sněmovní výbor, ani veřejnost,“ uvádí poslední bod navrhovaného usnesení.

Na sněmovním plénu Mašek poukázal například na to, že zpočátku nikdo neprovedl lustraci v centrálním registru zbraní ihned po vyhlášení pátrání po potenciálně nebezpečné osobě. Středočeská policie to podle něj neudělala a prověřovala to až pražská policie. Mohlo to podle něj výrazně ovlivnit situaci. Tragédie by s velkou pravděpodobností proběhla, ale mohlo se to stát jindy a jinde, třeba v metru nebo při vstupu do budovy fakulty, popsal Mašek.

Podle zpravodaje a poslance Karla Haase (ODS) jsou ale některá Maškova tvrzení v rozporu s prokazatelnými fakty. O lustraci v registru zbraní požádala podle Haase středočeská policie a výsledek vložila do systému v 13:20. „Nežádali Pražáci a nežádali ani hodinu poté,“ řekl. Také podle závěrečné zprávy vložila středočeská policie informaci o tom, že je hledaný muž držitelem osmi střelných zbraní, do policejního informačního systému ve 13:20. O deset minut později do systému doplnila přesný položkový seznam střelných zbraní registrovaných na hledanou osobu.

„Ministr (vnitra Vít Rakušan z hnutí STAN) udělal jednu chybu, které teď asi dosti lituje, že hned ze začátku řekl, že bylo všechno v pořádku a že děkuje všem složkám a že udělaly bezvadnou práci. Byl by to malý zázrak,“ uvedla Válková. Řadoví policisté, záchranáři a hasiči podle ní plnili své povinnosti, nedostatky byly v řízení a koordinaci. „To byla absence velitele zásahu, kterého já tam prostě nevidím,“ podotkla.

Závěry a doporučení vyšetřovací komise Sněmovny

Zde jsou závěry a doporučení vyšetřovací komise Sněmovny ke střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v prosinci 2023 tak, jak je uvádí dnes projednávaná závěrečná zpráva:

Kapitola 7 – Závěry vyšetřovací komise k vyhodnocení zásahu integrovaného záchranného systému, zejména pak Policie ČR

– Po vyhodnocení všech důkazů provedených vyšetřovací komisí a z nich vyplývajícího skutkového děje vyšetřované události dospěla vyšetřovací komise k následujícím závěrům:

1) Vyšetřovací komise neshledala v postupu složek integrovaného záchranného systému pochybení, která by ovlivnila skutkový děj vyšetřované mimořádné události.

2) Některé nedostatky byly vyšetřovací komisí shledány v oblasti operačního a taktického řízení před zahájením střelby v budově Filozofické fakulty na náměstí Jana Palacha (je na ně reagováno v kapitole 8 této závěrečné zprávy v doporučeních vyšetřovací komise k opatřením směřujícím do budoucna).

3) Vyšetřovací komise navrhuje v kapitole 8 této závěrečné zprávy exekutivní a legislativní doporučení pro zlepšení postupů a procesů orgánů veřejné moci a soukromoprávních subjektů do budoucna.

Kapitola 8 – Doporučení vyšetřovací komise k opatřením směřujícím do budoucna

– Vyšetřovací komise v souladu s bodem II. podbody 3) až 5) usnesení o zřízení vyšetřovací komise navrhuje následující doporučení k opatřením směřujícím do budoucna, která by mohla napomoci předcházet vzniku podobných tragických událostí do budoucna a která by mohla ještě dále zlepšit schopnosti složek IZS reagovat na obdobné události případně vzniklé v budoucnu.

a) Exekutivní doporučení

a.1.) Doporučení adresovaná Policii ČR

a.1.1. Označení policistů v civilním oděvu

Do budoucna by bylo vhodné, aby policisté v civilním oděvu byli výrazněji označeni. V psychicky náročné situaci může být kdokoliv v nebezpečné zóně omylem vyhodnocen jako pachatel. Modrou rukávovou pásku policie je v takových situacích velmi lehké přehlédnout. Ačkoliv policisté v budově dodržovali veškeré taktické zásady a vzájemně se informovali o své přítomnosti, lepší označení by bylo bezpečnější.

a.1.2. Výstroj a výzbroj prvosledových hlídek

Vyhodnotit stávající výzbroj i výstroj a zajistit její zlepšení, zejména zbraní, balistické ochrany a prostředků k zásahu v zakouřeném prostředí. Stávající doporučené vyzbrojení policistů prvosledových hlídek je: osobní zbraň dle vyzbrojení organizačního článku (pistole 9×19 CZ 75 D Compact, pistole 9×19 speciál Glock 17), kolektivní zbraň dle vyzbrojení organizačního článku (1x samopal 9×19 Heckler & Koch MP5 A5 a 1x samopal 5,56×45 Heckler & Koch G 36 C). Některé útvary a organizační články policie ovšem nedisponují dostatečným počtem samopalů v ráži 5,56×45 a ne všechny prvosledové hlídky napříč všemi útvary Policie ČR jsou jimi vybaveny. Jedná se přitom o nezbytnou výzbroj pro účinný zásah proti aktivnímu střelci v balistice. Nejefektivnější vůči útoku aktivního střelce by bylo vybavení prvosledových hlídek zbraní Heckler & Koch MP 7 a kolimátory. Při zásahu se rovněž ukázalo, že policistům chybí popruhy na zbraně.

a.1.3. Vybavení hlídek Policie ČR zdravotnickými prostředky

Vybavit zdravotnickými batohy, včetně transportní plachty, co největší množství hlídek Policie ČR.

a.1.4. Vybavení prvosledových hlídek

Vybavit prvosledové hlídky páčidly.

a.1.5. Zjišťování a sdílení informací

– Analyzovat systém předávání informací mezi jednotlivými organizačními články Policie ČR v reálném čase (tj. sdílení informací v rámci operačního řízení sil a prostředků). Vyšetřovací komise doporučuje okamžitou lustraci zbraní v Centrálním rejstříku zbraní po nápadu věci pátrání po potenciálně nebezpečné osobě (bez ohledu na to, o jaký typ hledané osoby se jedná – podezřelý, pachatel trestného činu apod.)

– Zvyšovat kompetence jednotlivých organizačních článků Policie ČR při získávání, shromažďování, vyhodnocování a předávání informací a stanovit rozhodovací pravomoc při rozhodování o nasazování sil a prostředků a jejich řízení.

– Zvyšovat schopnosti centrální analýzy, zejména rychlý OSINT (zpravodajství z otevřených zdrojů) a schopnost profilování osob (větší počet specialistů).

– Provést revizi typových plánů a školení (stáže) pracovníků operačních středisek Policie ČR.

a.1.6. Lokalizace mobilních telefonů

Analyzovat nastavené postupy Policie ČR vyžadování a získávání informací o lokalizaci mobilního telefonu. Vyšetřovací komise zejména doporučuje:

– další průběžné pořizování profesionální techniky pro identifikaci polohy mobilního telefonu,

– zefektivnění schvalovacího procesu použití speciálních prostředků – zjednodušit proces žádosti,

– vytvořit strategii komunikace, včetně její četnosti, na mobilní telefon hledané osoby (se zohledněním specifik, o jaký typ hledané osoby se jedná – pohřešovaný, podezřelý, pachatel trestného činu apod.) při využití standardních metod zjištění dostupnosti mobilního telefonu (např. obsah hovoru či SMS, který by neměl vzbudit podezření),

– pravidelně školit policisty, aby věděli, jak systém lokalizace mobilních telefonů funguje a co a jak ovlivňuje přesnost lokalizace.

a.1.7. Komunikace s dalšími subjekty a osobami mimo policii

– Zlepšit komunikaci se zodpovědnými zástupci napadeného objektu, včetně přímé telefonické komunikace ze strany územně příslušného operačního střediska Policie ČR nebo Národního operačního centra Policejního prezidia Policie ČR.

– Nacvičovat komunikační dovednosti v případě mimořádné události.

– Zajistit pravidelné školení ve všech organizačních složkách Policie ČR a zlepšit úroveň komunikace Policie ČR s poškozenými a psychologické pomoci Policie ČR poškozeným z důvodu předcházení sekundární viktimizaci.

a.1.8. Oblast samotného zásahu policie proti tzv. aktivnímu střelci

– Nutné pokračovat v taktickém výcviku všech složek Policie ČR, včetně evakuace osob a stanovení uzávěry nebezpečného prostoru a včetně včasné jednotné komunikace vymezení nebezpečného prostoru mezi všemi zasahujícími složkami IZS.

a.1.9. Odborná analýza případných možností využití umělé inteligence při vyhodnocování záznamů z kamerových záznamů při pátrání po potenciálně nebezpečné osobě

– Vyhotovit odbornou analýzu, s velmi odpovědným zvážením dopadů na ochranu soukromí osob, případných možností využití umělé inteligence při vyhodnocování záznamů z kamer na/ve veřejně přístupných místech při pátrání po potenciálně nebezpečné osobě, včetně přípravy návrhů případných exekutivních a legislativních opatření k další vážné politické diskusi.

a.2.) Doporučení adresovaná ministerstvu vnitra

a.2.1. Edukace veřejnosti v oblasti chování v krizových situacích

– Realizovat průběžnou a systematickou informační kampaň pro informování veřejnosti, jak se bezpečně chovat v krizových situacích.

a.2.2. Systematická koordinace poskytování následné pomoci obětem a jejich blízkým po mimořádné události krizového řízení

– Po mimořádné události krizového řízení systematicky koordinovat, v součinnosti s Ministerstvem spravedlnosti (respektive Probační a mediační službou), poskytnutí následné psychologické pomoci a péče obětem a jejich blízkým tak, aby existoval přehled o tom, že všichni poškození byli osloveni s nabídkou -ustanovit jedno centrum asistenční pomoci s kontaktními informacemi, prostřednictvím kterých se poškození mohou na centrum asistenční pomoci obrátit.

a.3.) Doporučení adresovaná Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy

a.3.1. Opatření k prevenci negativních jevů ve společnosti

– Zvýšit počet dětských psychologů a klinických psychiatrů, s prioritou v oblastech, kde jsou služby méně dostupné.

– Zlepšit dostupnost krizových linek poskytujících psychologickou pomoc a podporu.

– Průběžně zvyšovat kompetence pedagogů ve všech stupních vzdělávací soustavy v efektivním řešení problémů ve třídách a v pomoci dětem s traumatickými zkušenostmi.

– Systematicky a průběžně realizovat preventivní programy proti šikaně a kyberšikaně ve všech stupních vzdělávací soustavy.

– Realizovat průběžnou a systematickou osvětovou kampaň destigmatizující péči o duševní zdraví.

b) Legislativní opatření

b.1) Změny ve zbraňové legislativě

– Zpřesnit obsah informací evidovaných v Centrálním rejstříku zbraní (zápisy zbraní apod.).

– Zlepšit oprávnění orgánů provádějících kontroly držitelů zbraní.

– Zakotvit do legislativy zákaz tlumičů na krátké zbraně.

b.2) Změny v legislativě vymezující oprávnění Policie ČR

– Zakotvit povinnost provozovatelů telekomunikačních služeb poskytovat Policii ČR lokalizační údaje mobilního telefonu bez práva provozovatelů na úhradu nákladů ze strany Policie ČR (bez změny stávajících podmínek pro využití předmětného oprávnění Policie ČR).

– Připravit návrhy legislativních opatření (a navazujících exekutivních opatření) zakotvujících oprávnění Policie ČR k přístupu k podobiznám fyzických osob evidovaným z jejich činnosti orgány veřejné moci a podobiznám evidovaným soukromoprávními subjekty, pokud soukromoprávní subjekty podobiznu dané fyzické osoby Policii ČR oprávněně poskytnou.

– Připravit návrhy legislativních opatření (a navazujících exekutivních opatření) zakotvujících oprávnění praktického lékaře, u kterého je fyzická osoba registrována, k přístupu do jednotně propojené zdravotní dokumentace (do jednotně propojené zdravotní karty) všech ošetřujících specialistů dané fyzické osoby, včetně medikace.

Kapitola 9 – Závěrečná ustanovení

– Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky není orgánem moci soudní, není orgánem činným v trestním řízení, je nástrojem parlamentní kontroly výkonné moci. Svou závěrečnou zprávu adresuje vyšetřovací komise Poslanecké sněmovně, jejímž je vyšetřovací komise dočasným orgánem.

– Vyšetřovací komise nezjistila při své činnosti žádné skutečnosti, které by nasvědčovaly tomu, že by byl spáchán trestný čin. Proto vyšetřovací komise nevyužívá své oprávnění podat orgánům činným v trestním řízení trestní oznámení.