Dojedu k nejbližšímu stojanu s elektřinou, nebo zůstanu stát na kraji silnice? To je otázka, která napadne snad každého řidiče elektromobilu. Situace se však rychle zlepšuje. Na konci března počet veřejných dobíjecích stanic dosáhl počtu 700 a dál roste. Lídr trhu ČEZ na počátku května zvýšil počet svých stojanů s elektřinou pro elektromobily na rovných 300.
Přehled uvedený na webu Ministerstva průmyslu a obchodu a platný k datu 31. března uvádí rovných 700 dobíjecích stanic. Nejvíce z nich v té době vlastnili a provozovali tři velcí distributoři elektřiny, tedy jmenovitě ČEZ (268), Pražská energetika (128) a E.ON (73 dobíječek). Na čtvrtém místě je mladoboleslavská teplárna Ško-energo s 36 stojany. Mezi významnější provozovatele dobíjecích stanic v Česku patří ještě výrobce baterií Olife, řetězec čerpacích stanic MOL ČR, energetická skupina innogy a obchodní řetězec Lidl.
Jubilejní stojan v barvách Skupiny ČEZ s pořadovým číslem 300, který vyrostl na parkovišti u Kauflandu v Nymburce, v pondělí 3. května slavnostně uvedli do provozu místopředseda vlády Karel Havlíček a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Více než 150 stanic vzniklo díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu Doprava, další desítky dobíjecích míst postavil ČEZ z vlastních prostředků.
„Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci širšího středoevropského regionu. Řidičům u většiny stojanů navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ uvedl k otevření nové stanice v Nymburku předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Jak zmínil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, na výstavbu dobíjecích a plnicích stanic pro ekologická vozidla by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,5 miliardy korun – z evropských fondů i z národních zdrojů. Finance se na tuto oblast mají vyčlenit také z Modernizačního fondu a Národního plánu obnovy. „S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů a hybridů se brzy dostane do řádů desítek tisíc,“ zmínil Karel Havlíček.
V České republice je aktuálně registrováno více než 6000 elektromobilů, z toho přes 3300 jich přibylo v loňském roce a dalších 585 za první tři měsíce letošního roku. Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice do roku 2030 mělo jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů, 800 až 1200 elektrobusů a fungovat 19 000 až 35 000 dobíjecích bodů na elektřinu.
Tomáš Rovný