Stavební práce na modernizaci nejzatíženějšího úseku D1 u Brna mezi 194. a 196. kilometrem budou pokračovat celou zimu. Tento týden mají stavbaři osazovat nosníky nového mostu přes železnici, informoval o tom generální ředitel ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radek Mátl v podcastu státního podniku. Práce za více než miliardu korun bez DPH budou hotové v podle ŘSD polovině dubna 2025, kdy také skončí všechna dopravní omezení.
Modernizace úseku mezi 194. a 196. kilometrem je první ze sedmi etap rozšíření D1 kolem Brna. Podle Radka Mátla je právě tento úsek jedním z nejkritičtějších, protože jde o místo, kde provoz dosahuje největší dopravní intenzity, denně tam projede až 80 tisíc vozidel. Úsek se nachází mezi křižovatkami s dálnicí D2 a s výpadovou silnicí na Vídeň.
„Věřím, že rozšíření tohoto úseku na šestipruhové uspořádání výrazně zvýší plynulost dopravy na dálnici D1 na obchvatu Brna. Z dalších souvisejících staveb máme nejdál připravenou přestavbu křižovatky D1 a D2, říkáme tomu křižovatka Brno jih. Ta má stavební povolení a vybíráme dodavatele,“ řekl Radek Mátl.
Mátl také uvedl, že jde o velmi komplikovanou stavbu. Zhotovitel, sdružení MI Roads a Doprastav, má aktuálně hotové podkladní asfaltové vrstvy. Klíčem stavby a jejího zprovoznění je podle Mátla šestipólový most přes železnici. „V současné době se intenzivně pracuje na spodní stavbě a tento týden v nočních hodinách se budou osazovat nosníky, abychom se dostali zpod mostu nahoru. To znamená, že řidiči, kteří úsekem projíždějí, tu intenzivní práci nevidí, protože probíhá v místech spodní stavby, nikoli nahoře,“ poznamenal Radek Mátl.
Mohlo by vás zajímat
Neomezený provoz tři plus tři pruhy by měl začít fungovat v polovině dubna. ŘSD se dohodlo, že proti plánu skončí práce o dva měsíce dřív. „Zhotovitel bude pracovat celou zimu, nebude žádná zimní technologická přestávka. Bude k tomu využívat i zateplené stany, aby se práce nezastavily a aby mohl v zimním období pokládat izolace a provádět všechny procesy, které by běžně prováděl v letních měsících nebo za lepších klimatických podmínek,“ zmínil Mátl.
Nyní je provoz na komunikaci omezený, jezdí se v režimu dva plus dva jízdní pruhy, a to rychlostí 80 kilometrů za hodinu. Práce na rozšíření dálnice D1 na šest pruhů začaly v srpnu 2023.
Při stavbě dalších úseků chce ŘSD zúročit zkušenosti z nynější stavby. Jednotlivé etapy chce také podle Mátla co nejvíce propojit a nakumulovat, aby se výstavba urychlila. Největším problémem jsou podle něj mosty. ŘSD chce postupně rozšířit na šest pruhů úsek dálnice D1 dlouhý 30 kilometrů, a to od Kývalky po Holubice. Je rozdělený do sedmi staveb, investice budou dohromady podle předběžných odhadů kolem 24 miliard korun bez DPH.
(teč)