V České republice bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno 353 770 osobních vozidel, tedy o 31,5 procent (tj. 84 680 vozidel) více než ve stejném období předchozího roku. Výrobní výsledky v segmentu osobních vozidel se tak přiblížily předkrizovým hodnotám roku 2019. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Pokles zaznamenaly ostatní segmenty ve výrobě autobusů, motocyklů a přípojných vozidel.
Podle SAP se dařilo i výrobě nákladních vozidel, které za první tři měsíce zaznamenaly 19,5procentní nárůst na celkových 361 ks vyrobených vozidel. Pokles objemů výroby naopak evidovali výrobci ostatních segmentů – autobusy -11,6 procent (1 101 kusů), motocykly -73 procent (183 kusů), malá přípojná vozidla do 3,5t -18,8 procent (4 038 kusů) i velká přípojná vozidla nad 3,5t -17,3 procent (569 kusů).
Výroba v segmentu vozidel s elektrickým pohonem zaznamenala výrazný nárůst a tvořila přes 11,6 procent z celkové produkce motorových vozidel. Za první kvartální období roku 2023 bylo vyrobeno celkem 29 928 čistě elektrických a 11 393 osobních vozidel s plug-in hybridním pohonem.
„Nejen pro automotive, ale i celou ekonomiku je skvělou zprávou, že přes přetrvávající výpadky ve výrobě, způsobené nedostatkem komponent, se výrobcům osobních vozidel podařilo v prvním čtvrtletí přiblížit předkrizovým výrobním hodnotám roku 2019. Byť situace v dodavatelském řetězci nadále není jednoduchá a výrobní kapacity jednotlivých komponent bude zapotřebí znovu vybalancovat s trvající poptávkou po vozidlech, vnímám pozvolný návrat k rovnovážnému stavu. O to více je důležité předejít kontraproduktivním regulatorním zásahům do trhu, které hrozí například v případě přijetí normy Euro 7 ve své stávající podobě,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Výroba osobních vozidel se vrací k předcovidové úrovni
Za první tři měsíce tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 353 770 osobních vozidel, tj. meziročně o 31,5 % více než v prvním kvartálním období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 41 321 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů narostl na 11,68 %. Celkem bylo vyrobeno 29 928 bateriových BEV a 11 393 plug-in hybridních PHEV vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 24 950 vozidel, tedy o 10,2 % více než v předchozím roce. Téměř 93 % vyrobených automobilů (328 820 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 33,4 % nárůst.
Největší tuzemská automobilka ŠKODA AUTO vyrobila v lednu až březnu ve svých tuzemských závodech 231 652 osobních automobilů (+42,4 %). Na český trh bylo umístěno 20 183 vozidel (+8,8 %), na zahraniční trhy bylo určeno 211 469 vozidel (+46,8 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila ŠKODA AUTO 22 258 ks, tj. 9,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 18 636 vozidel bateriových BEV a 3 622 vozidel plug-in hybridních.
V meziročním srovnání se dařilo i nošovickému závodu automobilky Hyundai. Ten za první čtvrtletí vyrobil celkem 88 300 vozidel, tj. o 18,8 % více než ve stejném období loňského roku. Celkem 84 595 vozů bylo exportováno (+19,6 %) a 3 705 bylo uplatněno na tuzemském trhu (+3,8 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 11 292 ks čistě elektrický a 7 771 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 21,6 % celkové produkce.
Po téměř měsíční únorové odstávce výroby se v kolínské Toyotě za první tři měsíce roku vyrobilo celkem 33 818 osobních vozidel, tj. meziročně o 5,2 % vozidel více než ve stejném období loňského roku. Celkem 32 756 vozidel směřovalo na export (+3,6 %) a 1 062 (+105,8 %) bylo registrováno v tuzemsku.
Ostatní segmenty ztrácí
V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1 101 autobusů (-11,6 %), 57 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (-63,7 %), zbylých 1 099 bylo exportováno (+8,7 %).
Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 025 autobusů, tedy o 9,7 % méně než v loňském roce, 1 033 směřovalo do zahraničí (+6,5 %) a 47 ks (-53,9 %) bylo prodáno v tuzemsku.
SOR Libchavy v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobil 71 autobusů, tj. o 22,8 % méně než vloni, z nichž 10 ks (-81,8 %) bylo určeno pro domácí trh a 61 ks (+64,9 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí.
Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 5 autobusů, všechny byly určeny na export.
Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 361 vozidel, tedy o 59 ks více než ve stejném období loňského roku (tj.+19,5 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (284 ks), v Česku bylo umístěno 90 vozidel.
Výrobce JAWA v prvních třech měsících roku vyrobil 183 motocyklů, tedy o 495 ks méně než v minulém roce (-73 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 88 motocyklů této značky (-82,3 %), exportováno bylo 95 strojů (-47,8 %).
Taktéž segment přípojných vozidel zaznamenal celkový meziroční pokles. Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno 4 607 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 1 051 ks méně než vloni (-18,6 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila 4 038 ks (-18,8 %), v Česku jich prodala 2 036 ks (-22,4 %), v zahraničí pak 1 625 ks (-17,8 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů také došlo k částečnému poklesu produkce. Schwarzmüller vyrobil 434 velkých přípojných vozidel, tj. o 24,8 % méně než vloni. V České republice prodal 220 ks (+20,9 %), v zahraničí 337 ks (-35,3 %). Dařilo se naopak české společnosti PANAV, která vyrobila 135 přívěsů a návěsů, tedy o 21,6 % více než v předchozím roce. Na tuzemský trh umístila 89 ks přípojných zařízení (tj.+15,6 %), na zahraniční 9 ks (-59,1 %).
(nik)