INZERCE

ČSA silně zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už loni propustil kolem 300 pracovníků. Foto: Letiště Václava Havla

Zastavení provozu zatím není nutné. ČSA jsou sice ve ztrátě, dluhy ale splácí

České aerolinie (ČSA), které jsou v současnosti v úpadku, zaznamenaly během prvních devíti měsíců letošního roku ztrátu před zdaněním přes 105 milionů korun. I přesto ovšem společnost díky prodeji majetku, zejména pak emisních povolenek, postupně hradí část svých pohledávek, a navyšuje tak zůstatek peněz, které má k dispozici. Vyplývá to ze zprávy insolvenčního správce Michaela Šefčíka. Podle něj tak není nutné zastavit provoz letecké společnosti ani na ni vyhlásit konkurz.

Loni letecká firma podle znaleckého posudku, který si nechal vypracovat insolvenční soud, skončila ve ztrátě více než 2,64 miliardy korun. Posudek zároveň ocenil majetkovou podstatu aerolinek v hodnotě přes 172 milionů korun.

Dvojnásobný zůstatek

Letos ČSA zatím do konce září utržily přes 522 milionů korun. Prodejem majetku ovšem postupně zvyšují zůstatek na svém disponibilním účtu. Ten se na konci září například oproti červenci téměř zdvojnásobil na zhruba 270 milionů korun. 

Aerolinky tak podle insolvenčního správce stále mohou i přes ztrátu splácet pohledávky za majetkovou podstatou a další dluhy.

„K dnešnímu datu (10. listopadu, pozn. red.) tedy není insolvenčnímu správci známa žádná skutečnost, která by odůvodňovala nutnost zastavit provoz dlužníkova podniku nebo přeměny reorganizace v konkurz. Predikovat míru uspokojení věřitelů zatím nelze, neboť nebyl dosud předložen reorganizační plán,“ uvedl Michael Šefčík.

Propouštění zaměstnanců

ČSA silně zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už loni propustil kolem 300 pracovníků. V únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. 

Aerolinky v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se ztenčila flotila letecké společnosti na dvě letadla. Od března je společnost v úpadku, v červnu soud povolil její reorganizaci, kterou má vypracovat mateřská společnost Smartwings.

(čtk)