INZERCE

Elektromobilita je budoucnost automobilové dopravy. Foto: Pixabay

Zapomeňte na benzin. Nová auta od roku 2035 koupíte jen bezemisní

Osobní auta a dodávky se spalovacím motorem budou za pár desetiletí už jen muzejními exponáty. Evropský parlament odsouhlasil návrh Evropské komise na zákaz výroby aut poháněných benzinem či naftou, a to s platností od roku 2035. Po tomto datu už budou automobilky smět vyrábět pouze elektromobily, případně vozy s pohonem na vodík.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Opatření se má týká jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory. Stejně tak bude možné si taková auta dál kupovat na trhu s ojetinami.

Emisní limity se zpřísní už od roku 2030

Průběžné cíle snížení emisí pro rok 2030 byly stanoveny na 55 procent pro osobní automobily a 50 procent pro dodávky. Při středečním hlasování návrh prošel poměrně těsně. Revizi emisních norem pro nová auta a dodávky podpořilo 339 europoslanců, 249 bylo proti a 24 se zdrželo hlasování.

„Ambiciózní revize norem pro CO2 je zásadní součástí dosažení našich klimatických cílů. S těmito standardy vytváříme přehlednost pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů. Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozů pro spotřebitele zlevní,“ uvítal schválení návrhu jeho zpravodaj, nizozemský liberální poslanec Jan Huitema.

Naopak mnozí z českých europoslanců nejsou z návrhu zrovna nadšeni. „„Rozhodnutí Evropského parlamentu zakázat prodej spalovacích motorů od roku 2035 považuji za špatné. Zákazem sázíme vše na elektroauta, aniž bychom nechali prostor pro vývoj alternativních druhů pohonu. Tento vývoj bude mít negativní vliv na českou ekonomiku, která je z velké části závislá na automobilovém průmyslu se spalovacími motory. Je úsměvné, že v záplavě radikálních opatření prošla výjimka pro milionářské Ferrari,“ uvedl europoslanec Alexandr Vondra.

Zklamání po dnešním hlasování vyjádřila europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která to označila za ránu českému automobilovému průmyslu. „Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů,“ řekla Dlabajová ČTK.

Návrh ještě není definitivní, rozhodující slovo budou mít vlády členských států Evropské unie.

Ne vše dnes prošlo

Totéž platí o návrhu, který fakticky zvyšuje redukci emisí oxidu uhličitého mezi lety 1990 a 2030 na minus 57 procent. Dodatečné dva procentní body mají být dosaženy díky vhodnějšímu využití půdy a rozšiřování lesů. Tento návrh prošel poměrně hladce, 472 europoslanců jej podpořilo a 124 odmítlo.

Jak jsme dnes již informovali, Evropský parlament se naopak nedokázal shodnout na reformě systému emisních povolenek a jeho rozšíření o sektory dopravu a vytápění. Většina europoslanců nejprve návrh zmírnila, což rozzuřilo kluby socialistů a zelených. Jejich hlasy poté přispěly k zamítnutí návrhu.

(red, čtk)