Zapojení soukromých peněz do české dálniční sítě dává podle místopředsedy hnutí ANO Karla Havlíčka (ANO) smysl. Přesto čeká plánované projekty ještě prověrka. Jde například o středočeský úsek dálnice D3. „Vše se musí vyhodnotit s ohledem na náročnost stavby, rizika,“ uvedl Havlíček.
Středočeský úsek dálnice D3 a jihomoravský úsek dálnice D55 pro výstavbu formou PPP projektu schválila končící vláda Petra Fialy (ODS) v září. Ministerstvo dopravy má začít u obou úseků připravovat tendr na výběr koncesionáře.
„Základním předpokladem zahájení další soutěže je prokázání, že realizace formou PPP přinese státu z dlouhodobého pohledu úsporu,“ sdělil Ekonomickému deníku Havlíček. Celkové výdaje státu na realizaci projektu za dobu koncese mají být podle něj nižší, než pokud by projekty mělo na starosti Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železnic.
Platí se ve chvíli, kdy je projekt v provozu
Hnutí ANO PPP projekty jako možnost financování infrastrukturních projektů často uvádělo i v předvolebním programu. „Mezi hlavní výhody řadím například to, že PPP umožní realizovat klíčové investice bez okamžitého výdaje ve fázi výstavby s tím, že za projekty reálně stát platí až v době, kdy je projekt v provozu a generuje související ekonomické i celospolečenské přínosy,“ sdělil Havlíček.

Podle Havlíčka je model PPP výhodný i tím, že soukromý partner dodává službu v předem definované kvalitě. Pokud službu neposkytne podle smlouvy, hrozí mu srážky, které okamžitě pocítí na návratnosti vložených prostředků. „Tímto způsobem je automaticky motivován k řádnému plnění smluvních povinností, aby předešel sankcím,“ pokračoval.
Dálnice D35 v procesu
Na dálniční síti je v pokročilé fázi aktuálně v rámci chystaných PPP projektů soutěžní dialog u dvou úseků dálnice D35. Ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru mají vzniknout úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice. Koncesionář má postarat také o provoz a údržbu úseků od Litomyšle až po Opatovec. Podle Havlíčka bude u projektu D35 suma očekávaných plateb za dostupnost přibližně 118 miliard korun.
V PPP modelu v Česku zatím vzniklo a funguje 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, dalších 16 kilometrů starších úseků prošlo modernizací.
Mohlo by vás zajímat
D4 pod hrozbou arbitráže
Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Aktuálně ale projekt zamířil k arbitráži kvůli sporu o nároky francouzského koncesionáře Via Salis.
Zahájení arbitráže je podle dřívějších informací ministerstva dopravy důsledkem nevyřešeného sporu o geologické údaje poskytnuté před uzavřením smlouvy. „Po odmítnutí nároku Nezávislým dozorem probíhala jednání až do konce letošního června, kdy koncesionář zahájil arbitráž,“ uvedla mluvčí Alena Mühl. Zájmy České republiky bude u Rozhodčího soudu při mezinárodní obchodní komoře ICC zastupovat právě ministerstvo dopravy. Resort vylučuje, že by spor ovlivnil provoz na dálnici.
