INZERCE

Někteří řidiči nebyli na měření zraku ani jednou, ukázal průzkum BESIP. Foto: Pixabay

Zaplatili jste omylem dálniční známku na neexistující SPZ? Ode dneška můžete požádat o vrácení peněz

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček v minulém týdnu vyzval ministra Havlíčka, aby začal řešit problémy s platbami za elektronické dálniční známky. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) dnes oznámil, že v případech, kdy řidič zadá platbu na neexistující SPZ, lze nyní požádat o její vrácení.

Na ombudsmana se obraceli lidé, kteří zadali do systému na elektronické dálniční známky nesprávnou registrační značku vozidla a svou chybu si uvědomili až po zaplacení. Stanislav Křeček upozornil také na to, že systém umožňuje zadat registrační značky v nesprávném formátu.

Platba za neexistující značku

Ombudsman v dopise požádal ministra dopravy o vyjádření k současným pravidlům vracení peněz a opravy zadaných údajů při chybném zadání registrační značky. Vyzval ho k vyřešení dotyčných problémů.

„Domnívám, že systém by mohl zákazníky na zadání registrační značky v chybném formátu upozornit. V optimálním případě by byl systém přímo propojen s registrem vozidel a na zadání neprovozované registrační značky by upozornil,“ uvádí Křeček.

Požádejte o vrácení úhrady

SFDI nyní řidičům, kteří omylem vložili neexistující SPZ, chybně zadali stát registrace vozidla nebo třeba zaměnili nulu za písmeno O, umožňuje požádat o vrácení peněz.

„Pokud jste se při nákupu nové elektronické dálniční známky spletli a zadali jste omylem neexistující kombinaci znaků v SPZ nebo jste uvedli jiný stát registrace vozidla, než odpovídá skutečnosti, můžete si od 19. dubna požádat o vrácení peněz,“ ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury říká Lucie Bartáková.

Zároveň doplňuje, že nárok lze uplatnit na elektronické dálniční známky prodané kdykoliv v minulosti, které obsahují prokazatelně neexistující SPZ, zakoupené jak v e-shopu, tak na fyzickém obchodním místě.

Pokud si však řidič zakoupil dálniční známku na SPZ vozidla, které existuje, ale patří někomu jinému, v takovém případě peníze vrátit nelze.

Postup žádosti

Řidiči, kteří chtějí požádat o vrácení platby, nejdříve vyplní žádost o vrácení uhrazeného časového poplatku na webu edalnice.cz.

K žádosti přiloží potvrzení o úhrady dálniční známky. V případě chybně uvedené země registrace vozidla ještě přiloží prostou kopii technického průkazu daného vozidla.

Zahraniční řidiči musí navíc dodat výpis z registru vozidel státu, který byl uveden jako stát registrace vozidla, s úředním překladem do českého jazyka, mimo Slovenské republiky.

Vyplněnou žádost je potřeba doručit na SFDI buď online, případně poštou či osobně. SFDI následně ověří, zda je nárok oprávněný. Prokáže-li se neexistence dané SPZ, peníze vrátí žadateli na účet, ze kterého byla provedena úhrada.

Pokud žadatel za známku zaplatil v hotovosti, je potřeba v žádosti uvést číslo bankovního účtu, kam chce peníze poslat.

pdm