Západní společnosti vydělávají miliardy eur prodejem starých, zrezivělých tankerů takzvané stínové flotile, která přepravuje ruskou ropu. Podle vyšetřování nizozemského portálu Follow the Money tak Rusové obcházejí západní sankce a financují svoji válku na Ukrajině.

Zrezivělý tanker zakotvil v rotterdamském přístavu 27. října 2023. Plavidlo dlouhé 184 metrů se jmenovalo „Chemtrans Uranus“ a plulo pod německou vlajkou. V tomto rušném nizozemském přístavu se denně nakládají a vykládají desítky podobných.

O několik dní později tanker Rotterdam opustil, jen pod jiným jménem – „Coast Buster“, a na jeho zádi nevlála německá vlajka, ale modro-bílo-červená vlajka afrického státu Libérie. Coast Buster nabral kurz do přístavu Murmansk v Rusku.

Brzy poté prošly podobnou proměnou ve stejném přístavu další dva tankery v německém vlastnictví. Všechny po připlutí do Rotterdamu přešly pod správu hamburské rejdařské společnosti Chemikalien Seetransport. Když se později vydaly na cestu do Ruska, patřily již společnosti Rhine Marine Services. Ačkoli název zní německy, sídlo společnosti se nachází v indické Bombaji.

Mohlo by vás zajímat

Ilegální ruští kupci

Ony tři tankery stály dohromady 54 milionů dolarů. Evropská unie zakázala přímý prodej lodí ruským společnostem, proto je kupují společnosti registrované v zemích, jako jsou Indie, Seychely, Hongkong a Vietnam. V tomto případě je to legální.

Jak portálu sdělil Benjamin Hilgenstock, hlavní ekonom výzkumného institutu Kyjevské ekonomické školy (KSE), ačkoli lodě nejsou ve vlastnictví Ruska ani ruských společností, není pochyb o tom, kdo stojí za tajemnými kupci ze třetích zemí. „Dá se předpokládat, že kupci jsou z Ruska a že za těmito společnostmi stojí ruské zájmy,“ řekl.

Podle serveru jsou tyto tři tankery v současné době součástí ruské „stínové flotily“. Ta čítá celkem přes 600 lodí registrovaných v zemích po celém světě, které přepravují ruskou ropu prostřednictvím neprůhledných vlastnických struktur – a bez odpovídajícího pojištění pro případ ekologických havárií.

Díky nim Kreml obchází sankce na prodej ropy uvalené Západem, včetně Evropské unie. Rusko využívá lodě k prodeji ropy za cenu vyšší, než je cenový strop stanovený západními zeměmi v roce 2022. Ruský stát tak získává další miliardy dolarů příjmů, které věnuje na financování války proti Ukrajině.

Výnosný kšeft

Server Follow the Money zjistil, že více než třetina stínové flotily (230 lodí), většinou starých a opotřebovaných tankerů, dříve patřila západním rejdařům. Majitelé je prodali za extrémně vysoké ceny. Lodě, které by jinak prodali do šrotu, jim od roku 2022, kdy začala válka na Ukrajině, vynesly více než šest miliard dolarů.

Přestože byly sankce proti tomuto obchodu nedávno prodlouženy, v prodeji starých tankerů ruské „stínové flotile“ dosud nedělal dohromady nikdo nic. Evropa nyní sklízí trpké plody této situace: válka pokračuje, zastaralé lodě slouží ke špionáži a sabotážím a ekologické katastrofy jsou na spadnutí.

Kyjevská ekonomická škola zveřejnila seznam všech podezřelých tankerů, které přepravovaly ruskou ropu. Na konci roku 2022 zavedly země G7 cenový strop na ruskou ropu. Šlo o to, že se tím omezí příjmy Ruska, které již nebude moci prodávat ropu a ropné produkty za vyšší cenu.