INZERCE

Záměr zákona o podpoře výzkumu počítá se vznikem nového ministerstva

Vznik ministerstva pro výzkum a vývoj by mohl být jedním z dopadů nového zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací. Má vyjít až na 200 milionů ročně.

Podle věcného záměru zákona zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací (VVI) by mohlo dojít ke vzniku nového centrálního úřadu, kterým by bylo ministerstvo pro výzkum a vývoj. Toto ministerstvo by převzalo do své gesce od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy agendu, která se by se týkala pouze vědy, výzkumu a inovací. S takovým řešením počítá jedna z variant předloženého věcného návrhu uvedeného zákona. Nové ministerstvo, jehož vznik již dříve navrhl místopředseda vlády pro vědua výzkum Pavel Bělobrádek, by mělo mít až 150 zaměstnanců a jeho provoz by nás měl vyjít přibližně na 200 milionů ročně. Pokud bude tato varianta schválena, úřad vznikne k 1. lednu 2017. Materiál je v připomínkovém řízení.

Věcný záměr zákona o podpoře VVI počítá v zásadě se třemi variantami, jak legislativně zapracovat příslušná nařízení Evropské komise do naší legislativy, a to varianta nulová, první a druhá. Varianta nulová vesměs počítá se zachováním současného stavu.

K nulové variantě předložený materiál říká: „Pokračování současného stavu si lze představit snad jen za podmínek funkčních samoregulačních mechanismů, vzdání se možnosti využívání dalších kategorií podpory dle modernizovaných evropských předpisů, rezignování na inovativní postupy, efektivnější řízení a zvyšování konkurenceschopnosti ČR. Vzhledem k dlouhodobě kritickému trendu je tak nulová varianta zásadně nevhodná.“

Varianta č. 1 počítá s úpravou stávajících předpisů pro oblast VVI, a to především zákonů o z řízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, zákonů o vysokých školách, o veřejných výzkumných institucích, o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících činnostech a dalších souvisejících předpisů. Předkladatel proto nedoporučuje z důvodu velkého množství změn pouhou rekodifikaci stávajících předpisů. Varianta č. 1 se tak jeví jako nepraktická.

Proto s největší pravděpodobností bude prosazena varianta č. 2, která počítá s přijetím zcela nového zákona na podporu VVI. Ten by měl nahradit stávající Zákon 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků.

V rámci varianty č. 2 se uvažuje o třech možnostech, jak vyřešit otázku agendy. Ty se liší uspořádáním agend v oblasti VVI mezi nové ministerstvo, ministerstvo školství, Radu pro výzkum, vývoj a inovace a výzkumné agentury GAČR a TAČR. Výzkumné agentury by tak mohly spadat pod ministerstvo pro výzkum a vývoj, případně pod MŠMT (GAČR) a MPO (TAČR).

Vládní materiál rovněž hodnotí náklady a přínosy všech tří variant. Nulovou variantu hodnotí jako nesystémovou, nepřehlednou, sice s relativně nejnižšími náklady, ale také nejnižšími přínosy. Naopak u varianty, která by s sebou nesla vznik nového ministerstva, jsou zmíněny relativně vysoké náklady, související s přípravou celého zákona a provozní náklady MVV. Přínosy této varianty pak spočívají především v centralizaci agendy VVI a dále pak v úsporách z rozsahu, ze specializace, snížení rizika zneužití a neefektivního využití veřejných prostředků a snížení administrativních nákladů a zvýšení produktivity práce.

-usi-