INZERCE

Polský Urzęd Transportu Kolejowego (UTK) a český Drážní úřad (DÚ) podepsaly dohodu o spolupráci v přeshraniční železniční dopravě. Foto: WIkimedia Commons

Zajíždění vlaků do příhraničních oblastí s Polskem bude jednodušší. Drážní úřady podepsaly dohodu 

V polovině srpna podepsaly polský Urzęd Transportu Kolejowego (UTK) a český Drážní úřad (DÚ) dohodu o spolupráci v přeshraniční železniční dopravě. Smyslem je zajistit společný dohled nad železničními podniky a provozovateli dráhy s přeshraniční činností a taky stanovit pravidla pro zajíždění do pohraničních stanic obou států.

„Dohoda s Polskem je po Slovensku druhou dohodou o spolupráci, kterou Drážní úřad uzavřel. Intenzivní jednání probíhají také s Německem a Rakouskem. Jejich hlavním smyslem je podpořit bezpečnost a interoperabilitu železnic a zjednodušit dopravcům pohyb železničních vozidel při zajíždění do pohraničních oblastí sousedních států,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. 

Uzavření dohod o spolupráci s vnitrostátními bezpečnostními orgány sousedních států vyplývá ze směrnic Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku. V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká.

Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku či Polsko nebo o něj aktuálně žádá, podá zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě. I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál One-Stop Shop, schválení řeší už jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která se vydala ještě před její platností, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.

Dohoda o spolupráci s Polskem řeší i společný dohled, který znamená sestavení plánu společných státních dozorů i výměnu informací souvisejících s bezpečnostní železničního provozu.

V dohodě s Polskem se vymezenými úseky rozumí tratě: Chałupki – Bohumín os. n., Chałupki – Bohumín-Vrbice, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov, Zawidów – Višňová, Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné a Hrádek nad Nisou – Žitava – Varnsdorf – Hrádek nad Nisou.

(mig)