INZERCE

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš seznamuje premiéra Petra Fialu a ministra financí Zbyňka Stanjuru s plány na elektrárnu Dukovany II. Foto: ČEZ

Zajímavosti z výsledků ČEZ: změna dodavatele paliva pro Dukovany, kupní cena za Škodu JS a další

Zpráva dne je jasná: čistý zisk Skupiny ČEZ loni skokově vzrostl na rekordních 80,7 miliardy korun. Současně však ČEZ oznámil celou řadu zajímavých informací o svých záměrech a současné situaci. Ekonomický deník tudíž vybral z informační záplavy pět zajímavostí, které by neměly ve stínu rekordního zisku zmizet.

S zřejmě největším překvapením přišel v závěru tiskové konference generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Bez dalších podrobností oznámil, že ČEZ v „brzké době“ podepíše smlouvu o dodávce neruského jaderného paliva pro Jadernou elektrárnu Dukovany. Podle informací Ekonomického deníku lze takový krok očekávat spíše v nejbližších týdnech v než v řádu měsíců.

Česko by se tak definitivně zbavilo dlouholeté závislosti na nákupu jaderných souborů z Ruska. V případě paliva pro Temelín podepsal ČEZ smlouvy s americkým Westinghousem a francouzským Framatomem již v loňském roce. Samotné dodávky paliva začnou od konce příštího roku.

Co dalšího na tiskové konferenci k finančním výsledkům Skupiny ČEZ zaznělo? Případně co lze zjistit z účetní závěrky?

Nákup LNG pokračuje

ČEZ využívá pronajatou kapacitu v nizozemském LNG terminálu v Eemshavenu, ale nikoliv v plné výši. Od září do prosince loňského roku zde převzal 3,6 TWh (cca 350 milionů m3) zemního plynu, který následně prodal na západoevropském trhu nebo dovezl do Česka a uložil jej do podzemních zásobníků.

Co se týká letošního roku, tak ČEZ zatím uzavřel kontrakty na nákup zkapalněného zemního plynu (LNG) v rozsahu téměř 8 TWh (v plynném stavu se jedná o cca 750 milionů m3, tedy o necelou jednu desetinu roční spotřeby České republiky). Nejedná se o definitivní stav, další nákupy LNG má ČEZ pro tento rok ještě v plánu.

LNG terminál v nizozemském Eemshavenu tvoří dvě lodi. Červený Exmar slouží k převodu LNG do plynného stavu, černobílý Golar Igloo ke skladování LNG. Foto: ČEZ (autor Martin Malý)

ČEZ může prostřednictvím eemshavenského přístavu nakupovat až 3 miliardy m3 za rok, smlouvu o pronájmu kapacity uzavřel loni na dobu pět let.

Cena za Škodu JS

Ve finančních výsledcích lze dohledat také přesnou kupní cenu za inženýrskou a strojírenskou společnost Škoda JS. ČEZ ji koupil loni v červnu od původního ruského vlastníka a definitivně ji převzal v listopadu po získání všech potřebných povolení od regulátorů.

Cena za Škodu JS a s ní spojenou firmu Middle Estates dosáhla 1,35 miliardy korun. Zajímavostí může být, že ČEZ následné dvě koupené firmy přecenil na 1,64 miliardy korun. Zisk z „výhodné koupě“ tak dosáhl 286 milionů korun.

Pořízením plzeňské Škody JS navýšila Skupina ČEZ podíl ve společnosti ÚJV Řež z původních 52,46 procenta na 69,85 procenta akcií.

Velké solární plány

Stále platí záměr výstavby nových zdrojů v oblasti obnovitelných zdrojů s výkonem 6000 MW do roku 2030. A to i s využitím dostupných dotací na transformaci energetiky. V druhé výzvě Modernizačního fondu žádá ČEZ o dotaci na 44 velkých fotovoltaických elektráren o celkovém výkonu 1012 MW.

Rostoucí zadlužení kvůli zárukám

Navzdory rekordní ziskovosti vzrostlo loni zadlužení Skupiny ČEZ, konkrétně ze 138 na 202 miliard korun. Hlavním tahounem růstu přitom bylo zajištění obchodů na energetických burzách a jiných velkoobchodních trzích. Prodejce elektřiny totiž musí v případě růstu ceny složit finanční záruku, aby dal protistranám jistotu, že uzavřené transakce dodrží.

Meziročně vzrostla třeba tajemná položka jiné úvěry. „Jiné úvěry zahrnují zejména dlouhodobý úvěr poskytnutý Ministerstvem financí České republiky ve výši 1 miliardy eur za účelem pokrytí likviditních rizik spojených s potenciálním skokovým nárůstem požadavků na dočasné mimořádné navýšení maržových vkladů na energetických burzách a vůči obchodním protistranám,“ uvedl ČEZ v konsolidované účetní závěrce.

Když vezmeme v úvahu objem volné hotovosti a rostoucí ziskovost, tak relativní zadluženost Skupiny ČEZ klesla. Analytici a bankéři sledují hlavně poměr čistého dluhu (tj. po odečtení hotovosti) k provoznímu zisku EBITDA. Tento poměr se během loňského roku snížil z hodnoty 1,75 na 1,2. Zadlužení do 3násobku EBITDA se obecně považuje za zdravé a bezproblémové.

Zisk zabavený státem

ČEZ dále v účetní závěrce přiznal, že ze zisku za roky 2023 až 2025 mu mnoho nezůstane. Většinu peněz totiž „zabaví“ stát uplatněním zvýšené sazby daně z příjmu z takzvaných neočekávaných zisků. Efektivní výše daňové sazby ze zisku ČEZ tak letos dosáhne odhadovaných 69 procent, ze zisku příštích dvou let si stát vezme dokonce 74 procent. Hlavně proto letošní čistý zisk Skupiny ČEZ klesne na 30 až 40 miliard korun oproti loňským 80 miliardám.

David Tramba