Provozovatelé zájezdové autobusové dopravy jednají s ministerstvem průmyslu a obchodu o kompenzačním programu. Ministr Karel Havlíček jim na konci ledna přislíbil nový zjednodušený přístup k podporám. K dotacím se tak měli dostat i podnikatelé z doposud nepodpořených oborů. Ministerstvo ale původně představený návrh nejdříve změnilo a poté úplně zrušilo. Vláda včera schválila nový záměr, pro tuto skupinu dopravců je ale likvidační. Dopravci poslali ministrovi dopis, přinášíme jeho celé znění.
Ministerstvo průmyslu a obchodu na konci ledna přislíbilo zájezdovým autobusovým dopravcům paušální program. Ještě v minulém týdnu jeho podobu s dopravci diskutovalo. Už tehdy bylo jasné, že navržené řešení nepomůže podnikatelům s dlouhodobým stoprocentním poklesem obratu. Zamýšlený parametr byl totiž pokles tržeb od dvacet až třicet procent.
Vláda v úterý schválila nový záměr ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva financí na změnu covidové pomoci pro firmy i živnostníky. Mimo jiné chce zvýšit kompenzační bonus a prodloužit program Antivirus. Změny by se měly týkat subjektů, kterým klesly tržby minimálně o polovinu.
„Rozhodli jsme se podporu pro podnikatele zjednodušit tak, aby se týkala prakticky všech firem a OSVČ. Dosavadní specializované covid programy se převedou pod jeden. V něm se zaměstnavatelům ve všech oborech s poklesem tržeb minimálně o 50 % bude poskytovat podpora ve výši 500 Kč na jednoho zaměstnance a den bez ohledu na to, zda mají provozovny uzavřené či nikoliv,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.
Aktuální návrh je likvidační
Iniciativa Za autobusy vysvětluje, proč pro ně aktuální návrh podpory znamená v horizontu dvou až tří měsíců likvidaci: „Dopravci mají statisícové až milionové náklady na leasingy a pojištění vozidel. Po téměř roce provozního lockdownu přišli téměř o všechny zaměstnance, školené řidiče. Nemohou tak relevantně čerpat z kompenzačního programu,“ říká Aleš Toufar.
Nepravidelní autobusoví dopravci sice oceňují loňské prostředky z programu COVID-BUS, zároveň ale dodávají, že vzhledem k trvající pandemické situaci a souvisejícím opatření vlády už rok nemohou jezdit. „Zaplatili jsme dluhy a nemáme už žádné rezervy. Opět se zadlužujeme, protože roční propad tržeb představuje 85 a 100 procent,“ popisuje aktuální situaci Aleš Toufar. Vládní úvěrové programy z minulého roku jsou pak podle něj naprosto nefunkční.
Situaci jim dále komplikuje skokové snížení tržní ceny autobusů, které jsou aktuálně neprodejné, nutnost splácet dříve uzavřené leasingové smlouvy nebo další náklady za opravy odstavených autobusů.
„Ministerstvem představený program není pro dopravce řešením jejich fatální ekonomické situace a velkou měrou přispívá ke krachu rodinných firem, které budou po nuceném ukončení činnosti splácet milionové dluhy,“ dodává Aleš Toufar.
Původní ministerský návrh
Původní vládní strategie měla k podnikatelům směřovat poměrnou úhradu nákladů za kalendářní měsíc, ve kterém došlo k uzavření provozoven. Kompenzovat se měly i napojené podnikatelské subjekty.
Koncem minulého týdne předala iniciativa společně se sdružením dopravců ČESMAD na ministerstvo průmyslu a obchodu připomínky a protinávrhy. Nesouhlasila se změnami ani s formou nového plánu podpory, kde se pro vstup do programu hovořilo o třicetiprocentní dolní hranici poklesu tržeb v roce 2019.
„Nový program nepočítá s kompenzací formou procentuálního podílu provozních nákladů v roce 2019, jak o tom při představení záměru mluvil vicepremiér Havlíček. Vše je jinak. Jinak a pěkně potichu,“ uvedla iniciativa na svých sociálních sítích.
Otevřený dopis ministrovi
V úterý reagovala iniciativa na aktuální návrh zákona a ministrovi dopravy a průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi zaslala otevřený dopis, který by měl být zítra citován na schůzi poslanecké sněmovny. Jeho plné znění přináší Ekonomický deník níže.
Vicepremiér Karel Havlíček podle iniciativy připustil, že aktuální návrh kompenzace není pro nepravidelné autobusové dopravce dostatečný. Zároveň uvedl, že „na tom pracují a formu kompenzace najdou.“
Dopis iniciativy Za autobusy adresovaný ministrovi Karlu Havlíčkovi:
Dobrý den, pane vicepremiére,
seznámili jsme se s Vaším Kompenzačním plánem pro podnikatele, na něž dopadla vládní opatření proti koronaviru. Nerad používám silná slova a myslím, že na ně ode mne ani nejste zvyklý. TOTO JE VŠAK VEŘEJNÁ POPRAVA ZÁJEZDOVÝCH DOPRAVCŮ, kteří nemají po roce totálního ochromení oboru téměř žádné zaměstnance a dlouhodobě evidují měsíční režijní náklady v řádu statisíců až milionu korun. Raději nebudu komentovat znění zákona, podle něhož by se měl pokles 50 % jako vstupní limit do programu srovnávat s obdobím mezi 3. a 4. Q. 2020.
Několikrát jsme Vás informovali, že MYLNĚ VYDÁVÁTE PODPORU FUNGUJÍCÍM OBORŮM ZA POMOC PRO NÁS: odložení mýtného, odložení silniční daně a dokonce snížení spotřební daně z nafty v nákladu 5 mld. korun. To firmám, které rok a ne svojí vinou stojí, nepomůže. Nezbývá nám než TRVAT NA PŮVODNÍM A ŽÁDAT PROGRAM COVID-BUS 2; pokud nastavíte parametry tak, aby program pomohl pouze firmám, které to v poklesu tržeb opravdu potřebují, ZDALEKA NEBUDE POTŘEBA MILIARDA.
Již Váš návrh 50 % kompenzací za rozhodné období v záměru Covid 2021 byl pro dopravní společnosti s ročním propadem tržeb 80 – 100 % nedostatečný, s čím jste včera přišel, je již zhůvěřilost a Vy to, pane ministře, po všem co bylo vzájemně řečeno, dobře víte. RÁD BYCH VÁM V TÉTO SOUVISLOSTI PŘIPOMENUL, ŽE JSTE MIMO JINÉ MINISTR DOPRAVY; vykonávat nadále tento úřad s vědomím, že POHŘBÍVÁTE PŘÍLEŽITOSTNOU DOPRAVU V ZEMI v počtu mnoha set rodinných firem, to je opravdu silné.
Neustále měníte návrhy pomoci. Sliboval jste kompenzaci jako náhradu poměrné části provozních nákladů 2019, po týdnu jste přišel s návrhem Covid 2021, za několik dní neplatí ani to. Od začátku roku deklarujete, jak našemu těžce zkoušenému oboru rozumíte a Vaší zásadou je férovost. Pokud tomu tak skutečně je, jednáte vědomě v rozporu se svými prezentovanými zásadami. Je to pro nás zklamání. S OBLIBOU PREZENTUJETE V MÉDIÍCH VÝPOČTY „VÝHODNOSTI“ VLÁDNÍCH ŘEŠENÍ KOMPENZACÍ, KTERÉ SE VÁM ARGUMENTAČNĚ HODÍ – neberete zde v úvahu specifika oborů, kterých se opatření týkají. Zmínil bych opět příležitostnou dopravu a mnohokrát citované skiareály. RÁDI VÁM PŘEDLOŽÍME NAŠE VÝPOČTY, POKUD O TO PROJEVÍTE ZÁJEM.
Ve veřejném prostoru i nakonec v naší korespondenci prezentujete, že se nenecháte vydírat. Mnohokrát jsem Vás za Iniciativu ujistil, že VYDÍRÁNÍ NENÍ NAŠÍM PROGRAMEM. VAŠE POSLEDNÍ EKONOMICKÉ ÚTOKY NA NÁŠ OBOR hovoří o něčem jiném, než deklarujete. Nevíme, čeho tím chcete dosáhnout; snad jenom SILNÝCH PROTESTNÍCH AKCÍ, KTERÉ UPOZORNÍ NA NAŠI ZOUFALOU SITUACI. Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Věřte, že se těmto posledním krokům, které nám zbydou a ke kterým stále silněji vyzývají naši podporovatelé z řad dopravců, zatím v Iniciativě vnitřně bráníme.
S pozdravem, Aleš Toufar – Iniciativa Za autobusy
Lucie Přinesdomová