INZERCE

Samoobslužná čerpací stanice se nachází v Kosmonosech u Mladé Boleslavi v bezprostřední blízkosti dálnice D10 a hlavního závodu Škoda Auto. Je k dispozici non-stop řidičům nákladních vozů všech značek s pohonem na LNG. Foto: Český plynárenský svaz

Zájem o zkapalněný plyn v České republice roste, možná státní podpora obnovy autoparku ale vázne

V České republice roste počet vozidel i plnicích stanic na zkapalněný zemní plyn (LNG). K rychlejšímu rozvoji by pomohlo zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta nebo investiční podpora na pořízení vozidel.
LNG je v oblasti nákladní dopravy dnes v podstatě jedinou smysluplnou alternativou k naftě. Vozy na LNG mají dojezd více než 1000 km a náklady na palivo jsou nižší až o 20 procent, vozy s pohonem na LNG jsou pak k přírodě výrazně šetrnější než „nafťáky“.

Mezi českými dopravci roste zájem o zkapalněný zemní plyn – LNG. Vyplývá to ze statistik Českého plynárenského svazu (ČPS), který v porovnání s prvním kvartálem minulého roku eviduje více než dvojnásobný nárůst.

Auta, poháněná LNG, mohou v České republice využít zatím pouze tři veřejné plnicí stanice. Poslední z nich byla otevřena minulý týden u Mladé Boleslavi. Podle plynárenského svazu motivují dopravce k přechodu na LNG zejména požadavky jejich zákazníků, kteří prosazují principy udržitelného podnikání (ESG). Na výraznější podporu státu se však stále čeká.

„Ukazuje se, že aktivní podpora rozvoje LNG přináší výsledky. Dopravci reagují jak na odbornou pomoc od našich členů, tak na zohlednění ekologických aspektů v rámci výběrových řízení a motivaci od významných zákazníků. V České republice tak roste počet vozů i plnicích stanic,“ uvedla výkonná ředitelka plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

Kovačovská k tomu podotkla: „Masivní rozvoj se však přes veškerou snahu komerčního sektoru neobejde bez podpory státu. Také proto budeme i nadále prosazovat podpůrná legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta nebo investiční podpora na pořízení vozidel.“

Nově se tankuje v Boleslavi

Ke společnému postupu v rámci rozvoje LNG v České republice se podpisem memoranda o spolupráci s Českou plynárenskou společností zavázala v loňském roce společnost Škoda Auto. Využití této technologie je v souladu se strategií zelené logistiky mladoboleslavské automobilky. LNG je zohledněno již ve fázi plánování transportů, kdy Škoda Auto vyhledává potenciální relace pro nasazení vozidel s tímto pohonem. Stěžejným faktorem pro využití technologie LNG na delší trasy je dostupnost plnicích stanic.

Novou plnicí stanici LNG zprovoznil minulý týden v blízkosti areálu mladoboleslavské škodovky největší český distributor zemního plynu, společnost GasNet. Stanice je řidičům nákladních vozů k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu. „Zájem o využití nákladních aut na zkapalněný zemní plyn mezi tuzemskými dopravci rychle roste. V LNG tak vidíme veliký potenciál a jsme přesvědčeni, že bude hrát klíčovou roli při dosažení emisních cílů České republiky v nákladní dopravě,“ informoval Chief Financial Officer skupiny GasNet Thomas Merker. A dodal: „Už téměř rok úspěšně provozujeme LNG stanici v Klecanech. Otevření nové stanice u Mladé Boleslavi je dalším logickým krokem v rámci naší podpory rozvoje trhu s LNG v nákladní dopravě.“

Nová tankovací stanice na LNG v Mladé Boleslavi. Foto: Český plynárenský svaz

18 nových „čerpaček“

Celkově se v České republice aktuálně projektuje 18 nových LNG stanic, které mají již zajištěné financování ze strany ministerstva dopravy. Ty by měly být v provozu do konce roku 2022. Do roku 2030 by pak podle Národního akčního plánu čisté mobility měl vzrůst jejich počet až na tři desítky.

Nákladní silniční doprava se podílí na celkové produkci CO2 v oblasti dopravy až 30 procenty. Zároveň je odpovědná za více než třetinu emisí oxidů dusíku a až 40 procent prachových částic. V porovnání s naftou jsou emise oxidu uhličitého u LNG nižší o 15 procent, emise oxidu síry až o 100 procent, oxidů dusíku až o 90 procent a pevných částic až o 99 procent. Vozy na LNG mají dojezd více než 1000 km a náklady na palivo jsou nižší až o 20 procent.

„Plynová mobilita nabízí nákladově nejefektivnější řešení dekarbonizace dopravy. V segmentu nákladní dopravy navíc dnes kromě LNG a CNG prakticky neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu. Potvrzují to i čísla z Evropy, kde 99 procent prodaných nákladních vozů s alternativním pohonem jezdí na zemní plyn,“ uzavřela Lenka Kovačovská z plynárenského svazu s tím, že evropská síť plnicích stanic LNG dosáhla v dubnu počtu  čtyř set.

Český plynárenský svaz vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel na podzim loňského roku. Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility přihlásí, nabízí spolupráci. Výzvu podpořil také Svaz měst a obcí České rpeubliky, Svaz dovozců automobilů nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Tomáš Rovný