Prodejci letenek hlásí meziroční nárůst zájmu o podzimní cestování o 15 procent. Největší přírůstky zaznamenávají exotické destinace, především v Asii. Podle prodejců je to dáno nejen návratem k cestování po pandemii, ale také novými přímými linkami, hustší sítí spojů a příznivými cenami, které tlačí dolů tvrdá konkurence mezi aerolinkami.
Rozdíly se projevují i podle dnů v týdnu. Nejlevnější jsou obvykle úterý a středa, naopak pátky a soboty vycházejí nejdráže. „V průměru nejvýhodnější je koupit letenku na kratší trasy 38 dní před odletem, na delší trasy pak 50 až 101 dní před odletem,“ popisuje Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.
Asie a Afrika lákají více než loni
„Celkově během září a října zatím roste počet cestujících o 15 procent, ale v případě Asie je to o 34 procent a do Afriky se chystá o 43 procent více cestujících než loni touto dobou. Většina, 80 procent, však stále zůstane v Evropě,“ sdělila Daniela Chovancová z Kiwi.com. Podle ní vzrostl také zájem o Polsko, Norsko, Švédsko nebo Island.
Student Agency Travel hlásí podobný meziroční růst o 15 procent. V prodeji evropských destinací letos Londýn vystřídal Paříž na první příčce, následuje Barcelona a teprve třetí je tradiční Paříž. Letenky do Barcelony i na Maltu vzrostly meziročně o více než 100 procent. „Nárůst prodejce zaznamenal také u Říma a Málagy,“ dodala Lenka Kašická ze Student Agency Travel.

Exotika táhne, Amerika ztrácí dech
Portálu Letuška.cz vzrostl meziročně prodej podzimních letenek do exotických destinací o deset procent. Exotika a zámoří tvoří od října do března čtvrtinu jeho celkového obratu.
„Letos je značný zájem o Asii, především pak o Thajsko, Vietnam a Japonsko. Letecké cestování po Evropě se dostalo na předcovidový vrchol a tam i zůstává. A naopak přímé lety do Ameriky, o které byl v minulosti velký zájem, se nyní zcela naplní jen zřídka,“ uvedl ředitel Letušky.cz Josef Trejbal. Výjimkou jsou podle něj turistické linky do New Yorku, kde poptávka zůstává stabilní.
Mohlo by vás zajímat
Češi letos ve velkém zamířili i do japonské Ósaky. „Nárůst o 55 procent byl zapříčiněn Světovou výstavou EXPO 2025, která vrcholí v příštích týdnech,“ doplnila Kašická. Tento příklad potvrzuje, že velké mezinárodní akce mohou výrazně ovlivnit poptávku po letenkách.
Bali, Dubaj i netradiční destinace
Podle portálu Pelikán vzrostl prodej letenek do Asie o 20 procent. „Tento podzim a zimu je největší zájem zase o thajský Bangkok. Zatímco ten však roste jen minimálně, mimořádně dobře se daří Bali, které tuto zimu roste o téměř 80 procent. O 75 procent roste i Dubaj,“ uvedla Katarína Šuchterová.
Z méně tradičních destinací hlásí Letuška.cz zvýšený zájem o Gruzii a Uzbekistán. Kiwi.com zase eviduje téměř dvojnásobek cestujících do Maroka a několikanásobný růst u Keni.
Ceny letenek padají, aerolinky bojují o zákazníky
Díky silné konkurenci aerolinek meziročně klesly průměrné ceny letenek do klíčových destinací. „Například do Barcelony se cestující dostanou levněji o 23 procent, do Říma o 21 procent, na Maltu o 18 procent a do Londýna o 14 procent,“ uvedla Kašická.
Podle Trejbala je na trhu patrný souboj aerolinek o zákazníky, který sice přináší nižší ceny pro cestující, ale zároveň může snižovat marže dopravců.