Statistiky registrací osobních automobilů v EU za červenec a srpen jasně ukazují, že poptávka po autech stále narůstá.
Trh přitom soustavně roste od začátku roku 2013 především díky silnému jádru EU, k němuž se časem přidaly díky Španělsku i země PIIGS do té doby prožívající silný útlum zájmu o nové vozy. Pozitivní data přicházejí ze dvou největších evropských trhů – a sice z Německa a Velké Británie. Pozitivní vývoj začíná být patrný i ve Francii a v Itálii, které se dlouho nemohly hnout ode dna. K dříve dosahovaným prodejům (ať už k maximům nebo alespoň k průměru) však mají posledně jmenované země ještě hodně daleko. Naproti tomu Velká Británie, Švédsko, Dánsko a ČR směřují k ročním historickým maximům.
Automobilový průmysl má v letošním roce našlápnuto k výborným výsledkům. Nejen díky dosavadním silným prodejům v podstatě všech značek, ale i díky přetrvávající chuti spotřebitelů uvažovat o koupi nového vozu. Z průzkumů spotřebitelských nálad v zemích s nejvýznamnějšími prodeji aut vyplývá, že záměr pořídit si během roku nový automobil zůstává silný. V zemích se silnou pozicí tohoto průmyslu může tento obor výrazně podporovat ekonomický růst. I když asi tak zásadní závislost na tomto průmyslu, jakou vidíme v ČR nebo v SR, bychom jen těžko hledali jinde.
Jednou z nejdůležitějších otázek však zůstává, jak dlouho ještě může poptávka po autech narůstat. Už nyní je EU v registracích nad průměrem dosahovaným v posledních necelých osmi letech. Vzhledem k tomu, že vyhlídky evropské ekonomiky pro další rok se příliš nezlepší – například ve srovnání s rokem letošním – může mít celý trh tendenci postupně ztrácet dynamiku. Čekat propad celého trhu je však zatím velmi předčasné. Minimálně proto, že další recese se zatím ještě ani nerýsuje na obzoru.
Petr Dufek, ČSOB