INZERCE

Mimořádně vážnou železniční nehodu v Říčanech způsobil strojvedoucí. Podobným přešlapům by mělo zabránit zavedení ETCS. Foto: Správa železnic

Žádné střety na železnici či projetí návěstí Stůj. Evropský zabezpečovač už byl instalován na téměř 800 kilometrech českých tratí

Omezení chyb lidského faktoru, zvýšení rychlosti nebo průjezd vlaků napříč kontinentem bez nutnosti výměny lokomotivy – to je jen krátký výčet benefitů, které přináší evropský zabezpečovač ETCS. Správa železnic s jeho instalací výrazně pokročila, aktuálně je ve výstavbě na 417 km českých tratí. V příštím roce plánuje na instalaci ETCS vynaložit zhruba 2,4 miliard korun.

Evropský zabezpečovač postupně nahrazuje často zastaralé národní systémy, v současnosti je instalován na 754 kilometrů tuzemských tratí. „Zavádění ETCS je jedním z hlavních úkolů, které Správa železnic má. Všechny vlaky na vybraných koridorech by od roku 2025 měly jezdit pod dohledem tohoto systému a my vynakládáme veškeré úsilí k tomu, abychom tento evropský závazek splnili,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V přípravě je instalace zabezpečovače na více než 3300 kilometrech tratí, a to včetně tratí vedlejších. V příštím roce Správa železnic jej bude aktivovat například v úsecích Přerov – Brodek u Přerova, Ejpovice – Plzeň nebo Dětmarovice – Mosty u Jablunkova.

Zdroj: Správa železnic

Systém ETCS je rozdělen do několika úrovní podle toho, jaké technické prvky využívá a jaký stupeň zabezpečení na trati zajišťuje. Obecně však při správné funkci zabraňuje projetí návěsti Stůj, čímž zabraňuje možné srážce vlaků. Může také dohlížet na dodržování rychlosti na trati a dokáže zastavit vlak v případě, kdy strojvedoucí nedodrží bezpečné limity jízdy.

Evropský zabezpečovač je kromě zásadního bezpečnostního přínosu na jakékoliv trati do budoucna podmínkou také pro zvýšení rychlosti na českých železnicích nad současných 160 km/h, instalován bude také na celé síti připravovaných vysokorychlostních tratí.

Pro méně vytížené úseky připravuje Správa železnic také verzi ETCS Regional ve variantách ETCS L1 Limited Supervision a ETCS STOP.

Posledně jmenovaná varianta je v současné době instalována na úsecích Březnice – Blatná – Strakonice, Nepomuk – Blatná a Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice.

Jana Bartošová