INZERCE

Jako flexibilní mobilní technologie umožňuje 3D tisk betonu také nasazení techniky ve fyzicky omezených oblastech, čímž se lze vyhnout potřebě vyvíjet komplikované a potenciálně nákladné logistické plány. Foto: H2S

Žádná komplikovaná logistika ani přerušení provozu. Britové zkouší „tisknout“ betonové komponenty přímo v místě dopravních staveb

Nasazení techniky ve fyzicky omezených oblastech, možnost vyhnout se nákladným logistickým operacím nebo práce na stavbě bez přerušení okolní dopravy. To vše by mohla přinést nová technologie, umožňující 3D tisk betonu přímo v místě staveniště. Novinku zvanou Printfrastructure v místě stavby nasadí firma HS2 jako dodavatel britské Skanska Costain STRABAG Joint Venture (SCS JV).

Špičková technologie Printfrastructure využívá počítačem ovládané roboty k tisku betonu s vnitřní zpevňující strukturou. Betonem procházejí mikroskopické prameny grafenu a díky nahrazení tradiční oceli pomáhá tento materiál zajistit lepší bezpečnost staveniště, větší flexibilitu konstrukce, kratší dobu stavby a menší uhlíkovou stopu.

Výroba betonu na staveništi

Pomocí robota se vyrobí železobetonová konstrukce díky jedinečné vnitřní mřížkové struktuře, která nejenže výrazně snižuje množství požadovaného betonu, ale také množství odpadu.

Průlom však podtrhuje technologie vyvinutá partnerem SCS JV ve Worcestershire, ChangeMaker 3D. Inovace využívá proces tisku 3D betonu a kombinuje jej s nejsilnějším materiálem, jaký kdy byl testován: grafenem.

Nové řešení bylo vyvinuto společně se specialistou na pokročilé materiály Versarien. Technologie umožňuje SCS JV vytvářet komponenty přímo na místě staveniště, aniž by je musela přepravovat po silnici jako prefabrikované desky, které jsou poté sestaveny a spuštěny na místo velkými jeřáby.

Foto: H2S

Jako flexibilní mobilní technologie umožňuje 3D tisk betonu také nasazení techniky ve fyzicky omezených oblastech, čímž se lze vyhnout potřebě vyvíjet komplikované a potenciálně nákladné logistické plány.

V místech, kde stavba probíhá souběžně s „živým“ provozem, se nabízí možnost realizace prací bez narušení cestování veřejnosti nebo místních obyvatel pozastavením služeb nebo prací přes noc.

Snížení uhlíkové stopy

Proces 3D tisku betonu výrazně snižuje množství požadovaného betonu a společnost odhaduje, že by to mohlo přispět ke snížení produkce uhlíku až o padesát procent. Odstraněním oceli a zjednodušením stavebního postupu by pak redukce uhlíku mohla být ještě větší.

 „Automatizace umožněná 3D tiskem betonu společnosti Printfrastructure vytváří prostředí podobné továrně, jež přináší vysoce kvalitní produkt, který zvyšuje efektivní využití materiálů a snižuje naši uhlíkovou stopu,“ vysvětluje Andrew Duck  z SCS JV.

Podle něj tato technologie nabízí možnost zásadní změny při realizaci stavebních projektů.

Ověřování této technologie v praxi firma plánuje zahájit na jaře příštího roku.

Tomáš Rovný