Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo smlouvu na stavbu nejvyššího silničního most v Česku u Plas na Plzeňsku. Projekt, který bude součástí 5,6 kilometru dlouhého obchvatu Plas na hlavním tahu z Plzně na Žatec, získalo za 571,2 milionu korun sdružení Stavby mostů, Eurovia CZ a Sagasta. „Akce byla soutěžena v režimu D&B. Nejdříve tak proběhnou projektové práce a zároveň přeložky IS (inženýrských sítí pozn. red.),“ uvedl na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Most by měl být hotový v roce 2028. Poklene se přes řeku Střelu, bude 496 metrů dlouhý a 12,6 metru široký. Výška mostu nad hladinou má dosahovat 87 metrů. „S ohledem na vedení převáděné komunikace a charakter území pod mostem je pro překročení hlavní části údolí s řekou Střelou navržena oblouková konstrukce. Oblouk bude mít rozpětí 180 metrů,“ uvádí se v infoletáku ŘSD.
Projekt mostu počítá také s chodníky a vyhlídkou na Plasy, protože se stavba podle ŘSD nachází v atraktivní lokalitě. Chodník bude tři metry široký a může sloužit také cyklostezka. Od silnice bude oddělený svodidly. Vyhlídkové místo by mělo mít podle plánů průhlednou podlahu.
K mostu se musí nejprve vybudovat přístupové komunikace, což podle ŘSD potrvá zhruba sedm měsíců. První část komunikací poslouží jako přístup k jednotlivým pilířům a opěrám mostu, a to jak během stavby, tak následně pro údržbu a kontrolu mostu. Druhá část zahrnuje přístupovou cestu k základu oblouku mostu z města Plasy.
Mohlo by vás zajímat
V třetí části se vybuduje souběžná přístupová komunikace podél tělesa přeložky silnice I/27, která se odpojuje ze stávající silnice III/23111 v prostoru mostu a propojuje ostatní přístupové komunikace s touto silnicí. Čtvrtá část zahrnuje dvě krátké nemotorové komunikace, před a za mostem.
Územní rozhodnutí pro stavbu bylo vydáno v říjnu 2018 a právní moci nabylo 11. prosince 2018. K vypsání výběrového řízení na zhotovitele stavby došlo 6. května 2024. Jako základní termín pro podání nabídek bylo stanoveno datum 3. září 2024, termín ale nakonec vypršel až 3. prosince 2024. Podáno bylo pět nabídek. Předpokládaná cena stavby byla 530,5 milionu korun bez DPH.
