Na brněnském výstavišti dnes začíná mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET. Letos je k němu upřena pozornost zejména s ohledem na prezentaci firem, které se ucházejí o dodávku bojových vozidel pěchoty za 52 miliard korun. Veletrh je pojat především jako exportní příležitost pro domácí zbrojařské a strojírenské firmy. Současně s obranným veletrhem už tradičně otevírají brány mezinárodních veletrhů požární techniky a služeb PYROS a bezpečnostní techniky a služeb ISET.
Takovou koncentraci armádních špiček a strojírenských průmyslníků zažívá Česká republika jen jednou za dva roky. Do areálu Veletrhů Brno se na tři dny sjedou na dvě desítky vojenských delegací z celého světa, aby se podívali na to, co domácí strojírenské podniky mohou nabídnout jejich armádám. Představí se také zahraniční firmy, které by naopak rády prorazily na českém trhu.
Největší pozornost bude upřena na firmy, které se ucházejí o dodávku bojových vozidel pěchoty pro Armádu České republiky. Veřejná zakázka na dodávku 210 vozů dosahuje 52 miliard korun. První den veletrhu – tedy dnes – se představí jeden z favoritů soutěže – společnost Rheinmetall Landsysteme se svým vozidlem Lynx KF41.
Druhý den, tedy ve čtvrtek, se představí vozidlo ASCOD 2 výrobce General Dynamics European Land Systems (GDELS), který české armádě již 10 let dodává kolové obrněné transportéry Pandur.
Mohlo by vás zajímat
Oba hlavní favorité největší zbrojní zakázky historie hodlají na veletrhu IDET prezentovat širokou spolupráci s domácími strojírenskými, nebo zbrojařskými podniky. To je jedna z hlavních podmínek ministerstva obrany a Armády ČR. Ministerstvo již dříve uzavřelo memorandum se svým státním podnikem Vojenské opravárenské závody (VOP), do kterého by chtělo přenést v maximální možné míře výrobu strojů.
Původně se hovořilo o minimálně 20% podílu českých firem na výrobě nového bojového vozidla pěchoty, při zahájení zakázky se mluvilo dokonce o 40 %. Rheinmetall podle informací Ekonomického deníku pojal svou prezentaci jako „seznámení s českým Lynxem“. GDELS už má zkušenosti se spoluprací s českými podniky z dodávky zmiňovaných Pandurů, již dříve informoval o loňské technologické cestě jeho zástupců po českých a moravských technologických firmách.
Do celé záležitosti se vložila také Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP), která chce ohlídat zapojení českého průmyslu nejen do této zakázky, ale také do dalších vyzbrojovacích projektů, které ministerstvo obrany chystá. Prezidium AOBP zřídilo Sekci lokalizace průmyslové spolupráce. Jiří Hynek, prezident AOBP, ke vzniku sekce uvádí: „Tato sekce pomůže, aby se slova zahraničních zbrojařů o zapojení českého průmyslu proměnila v činy. Zahraniční společnosti o zapojení českého průmyslu do zakázky na nová BVP i do jiných projektů intenzivně hovoří. Ale z pohledu českého obranného průmyslu musí existovat reálné závazky dříve, než bude Ministerstvem obrany vítěz vybrán a kontrakt s ním uzavřen. Poté se totiž oslabí motivace vítězného dodavatele české firmy do výroby zapojit.“
Bude věž na ASCOD vyrobená v ČR?
Na veletrhu IDET by podle informací Ekonomického deníku mělo být podepsáno memorandum o spolupráci při výrobě věže na vozidlo ASCOD 2 v České republice. Největší izraelská zbrojovka Elbit Systems by měla podepsat tuto dohodu se společností Excalibur Army. Znamenalo by to přenesení výroby této klíčové části obrněného transportéru na území České republiky. Tedy samozřejmě v případě, že by tento dodavatel byl armádou a ministerstvem vybrán.
Při představení společnosti Elbit na českém trhu ředitel pro mezinárodní obchod General Dynamics Jens Bauer uvedl, že Elbit Systems má bohaté zkušenosti s přenášením výroby do zemí, kam jeho partneři či on sám dodávají své výrobky. Podrobně jsme o tom psali v textu Největší izraelská zbrojovka chce dodávat věže bojových vozidel pěchoty pro českou armádu. Elbit už má podle dostupných informací podepsány dohody o spolupráci se společnostmi Meopta a VOP CZ.
Na zapojení českých firem chce dohlédnout i Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu
Největší armádní veřejná zakázka by mohla přinést práci také pro další české firmy. Také proto do Sekce lokalizace průmyslové spolupráce AOBP již vstoupili například zástupci firem CSG, Meopta, VR Group a Ray Service. „Cílem práce naší sekce je, aby se nezávazná memoranda o spolupráci proměnila v reálné kontrakty pro české subdodavatele. V případě rekordní zakázky na BVP nám doposud není znám žádný kontrakt s českým průmyslem. V případě rekordní zakázky na BVP by se přitom mohlo jednat o přímé kontrakty pro český průmysl s vítězným dodavatelem v objemu několika miliard korun. Ministerstvo obrany zatím řešilo hlavně zapojení svého státního podniku VOP CZ, ale z pohledu naší sekce je nutno věnovat pozornost celému českému obrannému průmyslu a jeho schopnostem se do výroby BVP zapojit,“ uvedl Pavel Trubačík, předseda Sekce lokalizace průmyslové spolupráce AOBP.
Kromě potenciálních dodavatelů obrněných transportérů se na veletrhu IDET představí například nová generace obrněného vozu ZETOR GERLACH 4×4. Jde o koncept vozu, který v sobě spojuje nejnovější inovace s tradicí legendární značky ZETOR. Bude představen v nové bojové verzi s dálkově ovládaným zbraňovým systémem pro kulometnou palbu. Na veletrh přijede čerstvě po úspěšně realizovaných střeleckým zkouškách. Představí se také První brněnská strojírna Velká Bíteš (PBS), která představí svoje úspěchy ve vývoji nových produktů, ale i významné milníky ve výrobě těch stávajících. Jde hlavně o proudové motory a pomocné energetické jednotky pro letouny a vrtulníky, které tato tradiční česká strojírenská firma dodává do celého světa.
Kdy bude podepsána smlouva na obrněné transportéry?
Ministr obrany Jaroslav Metnar (ANO) již dříve uvedl, že obrana bude na nabídky od firem čekat do konce června. V Ekonomickém deníku jsme však upozornili na to, že podle zainteresovaných hráčů je to nereálný termín, jelikož kolem obří zakázky bude spousta právních tahanic se snaze zpochybnit schopnost protivníka stroje dodat a získat ji pro sebe. Stejné obavy vyjádřili také poslanci výboru pro obranu, Skluz v zakázce může podle nich vést až k tomu, že bojová vozidla pěchoty se nepodaří vysoutěžit. Podle předsedkyně výboru Jany Černochové na tom může mít svůj podíl i zhoršující se ekonomika. Pochybnosti vzbuzují i požadavky na provedení vozidla, které doposud nikdo nevyrábí. Podrobně jsme o tom psali v textu Poslanci se obávají, že Obrana nestihne tendr na obrněnce včas, zhoršující se ekonomika může… další komplikací je tendr na právní kancelář, která by měla radit s celou zakázkou. Ministerstvo ji muselo už 2x zrušit. Naposledy na konci března. Tentokrát byla důvodem námitka jednoho z uchazečů na požadavek ministerstva obrany na to, aby uchazeč měl zkušenost se zakládáním podniku „joint venture“ a evropským právem. Do tendru za téměř 14 milionů korun bez DPH se přihlásily dvě právní kanceláře a jedno konsorcium kanceláří. Otázkou je, jestli se premiérovi Andreji Babišovi (ANO) neotevírá prostor pro nákup obrněnců prostřednictvím mezivládní dohody, tak jak upozornil poslanec Karel Krejza z ODS. „Pokud bude z jakýchkoli důvodů zrušen i druhý tendr na výběr advokátní kanceláře, otevírá se pro vládu z časových důvodů možnost úplně shodit tendr a jít cestou dohody G2G. I premiér Babiš se nechal někde slyšet, že si dokáže představit nakoupení BVP napřímo – mezivládní dohodou,“ řekl Krejza, když jsme se poslanců dotazovali na jejich názor na armádní tendr.
Jiří Reichl