Cestující mohou na pražském hlavním nádraží od středy 15. listopadu využít automat na filtrovanou vodu do vlastní lahve. Jedná se o první z dvanácti filtračních stanic, které bude Správa železnic společně se startupem Lokni instalovat na nádražích v České republice v rámci projektu Železnice bez plastů. Po Praze by měly automaty začít fungovat také na nádražích například v Hradci Králové, Děčíně nebo Plzni, Českých Budějovicích a v Břeclavi. V další fázi projektu pak budou filtrační stanice instalované ve vybraných lokalitách na Moravě.

Projekt Železnice bez plastů, a s ním spojené automaty na filtrovanou vodu, jsou podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jedním z mnoha kroků, které mají vést ke zlepšení služeb a komfortu cestujících. Jde také o součást strategie udržitelnosti Správy železnic.

Projekt automatů na pitnou vodu by měl také podle Správy železnic vnést do veřejného prostoru diskusi o dalších udržitelných řešeních v oblasti dopravy. „Očekáváme, že povede k dalším iniciativám, a že se k nám přidají další partneři a organizace, kteří sdílí naše hodnoty nejen v oblasti ochrany životního prostředí,“ uvedl Svoboda.

Po Praze by měly automaty začít fungovat také na nádražích například v Hradci Králové, Děčíně nebo Plzni. Foto: Správa železnic

Automaty na filtrovanou vodu, které provozuje startup Lokni, cestující naleznou v halách nebo na hlavních koridorech nádražních budov. Hlavním cílem projektu je podle Správy železnic motivovat lidi ke snižování množství odpadu ve veřejném prostoru a nabídnout jim alternativu k balené vodě. Cestující si budou moci podle Svobody po nainstalování speciální aplikace zdarma natočit půl litru vody. Výsledkem podle něj bude úspora desítek tun plastu ročně.

Výběrové řízení Správy železnic pro projekt Železnice bez plastu vyhrála společnost Bezpetek, která podala nabídku ve spolupráci se startupem Lokni. Ten stojí za podobou projektu a bude také zajišťovat i veškerou instalaci, správu, servis a integraci mobilní aplikace. Ta umožňuje lidem, aby si mohli načerpat zmíněný půl litru vody zdarma s takzvaným tarifem nádraží, nabízí i další placené tarify. Možnost čerpat denně tři litry stojí na rok 549 korun, na měsíc 159 korun.

Mohlo by vás zajímat

Správa železnic pak zajišťuje stavební přípravy pro připojení automatů a energie. Společnost Bezpetek platí Správě železnic měsíční koncesní poplatky a pokrývá také veškeré náklady spojené se servisem stanic a výměnou filtrů. 

Spolupráce by měla fungovat na 12 lokalitách po dobu pěti let. Pokud se koncept osvědčí, obě strany podle Správy železnic nevylučují rozšíření filtračních stanic na další nádraží.

(teč)