Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) kvůli opravě trati od soboty 7. srpna až do 27. srpna přeruší provoz tramvají v celém úseku Výtoň – Podolská vodárna. Pro automobilovou dopravu bude vyloučen Vyšehradský tunel, který během prací zůstane přístupný pouze pro pěší a cyklisty. DPP během výluky výrazně posílí pravidelnou autobusovou linku číslo 134 a částečně také linky číslo 118 a 190 pro zajištění náhradního dopravního spojení. Současně zavede náhradní lodní dopravu X21.
Cestující budou moci ve vyloučeném úseku využít zdarma také služby sdílených jízdních kol Rekola, které budou k dispozici 24 hodin denně. DPP bude v úseku Výtoň – Podolská vodárna měnit kolejnice a oblouky, které zde sloužily uplynulých třináct let.
Nové koleje i osvětlení
Nejdůležitější část prací je přímo ve Vyšehradském tunelu, kde jsou tři oblouky za sebou. Navíc je zde nutné z vozovky odfrézovat asfalt, aby bylo možné oblouky vyměnit. Proto bude během prací ve Vyšehradském tunelu zcela vyloučena také automobilová doprava, tunel bude sloužit pouze pro pěší a cyklisty. DPP také v křižovatce na Výtoni vymění část kolejového rozvětvení z roku 2004.
Oprava tramvajové tratě mezi Výtoní a Podolskou vodárnou se dotkne devíti tramvajových linek, které budou jezdit po změněných trasách. V úseku Podolská vodárna – Sídliště Modřany DPP během výluky ve Vyšehradském tunelu zavede celodenně včetně víkendů ostrovní tramvajový provoz na lince číslo 21.
Rekola k zapůjčení zdarma
„Pražané budou moct využít náhradní autobusovou, vodní ale také cyklistickou dopravu. Růžová kola společnosti Rekola budou v úseku výluky zdarma pro každého. Zároveň cyklisté i chodci budou mít po dobu oprav zpřístupněný Vyšehradský tunel, aby se mohli pohodlně a rychle dostat do centra města,“ uvádí náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.
Dodává, že pokud se náhradní cyklistická doprava osvědčí a Pražané si ji oblíbí, začne ji hlavní město zavádět pravidelně. V centru je organizace náhradní dopravy logisticky a prostorově velmi náročná, a to kola mohou efektivně řešit.
„V době výluky bude v rámci možností zajištěna maximální dostupná náhradní doprava. Je škoda, že se městu zatím nedaří zajistit lávku pro pěší a cyklisty kolem Vyšehradské skály, vše by šlo ještě lépe. Jinde jsou taková řešení na rozdíl od tuzemska chápána jako obohacení a nikoli jako degradace památky,“ řekl Václav Vondrášek, místostarosta Prahy 2 pro oblast životního prostředí, výstavby, územního rozvoje a památkové péče.
„Jízdu mezi dvěma výlukovými stojany hradí náš partner Urban Monkey. Vše funguje velmi podobně jako při výluce na Libeňském mostě v roce 2018, kde jsme též poskytovali náhradní cyklodopravu mezi dvěma body hrazenou partnerem,“ řekl Jan Střecha ze společnosti Rekola.
Výlukové stojany budou na Výtoni na náplavce pod Vyšehradským železničním mostem a na Podolském nábřeží u cyklostezky nedaleko zastávky Podolská vodárna.
Náhradní autobusová a vodní doprava
Jako náhradní autobusová doprava bude primárně sloužit výrazně posílená linka číslo 134 (pro úsek mezi Podolskou vodárnou a stanicí metra Pražského povstání), v zastávce Pražského povstání bude možné kromě metra využít i přestup na pravidelné tramvajové linky (číslo 18 a 19).
Dále budou částečně posíleny linky číslo 118 (pro úsek mezi Podolím a Smíchovským nádražím) a 190 (mezi Modřany, Braníkem a Smíchovským nádražím). DPP doporučuje pro cesty z oblasti Modřan, Braníka či Podolí směr centrum a naopak volit uvedené autobusové linky směrující ke stanicím metra Pražského povstání, resp. Smíchovské nádraží, a následně využít linky metra.
Cestujícím bude denně v době od 6:00 do 22:00 sloužit také náhradní lodní doprava X21. Zastávky lodí jsou na náplavce Rašínova nábřeží umístěny u přístavních mol Výtoň, u Podolské vodárny pak na přístavní hrázi za areálem Yacht Club CERE. Přístupy na mola nejsou bohužel bezbariérové a nejsou vhodné ani pro cestující s dětskými kočárky.
ede