Správa železnic dokončila výběr odborných poradců pro PPP projekt vysokorychlostní trati mezi Přerovem a Ostravou. Na řadě je teď příprava koncesní smlouvy a zadávací dokumentace pro výběr koncesionáře.
Stavba celé trati z Brodku u Přerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Vysokorychlostní trať bude pouze pro osobní vlaky. Jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, nyní je to 160 kilometrů za hodinu.
Náročné evropské podmínky
Na projektu se budou podílet právní poradci ze společnosti CMS Cameron McKenna a Kruták & Partners, finanční a daňové poradenství zajišťuje Ernst & Young, technické otázky pokrývá Setec international s českou firmou Valbek a na environmentálních a sociálních aspektech spolupracují Integra Consulting a DVOKUT-ECRO.

„Sestavili jsme tým, který má zkušenosti s přípravou a realizací vysokorychlostních tratí v náročných evropských podmínkách,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dodal, že v rámci soutěže není cílem najít pouze dodavatele, ale získat partnera, který dokáže stavět i provozovat trať na vysoké úrovni. „Tomu odpovídá i důraz, který klademe na zadání a smluvní strukturu,“ poznamenal.
Ekonomické modely
Vedoucím transakčním poradcem projektu je Mezinárodní finanční korporace (IFC), člen skupiny Světové banky. Ta byla vybrána letos na jaře a od té doby pracovala na sestavení širšího týmu poradců. Společně teď začnou se Správou železnic a ministerstvem dopravy pracovat na zadávací dokumentaci, ekonomických modelech i návrhu samotné koncesní smlouvy.
„Projekt vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou je příkladem prvního využití PPP v tomto důležitém segmentu železniční dopravy. Je to cesta, jak propojit veřejné investice s odborností a odpovědností soukromého sektoru. Cílem je nejen rychlejší spojení, ale také kvalitnější příprava a efektivnější výstavba,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Ministerstvo životního prostředí na začátku června vydalo souhlasné stanovisko EIA na 63,4 kilometru dlouhý úsek mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou.