Evropská komise pod vedením předsedkyně Ursuly von der Leyenové spustí 30. ledna Strategický dialog o budoucnosti evropského automobilového průmyslu. Iniciativa má pomoci zachránit těžce zkoušené odvětví. „Klade si za cíl zapojit průmyslové hráče, sociální partnery a zúčastněné strany, aby společně porozuměli výzvám, vyvinuli řešení a podnikli konkrétní kroky,“ informovala Evropská komise.
Strategický dialog bude řídit přímo předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová. Jeho součástí budou pravidelná setkání zástupců průmyslu, jde o výrobce i dodavatele, přítomni budou i eurokomisaři a zástupci společnosti. Tematické pracovní skupiny poté předloží podle Evropské komise podrobné návrhy.
„Proběhnou také širší konzultace s dalšími zúčastněnými stranami v celém odvětví a také s dalšími částmi automobilového hodnotového řetězce. Rada a Evropský parlament budou do celého procesu úzce zapojeny,“ uvedla Komise.
Mezi klíčové body diskuse budou patřit inovace, čistý přechod a dekarbonizace, konkurenceschopnost a odolnost, obchodní vztahy, mezinárodní „rovné podmínky“, zefektivnění regulace a optimalizace procesů. Komise zároveň také uvedla, že vypracováním akčního plánu pro odvětví byl pověřen eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas. Těžit má podle ní právě z diskusí.
Mohlo by vás zajímat
Automobilový průmysl, který čelí rozsáhlým problémům, zaměstnává v Evropské unii více než 13 milionů lidí a k unijnímu HDP přispívá přibližně sedmi procenty. Do debat na jeho záchranu se aktivně zapojuje také Česká republika, která společně s Itálií a s podporou dalších států závěrem loňského roku vyzvala Evropskou unii, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. Do jednání vstupuje také ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Odložené pokuty
Ze současného průběhu jednání ohledně automobilového průmyslu v Evropském parlamentu už vyjádřili frustraci europoslanci za ODS Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra. Doufali, že se zmiňované pokuty pro automobilky dostanou na jednání Parlamentu v tomto týdnu. To se však nestalo, protože požadované zařazení návrhu Evropských konzervativců a reformistů (ECR) na program zablokoval podle Krutílka poslanecký klub EPP.
„Chtěli jsme za Evropský parlament poslat rychlý a jasný vzkaz Komisi, ať problém nesmyslných pokut okamžitě řeší. Místo toho teď od kolegů z hnutí STAN (které je členem EPP) slyšíme výmluvy, že je nutné počkat na strategický dialog mezi Komisí a automobilkami. To je absolutní nepochopení role europarlamentu, který by měl v této otázce vést, ne otálet,“ doplnil poslanec Ondřej Krutílek.
Alexandr Vondra k tomu uvedl, že se Evropský parlament snaží rozhýbat k akci od října. „Kolegové z EPP nás opakovaně prosili o odklad, aby měli čas na vnitřní diskusi. Je leden a usnesení opět shodili ze stolu. Je to nejen neseriózní, ale hlavně naprosto nezodpovědné vůči odvětví, které je páteří české ekonomiky,“ zmínil europoslanec Alexandr Vondra.
Usnesení ECR podle europoslanců obsahuje tři požadavky na Evropskou komisi, a to najít řešení nespravedlivých pokut pro automobilky, posunout revizi nařízení o emisích oxidu uhličitého na letošní rok a zrušit faktický zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035.
Otázkou nyní také je, nakolik se do mise Evropské unie za záchranu automobilového průmyslu promítne i včerejší oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, který po své inauguraci uvedl, že chce ukončit „zelenou politiku“ a že zruší restrikce na výrobu aut se spalovacími motory.