INZERCE

Archeologický výzkum před stavbou rychlostní komunikace. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Záchranné archeologické práce kvůli obchvatu Nové Paky budou stát ŘSD přes 50 milionů korun

Záchranný archeologický výzkum, který bude předcházet výstavbě obchvatu východočeské Nové Paky, vyjde Ředitelství silnic a dálnic na více než 50 milionů korun. Výzkum provede sdružení tří společností: Samson Praha, Sovis CZ a Archaia, zapsaný ústav. Silnice je důležitou trasou ve směru z Prahy do Krkonoš a také mezi závody automobilky Škoda v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Stávající průtah silnice přes Novou Paku nevyhovuje směrově ani výškově a ani počtem a tvarem křižovatek pro silnici I. třídy a často tam dochází k dopravním nehodám.

Za záchranný archeologický výzkum před započetím stavby obchvatu Nové Paky zaplatí Ředitelství silnic a dálnic sdružení tří společností s názvem „S – A – S sdružení pro ZAV N. Paka“ 53 724 484 korun s DPH.

Obsáhlý výzkum

Záchranný archeologický výzkum zahrnuje terénní část záchranného archeologického výzkumu zahrnující začištění terénu, identifikaci jednotlivých archeologických vrstev a objektů, jejich
dokumentaci a rozebrání.

Dále pak zpracování záchranného archeologického výzkumu zahrnující laboratorní ošetření movitých archeologických nálezů, zpracování a vyhodnocení nemovitých a movitých archeologických nálezů v nálezové zprávě.

Součástí smlouvy je i zpracování a předání nálezové zprávy o provedení záchranného archeologického výzkumu. Nálezová zpráva má splňovat náležitosti stanovené příslušným předpisem Archeologického ústavu Akademie věd ČR.

Případné archeologické nálezy mají být subjektu určenému v souladu se zákonem o památkové péči.

Sdružení tří společností má splnit smluvní závazky do 18 měsíců od zahájení prací.

Terénní část archeologického výzkumu má stát 32 443 095 korun, zpracování terénní části archeologického výzkumu pak 11 957 305 korun.

Hlavní náplní činnosti společnosti Archaia je provádění záchranných a předstihových archeologických výzkumů na ohrožených lokalitách a stavebně historických průzkumů na území historických městských jader a předměstí českých měst, areálů opevněných sídel, vesnic i v otevřené kulturní krajině a vyhodnocování jejich výsledků.

Společnost Samson Praha je inženýrsko dodavatelská a konzultační společnost, zaměřující se nejen na dopravní a podzemní stavby, ale i na pozemní stavby a geodezii. Poskytuje služby počínající průzkumnou činností přes projektovou přípravu až po realizaci staveb a technický dozor.

Ke klíčovým projektům společnosti Sovis CZ patří dopravní stavby, mosty a projekty pro velké průmyslové společnosti. Mezi hlavní odběratele společnosti patří Královéhradecký, Pardubický a Liberecký kraj, Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje, Ředitelství silnic a dálnic, obecní a městské úřady, Povodí Labe.

Důležitá, leč přiškrcená, tepna

Silnice I/16 je důležitou trasou ve směru z Prahy do Krkonoš a také mezi závody automobilky Škoda v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Stávající průtah silnice I/16 přes Novou Paku nevyhovuje směrově ani výškově a ani počtem a tvarem křižovatek pro silnici I. třídy. Často tam dochází k dopravním nehodám – k více než třiceti dopravním nehodám na jednom kilometru ročně. Dopravními závadami jsou především zúžení příčného profilu v úsecích od firmy ZPA Nová Paka
až k podjezdu pod železniční tratí, potom mezi Komenského a Kotíkovou ulicí, a ve Vrchovině, dále malá podjezdná výška v křížení s železniční tratí a průjezd oboustrannou zástavbou. Nevyhovující jsou také křižovatky s Komenského ulicí a dvěma ulicemi u podjezdu pod železniční tratí.

Uvažovaný obchvat by měl tyto problémy řešit, a to v úseku Kumburský Újezd–Vidochov. Historie jeho přípravy trvá přes 30 let. Trasa obchvatu je v začátku i v konci úseku napojena na stávající silnici I/16, zbývající úseky této silnice budou přeřazeny do silnic nižších kategorií a budou zajišťovat dopravní obslužnost území. Obchvat Nové Paky je navržen v kategorii S 11,5/80 a má mít délku 8480 metrů. V kilometru 4,280 je navržen největší mostní objekt. Jedná se o estakádu délky 423 metrů přes hluboké údolí. Při realizaci stavby dojde k přeložení velkého počtu vedení stávajících inženýrských sítí.

(nik)