Nasazení moderních jednotek ComfortJet na páteřní mezistátní linky, spuštění provozu elektricko-bateriových vlaků (BEMU) v Moravskoslezském kraji i navýšení počtu bezbariérových spojů. Rok 2024 se pro České dráhy nesl ve znamení rekordní modernizace vozidlového parku a zlepšování služeb pro cestující, v bilanci pro Ekonomický deník to uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

„V uplynulém roce jsme převzali jednak nejmodernější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, prozatím v dočasném osmivozovém řazení, a desítky motorových jednotek pro regionální dopravu RegioFox a elektrických vlaků RegioPanter. Díky tomu jsme mohli od nového jízdního řádu i výrazně zlepšit služby pro cestující,“ sdělil Krapinec.

Dodal, že v novém grafikonu, který začal platit 15. prosince, meziročně vzrostl počet bezbariérových spojů o 439, Wi-Fi síť nabízí oproti loňsku o 798 spojů více a elektrickými zásuvkami disponuje o 1430 vlaků více než loni. „Při této rekordní modernizaci se nám přitom daří držet hospodaření Českých drah v černých číslech a investoři tak vidí, že jsme stabilní a důvěryhodný partner,“ uvedl Krapinec.

Jak Ekonomický deník informoval letos na jaře, skupina České dráhy si za loňský rok připsala zisk ve výši 3,8 miliardy korun, meziročně si tak polepšila o 3,4 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek od roku 2008, počítáno podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS). Čistý zisk skupiny dosáhl téměř 3,2 miliardy korun. Po třech letech se do zisku dostal i segment osobní dopravy, kterou provozuje společnost České dráhy.

Mohlo by vás zajímat

Růst vykázala v loňském roce také nákladní přeprava. ČD Cargo si připsalo zisk před zdaněním ve výši 733 milionů korun. Společnost tak meziročně zvýšila svůj zisk před zdaněním o 423 milionů korun. České dráhy také zároveň loni obhájily rating Moody‘s v investičním pásmu na úrovni Baa2 se stabilním výhledem. 

České dráhy letos před létem vydaly zároveň další emisi dluhopisů. A o cenné papíry byl zájem. Podle informací drah objednali investoři obligace za téměř 14 miliard korun. Celkem skupina České dráhy nakonec umístila dluhopisy v hodnotě osm miliard korun s pevnou úrokovou sazbou 5,5 procenta ročně a pětiletou splatností.

Desítky nových jednotek

Rok 2024 znamenal pro České dráhy i dodávku více než stovky jednotek a lokomotiv. Do vozového parku státního dopravce přibyly RegioPantery, RegioFoxy, ComfortJety a Vectrony. Nové soupravy letos doplnily podle dřívějšího vyjádření Krapince park Českých drah o více než 22 tisíc míst v klimatizovaných vlacích. Moderní RegioPantery a RegioFoxy už jezdí například v Královehradeckém kraji, Moravskoslezském kraji, Jihočeském kraji, Ústeckém kraji i Praze a Středočeském kraji.

V poslední trojici krajů má jezdit 22 jednotek RegioPanter. Obsluhují linky S4/U4 z Prahy do Kralup nad Vltavou a dál do Roudnice, Lovosic a Ústí nad Labem a zrychlenou linku spěšných vlaků R41 z Prahy do Kolína a Kutné Hory.

Na koleje a na páteřní mezistátní linky, především do Německa, vyjely nové ComfortJety od konsorcia výrobců Siemens Mobility a Škoda Group. V září České dráhy informovaly o převzetí tří souprav ComfortJet. V té době jich měly České dráhy převzatých z celkových dvaceti pět. V provozu pak byly čtyři ComfortJety. Převzetí posledních souprav má společnost v plánu v roce 2026.

„Z hlediska modernizace nás v příštím roce čeká přebírka dalších souprav ComfortJet a jejich kompletace, kdy budou už v konečném uspořádání i s novým řídicím a restauračním vozem. Pokračovat bude i modernizace v regionální dopravě, dorazí další motorové RegioFoxy,“ přiblížil Krapinec výhledy na další rok. Doplnil, že dále chtějí České dráhy zlepšit i služby on-line nákupu jízdenek a odbavení.

ComfortJet Českých drah. Foto: České dráhy

„Začátkem příštího roku čeká celou železnici velká zkouška v podobě zahájení výhradního provozu pod dohledem evropského zabezpečovače ETCS na vybraných úsecích koridorových tratí. Jedná se o jeden z největších modernizačních projektů na železnici za poslední období a České dráhy, jako největší z dopravců, dělají vše proto, aby náběh ETCS proběhl pokud možno co nejhladčeji a bez výraznějších komplikací,“ konstatoval Krapinec.

Spuštění ETCS plánuje ministerstvo dopravy v lednu příštího roku ve čtyřech fázích, chce tak předejít případným komplikacím. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. Následovat bude 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, poté 15. ledna trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

České dráhy mají také podle Krapince v příštím roce v plánu instalovat další opakovače mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter a plánují laserovou úpravu oken v dalších více než 200 jednotlivých drážních vozidlech. „To vše povede k výraznému zlepšení datových a hlasových služeb na palubách našich vlaků,“ uzavřel předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.