INZERCE

Podzemní štola, ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Začaly práce na průzkumné štole k tunelu velkého městského okruhu v Brně

V Brně začaly v polovině druhého zářijového týdne první práce na ražbě průzkumné štoly pro stavbu tunelu pod brněnským sídlištěm Vinohrady. Projekt je součástí Velkého městského okruhu. Realizaci štoly má na starosti za 725,3 milionu korun bez DPH sdružení pěti firem, jde o GEOtest, OHLA ŽS, Firesta – Fišer, Metrostav TBR a Inset. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radka Mátla by měla být štola dokončena za 147 týdnů, zmínil to na sociální síti X.

Podle společnosti Metrostav TBR poslouží štola pro podrobný průzkum geologických, hydrogeologických a geotechnických parametrů pro návrh budoucího tunelu Vinohrady o délce 1470 metrů, firma to uvedla na sociální síti Linkedin.

Cena za stavbu tunelu se předpokládá ve výši 9,3 miliardy korun. Podle plánů ŘSD má jeho výstavba začít v roce 2028 a skončit by měla v roce 2033. Tunel pod sídlištěm bude dvoutubusový, 380 metrů z něj bude hloubených a 1090 metrů má být ražených.

Z tunelového tubusu ve směru k Tomkovu náměstí bude podle ŘSD postavena sjezdová rampa dlouhá zhruba 250 metrů, která vyústí na ulici Rokytova. Napojení sjezdu na tuto ulici bude vyřešeno pomocí průsečné křižovatky. Vzájemné propojení obou tunelových trub je po vzdálenostech přibližně 300 metrů.

Jak již dříve Mátl uvedl, tunelová štola bude podkladem pro realizaci úseku Velkého městského okruhu (VMO) ve východní části Brna. Celková délka nové části městského okruhu je 2,2 kilometru.

V srpnu už začala řidičům sloužit v Brně další z částí okruhu, jde o estakádu, která je vede přes Tomkovo náměstí a spojuje Husovický tunel a Rokytovu ulici.  Stavbu tvoří 39 pilířů vysokých 20 metrů, které kotví piloty v třicetimetrové hloubce pod zemí. Brno se na jejich realizaci staveb podílelo částkou 500 milionů korun bez DPH. Celkové zprovoznění nového úseku, jehož stavba začala v červenci 2021, je v plánu letos v prosinci.

(teč)