Dnes začala stavba úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Řidičům by se měl otevřít koncem roku 2027, řekl dnes před poklepáním základního kamene poblíž Nupak u Prahy generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Stavba je klíčová pro Prahu i celou Českou republiku, uvedli premiér Petr Fiala i ministr dopravy Martin Kupka. Za 12,6 kilometru nové dálnice stát zaplatí téměř 9,8 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. Z naplánovaných zhruba 83 kilometrů Pražského okruhu je aktuálně v provozu zhruba polovina, vyplývá z informací ředitelství.

Úsek propojí dálnice D1 a D11, což má z Prahy odklonit kamiony, které nyní jezdí přes Spořilov a Štěrboholskou radiálu. Odlehčí také dopravě na Jižní spojce. Novou dálnici se dvěma tunely a čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami vybuduje sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Porr a Porr Bau. Stavební firmy pro úsek D0 označovaný jako 511 vybralo ŘSD v polovině listopadu.

Fiala připomněl, že stát letos do dopravních staveb investuje 150 miliard korun a příští rok to bude 160 miliard. Podle Kupky je stavba Pražského okruhu klíčová spolu s dálnicí D35 pro celou střední Evropu. Ministr i Mátl ocenili spolupráci se Středočeským krajem a obcemi v okolí plánované stavby. „Po dlouhé době poprvé jsme zaznamenali, že proti vydanému stavebnímu povolení se nikdo neodvolal.“ řekl Kupka. Ministr, Mátl i středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) poprosili obyvatele v okolí stavby o trpělivost, doprovázet ji budou nejen hluk a zvýšená nákladní doprava, ale také omezení pro automobily a výluky autobusů i vlaků.

Vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Monika Landmanová předpokládá, že stavbu nového úseku dálnice, který je součástí celoevropské páteřní silniční sítě, finančně podpoří Evropská unie. „Operační program Doprava většinou financuje 85 procent způsobilých nákladů, takže není důvod, proč by tomu nemělo být tak také u této významné stavby,“ řekla.

Mohlo by vás zajímat

Stavba Pražského okruhu je rozdělena do 11 úseků, první z nich se otevřel v roce 1983, zprovozněných jich je zatím sedm. Na dosud poslední otevřený úsek mezi dálnicemi D1 a D5 auta vyjela v roce 2010. Spolu se spojnicí mezi Běchovicemi a D1 chybějí tři úseky okruhu v severní části metropole od Satalic kolem Březiněvsi k Ruzyni.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl dnes na webu oznámil, že ŘSD letos zprovozní rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků. Příští rok to bude asi 80 kilometrů včetně dokončení D1, tedy druhý nejvyšší počet za rok. Stavební sezona se podle Mátla na přelomu roku téměř nepřeruší. K začátku letošního roku činila délka dálniční sítě v Česku zhruba 1388 kilometrů.