Za necelé tři týdny začne nejnáročnější část přestavby druhého největšího nádraží v Brně. Modernizace stanice Brno-Královo pole, která je vyčíslena na tři miliardy korun, zahrnuje i výstavbu nové nádražní budovy, která bude zároveň součástí přilehlého dopravního terminálu. Modernizací projdou podchody a vzniknou nová nástupiště. „Nejnáročnější práce s dopadem na provoz vlaků potrvají přibližně rok, a to od dubna 2024 do května 2025,“ uvedl na facebookových stránkách ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Upřesnil, že v rámci nádraží dojde k prodloužení kolejišť a nová nástupiště budou zastřešená.  Stávající podchod na nádraží se rozšíří a zároveň prodlouží, aby došlo k propojení s Myslínovou ulicí. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy. „Stanice tak bude už od příštího podzimu plně odpovídat současným požadavkům,“ zmínil ministr dopravy.

Kupka také upozornil, že od července bude na Králově poli stát provizorní odbavovací hala pro 250 lidí s nezbytným zázemím. „Doprava tady samozřejmě po celou tu dobu bude zachovaná, prodlouží se ale intervaly,“ upozornil ministr dopravy. Snížení kapacity trati se dotkne zejména regionální dopravy, cestující se musí připravit na prodloužení intervalů.

Budoucí podoba nádraží Brno-Královo Pole, interiér budovy. Foto: Správa železnic

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se díky modernizaci stávajících i výstavbě nových kolejí a stanic zvýší nejen kapacita a efektivita železničního provozu, ale také dojde ke snížení dopravní zátěže a emisí. „Z jihomoravské metropole se tak stane klíčový bod pro osobní i nákladní dopravu na mezinárodní úrovni,“ uvedl Svoboda.

Dodavateli prací jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, Firesta-Fišer a Tramo Rail. Počítá se s tím, že nově chystaná nádražní budova bude zároveň součástí přilehlého dopravního terminálu. Půjde o prosklený a zčásti dvoupatrový objekt, ve kterém se kromě pokladen budou nacházet také obchodní prostory.

Mohlo by vás zajímat

Součástí zakázky je rekonstrukce části trati z Brna-Maloměřic až po Kuřim. V rámci stavby má také dojít k obnově 13 mostů, 10 propustků, silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí. Stanice získá nové zabezpečovací zařízení. Rekonstrukce železničního spodku a svršku umožní průjezd stanicí rychlostí 120 kilometrů za hodinu.

Stavba je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2021–2027. Národní část financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

(teč)