INZERCE

Lehký vlak NS Sprinter na železniční stanici Nijmegen v Nizozemsku s novým evropským systémem řízení železničního provozu (ERTMS). Foto: Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Zabezpečovacím systémem není vybavena ani polovina nových vozů, překážkou jsou investice 

Ani polovina nových železničních vozů není vybavena palubními systémy ERTMS (Evropský systém řízení železničního provozu), které mají přinést větší bezpečnost a efektivitu v rámci EU. Ta přitom chce, aby jím do roku 2030 bylo vybaveno až 97 procent hlavní evropské železniční sítě. Jenže aby bylo možné vybavit lokomotivu technologií, která se páruje s novým bezpečnostním systémem, je třeba vynaložit obrovské investice. A právě ty se ukazují být hlavní brzdou, napsal internetový zpravodaj Railfreight.

Padesát čtyři procent nových vozidel uvedených do provozu v letech 2015 až 2019 bylo bez vybavení palubními jednotkami ERTMS. Pro podniky železniční nákladní dopravy je finanční nebo provozní přínos, který plyne ze zavedení palubních systémů ERTMS, respektive ETCS, tedy evropského vlakového zabezpečovacího systému (ten je součástí ERTMS a měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě – pozn. redakce), malý, pokud vůbec nějaký. Většinu z toho má provozovatel infrastruktury díky možnosti lépe řídit kapacitu. Podniky nákladní železniční dopravy mohou nakonec těžit z větší kapacity, ale jedná se o dlouhodobý přínos, který je obtížné obchodně zdůvodnit,” vysvětluje za firmy Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA) v nedávno zveřejněném stanovisku. 

Asociace však doufá, že se jí tímto pozičním dokumentem podaří ovlivnit jednání v rámci trialogu o transevropských dopravních sítích TEN-T mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Evropskou radou. Během těchto jednání se aktuálně projednává revize nařízení TENT-T a důležitým tématem je právě zavádění systému ERTMS. Je pravděpodobné, že bez změny strategie zavádění ERTMS bude nasazení ve vlacích i nadále zaostávat,” píše v dokumentu ERFA. Podle ní je potřeba přijmout fakt, že současná strategie zavádění tohoto systému, a to jak na palubě, tak na trati, neprobíhá podle plánu. Je zapotřebí nový přístup, který zajistí synchronizovanou strategii zavádění,” zdůrazňuje.

Hledají se zdroj financí

Sdružení tak zdůrazňuje, že je nezbytné, aby palubní jednotky byly vnímány jako součást širší diskuse o infrastruktuře. Zároveň ale dodává, že k tomu, aby bylo zavedení palubních jednotek pro železniční nákladní dopravu proveditelné, je zapotřebí zajistit železničním podnikům odpovídající financování. V tomto ohledu souhlasí i Evropská komise. I podle ní existuje silný důvod pro podporu na všech úrovních”, jak EU, národní i regionální, aby se odstranila překážka systémového zavádění, jakou je vybavení vozového parku. Konstatuje, že při obnově vozových parků nebo při dovybavení a modernizaci palubních jednotek, je opravdu nezbytné poskytnout zvýšenou pomoc, pokud se má dosáhnout celkových systémových přínosů. Z pohledu EU se to týká zejména provozovatelů mezinárodní a nákladní dopravy, kterým národní programy pro modernizaci obvykle slouží nejméně,” píše se na internetových stránkách.

ERTMS, zkratka pro Evropský systém řízení železničního provozu”, je evropská norma pro automatické vlakové zabezpečovací zařízení (ATP) a systémy řízení a zabezpečení. Vytváří interoperabilní železniční systém v Evropě, který by měl v konečném důsledku vést ke zvýšení efektivity a bezpečnosti.

Pro ERTMS existují pozitivní obchodní důvody na všech koridorech hlavní sítě. Vytváří pozitivní vnitřní míru návratnosti z pohledu celého železničního systému na každém z hlavních koridorů i pro Evropu jako celek,” říká komise. Uznává však, že k dosažení těchto výsledků je nezbytné koordinované zavádění palubních a traťových systémů všech zúčastněných stran napříč členskými státy. Bez koordinace se výhody vytrácejí,” dodala. 

(mig)