INZERCE

Nejrizikovější skupinou za volantem jsou mladí muži. Foto: Pixabay

Za volant v sedmnácti? Chystá se novela, měnit se bude i bodový systém

Po vzoru Německa by mohli řídit auto pod dohledem i řidiči ve věku 17 let. Uvažuje o tom novela zákona  o provozu na pozemních komunikacích, kterou připravilo ministerstvo dopravy. V návrhu je i výrazná změna bodového systému, která zpřísňuje postihy u závažných přestupků, jako je třeba překročení rychlosti nebo alkohol za volantem, některé naopak už vůbec nesankcionuje.

Za volant dříve a řidičák na zkoušku

Součástí novely je převratná novinka, a to možnost získat řidičský průkaz už po dovršení 17 let. Mladiství by tak mohli do dosažení plnoletosti jezdit pod dohledem zkušených řidičů, například rodičů. Podmínkou je, aby tzv. zkušený řidič měl alespoň desetiletou praxi a zároveň žádný záznam v bodovém rejstříku řidičů.

,,Například v Německu se dle statistik ukazuje, že to je prvek, který by mohl přispět k větší bezpečnosti, protože platí, že mnoho dopravních nehod je dáno nedostatkem řidičských zkušeností a odhadu toho, co rychlá jízda může způsobit. A právě přítomnost mentora-zkušeného řidiče může pomoci osvojit si správné návyky za volantem.“, říká mluvčí ministerstsva dopravy František Jemelka.

Podle ministerstva jsou odezvy takové, že to velmi významně přispívá právě k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, získávají začínající řidiči první návyky.

,,Smyslem této novinky je řízení a získávání řidičských dovedností v kontrolovaném prostředí s mentorem. Řada dopravních nehod je totiž způsobena nedostatkem zkušeností začínajících řidičů“, říká Jemelka.

Další novinkou pro začínající řidiče, o které již Ekonomický deník psal, je řidičák na zkoušku. Ten by měl platit do prvních dvou let jejich praxe.  

Podle současného návrhu by měl fungovat tak, že v případě spáchání závažného přestupku a dosažení šesti trestných bodů by musel tento řidič absolvovat speciální školení a zkušební jízdu.

Nejdříve v USA

Ve Spojených státech amerických můžou mladí řídit poměrně brzy. Provizorní řidičský průkaz, takzvaný Learner’s permit, lze získat již od 14, resp. 16 let, a to podle daného státu.

Tento průkaz umožňuje řídit osobní auto za doprovodu člověka staršího 21 let. V některých státech je povoleno držitelům Learner’s permit jezdit do školy a zpět bez doprovodu.

Learner´s permit je podmínkou k získání plnohodnotného řidičského průkazu.

V některých zemích Evropské unie lze řídit auto už od sedmnácti let. Zákon však nařizuje ujet určitý počet kilometrů pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče.

Zkušené osobě musí být více než 30 let, řidičský průkaz musí vlastnit déle než pět let a nesmí mít více než tři trestné body v registru.

Nový bodový systém: telefonování už za 4 body

Bodový systém funguje v Česku už 16 let. Ale je to úplně poprvé, kdy je navržena takto velká úprava. Změna přináší nově pouze tři sazby: 2, 4 a 6 bodů.

„Peněžní i bodové sankce by se měly zvyšovat s mírou nebezpečnosti přestupků. Zpřísnit by se mohly sankce například i u držení telefonu za jízdy, které by nově místo dvou trestných bodů bylo za čtyři a maximální pokuta až 4000 korun. Zmírnění postihů se předpokládá například u špatného parkování nebo nerozsvícených světel.“, řekl v rozhovoru pro ČTK ministr dopravy Martin Kupka.

Inspirací pro změnu bodového systému byly okolní země, kde mají podobný systém již vyzkoušený.

Nechceme šikanovat řidiče

Řidiči, kteří se snaží dodržovat předpisy a úmyslně je neporušují, čeká bonus v podobě nulového bodového postihu méně závažných přestupků.

„Nechceme šikanovat slušné řidiče. Nově budou bez bodu desítky méně závažných přestupků, jako jsou třeba nerozsvícená světla, překročení rychlosti do 10 kilometrů za hodinu nebo špatné parkování“, vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy.

Ačkoli jsou tyto přestupky bez odečtení bodu, pokuty na místě řidiče neminou. Nejnižší, tedy 1 500 korun, je za jízdu bez pásů nebo nerozsvícená světla. O tisíc korun více zaplatí za překročení rychlosti o 20 kilometrů za hodinu. Až 5 000 korun pak řidič dostane za otáčení na dálnici či vjetí na železniční přejezd.

Ve správním řízení jsou  stanoveny také 4 pásma pokut. Nejvyšší sazba je za odmítnutí testu na alkohol, tady může řidič zaplatit od 25 000 do 75 000 korun. Za jízdu na červenou je postih stanovený do 7 do 25 tisíc korun. Jízda bez pásů vyjde řidiče až na 5 000 korun.

Zároveň se sazby dvojnásobně zvyšují v případě, kdy řidič spáchá zároveň dopravní nehodu. Nově bude také možné udělit zákaz činnosti až na 3 roky.

Bodový systém v ČR funguje 16 let. V loňském roce přišlo o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu 12 trestných bodů přes 41.000 řidičů.

Jana Bartošová