INZERCE

Dálnice D1. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Za tři čtvrtletí stát na dálničních známkách vybral 5,5 miliardy korun, o trochu více než loni

Za první tři čtvrtletí stát získal za prodej dálničních známek téměř 5,5 miliardy korun, meziročně je to o pět procent více. Ve srovnání s loňskem se snížil prodej ročních, měsíčních a desetidenních vinět, přibyly ale nové jednodenní známky, kterých stát prodal téměř 1,14 milionu kusů. Vyplývá to z dat státního podniku Cendis, který má systém elektronických známek na starosti. Od ledna příštího roku všechny dálniční známky zdraží.

Řidiči za tři čtvrtletí nakoupili dohromady více než sedm milionů dálničních známek, loni to bylo za stejné období asi 6,7 milionu. Za prvních devět měsíců stát prodal téměř o 14 procent desetidenních známek méně, a to téměř 2,9 milionu. Prodej měsíčních kuponů za první tři čtvrtletí meziročně klesl o deset procent na 647 751 známek.

Stát letos do konce září prodal téměř 2,4 milionu ročních vinět, tedy zhruba o osm procent méně než ve stejném období loni. Na hodnocení prodejů ročních známek je ale podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Lucie Bartákové ještě brzy.

„Optický mírný pokles prodejů ročních známek může být dán zejména rekordním prodejem známek v únoru, kdy si mnoho řidičů kupovalo roční dálniční známku před jejím zdražením 1. března,“ řekla. Řada řidičů je podle Bartákové kupovala už před vypršením platnosti předchozí známky. „Tito řidiči tedy ve druhém a třetím čtvrtletí roční dálniční známku nepotřebovali zakoupit,“ dodala.

Řidiči také od března do konce září koupili více než 1,1 milionu nových jednodenních dálničních známek za téměř 225 milionů korun. „Počet prodaných jednodenních známek rostl od jejich zavedení (březen 2024) do konce srpna. V září s příchodem chladnějších dnů prodej jednodenních známek poklesl, jak jsme očekávali,“ řekla Bartáková.

Ve třetím čtvrtletí stát na známkách vybral 1,51 miliardy korun, meziročně téměř o téměř 11 procent více. Řidiči ve třetím čtvrtletí nakoupili meziročně téměř o sedm procent vinět více, a to více než 2,5 milionu. Počet prodaných ročních známek meziročně klesl o 17 procent na 406 938 kusů.

Snížil se také počet prodaných měsíčních známek, meziročně téměř o 13 procent na 342 474 vinět. O více než pětinu klesl meziročně počet prodaných desetidenních kuponů, ve třetím čtvrtletí jich stát prodal 1,18 milionu. Od července do konce září stát také prodal 617.305 jednodenních vinět.

Stát naposledy měnil ceny dálničních známek od března podle evropské směrnice Euroviněta. Roční dálniční známka od března zdražila z 1500 na 2300 korun, desetidenní kupon zlevnil o 40 korun na 270 korun a měsíční stojí 430 korun místo 440 korun. Nová jednodenní známka stojí 200 korun. Roční výnos z prodeje známek by se letos měl podle loňských odhadů meziročně zvýšit o 1,3 miliardy korun.

Od ledna příštího roku ceny známek dále vzrostou. Roční zdraží o 140 korun na 2440 korun, měsíční o 30 korun na 460 korun, desetidenní o dvacetikorunu na 290 korun a jednodenní o deset korun na 210 korun.

(čtk)