INZERCE

Zbraň, pistole, zákon. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Za opatření kvůli útoku na Filosofické fakultě zaplatí stát přes 3 a půl miliardy

Za balík opatření kvůli útoku masového vraha Davida Kozáka loni na pražské Filosofické fakultě zaplatí stát 3 624 313 647 korun. Tato suma zahrnuje investice, provozní a mzdové výdaje v následujících třech letech. Soubor opatření už schválil kabinet Petra Fialy. V příštím roce by měla státní kasa za tato opatření zaplatit 1 427 704 549 korun, v roce 2026 pak 2 014 804 549 korun a o rok později 181 804 549 korun. Vyplývá to z vládních materiálů, Ekonomický deník přináší přesná čísla.

Vláda před krátkým časem projednala návrhy opatření k posílení vnitřní bezpečnosti České republiky v působnosti ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti. Tato aktivita souvisí s nedávnou masovou vraždou na pražské Filosofické fakultě, kterou spáchal její student David Kozák. Předtím zastřelil v Klánovicích mladého otce s miminkem a těsně před řaděním na fakultě zastřelil i svého otce. Odložení případu se Ekonomický deník podrobně věnoval ZDE.

S jakými opatřeními tedy ministerstva vnitra a spravedlnosti přišla?

Prvním je naplnění systemizace zbraní, česky lépe nákup potřebných zbraní pro prvosledové hlídky, který by měl stát 216 milionů korun. „Efektivita a rychlost zákroku složek, které provádějí závažné zákroky proti teroristům, únoscům osob a dopravních prostředků, nebezpečným pachatelům organizované trestné činnosti a pachatelům zvlášť závažných úmyslných trestných činů, ale i osamělým agresorům, tzv. aktivním útočníkům, je podstatným bezpečnostním zájmem vyžadujícím speciální způsoby přístupu k jejich zajišťování. Tato efektivita a rychlost jsou přímo závislé na jejich výzbroji a tyto složky potřebují neprodleně vybavit požadovanými zbraněmi. Jedná se především o položky jako krátké zbraně PSH, dlouhé zbraně, odstřelovací pušky, ruční vrhače. Vybavení těchto jednotek požadovanými zbraněmi je nezbytné k ochraně podstatných bezpečnostních zájmů České republiky,“ stojí ve vládním dokumentu.

Druhou položkou je nákup balistických prostředků. „Součástí nutného vybavení složek Policie ČR pro provádění závažných služebních zákroků proti teroristům, únoscům osob a dopravních prostředků, nebezpečným pachatelům organizované trestné činnosti a pachatelům zvlášť závažných úmyslných trestných činů, ale i osamělým agresorům, tzv. aktivním útočníkům, je také balistická ochrana zasahujících policistů. Jedná se především o položky jako skryté vesty, vnější vesty, balistické přilby pro zásahové jednotky,“ konstatuje předloha. Položka byla naceněna na 60 milionů korun.

Následuje modernizace vozového parku prvosledových hlídek a zásahových jednotek za 900 milionů korun: „Rychlost a efektivita zákroku těchto jednotek je podstatným bezpečnostním zájmem vyžadujícím speciální způsoby přístupu k jejich zajišťování, proto je nutné obměňovat a modernizovat vozový park, který je podstatnou podmínkou pro zajištění rychlosti a efektivity zásahů. Je nutné si uvědomit, že vozidla nelze provozovat 24 hodin 7 dní v týdnu. Je strategické počítat s dvojnásobným počtem vozidel z důvodu servisu, oprav a vyřazení těchto speciálů po nehodě. Je potřeba plánovat další nákup těchto vozidel v potřebném množství v odhadovaném období 2 let a tedy do konce roku 2025. Z hlediska ekonomického pohledu je to optimální pravidelná obměna a doplnění stavu a počtu těchto vozidel dle systemizace SDP a ne jako jednorázové nákupy. Obdobná situace je i u vozidel zásahových, speciálních a pořádkových jednotek, kde se oproti prvosledovým hlídkám jedná o různé druhy SDP (přepravníky, terénní vozidla, balisticky zodolněná vozidla, apod.). V případě těchto vozidel se jedná o daleko větší nájezdy kilometrů. Z výše popsaných důvodů bychom uvítali ekonomicky výhodnější postupné obměny vozidel každý rok v rámci dlouhodobé plánované strategie k zajištění akceschopnosti těchto specifických jednotek.“

Další položkou je vybavení vybraných jednotek prostředky násilného překonání překážek. „Tyto jednotky disponují buďto rozdílným materiálem nebo ho nemají vůbec, čímž dochází k situaci rozdílných postupů neodpovídající jednotné metodice nebo nereálnosti provedení průlomové činnosti a tím k ohrožení života a zdraví nezúčastněných osob a zakročujících policistů, jelikož musí řešit jiný způsob překonání překážky. Vybavení zdravotnickým materiálem je potřeba vnímat jako komplexní ucelenou koncepci v rámci zdravotnické přípravy policistů a vybavení u Policie ČR, které zpracoval Útvar policejního vzdělávání a služební přípravy na základě nové koncepce vzdělávacích aktivit a zaevidování nových specializačních zdravotnických kurzů systému TECC, které probíhají v návaznosti na předchozí zdravotnickou přípravu organizovanou ve spolupráci s Armádou ČR v rámci systému CLS a TCCC, které nejsou vhodné pro bezpečnostní složky státu. Nový vzdělávací koncept zdravotnických kurzů systému TECC je u Policie ČR plně zaváděn již několik let a pokrývá nejen běžnou činnost policie a mimořádné události v mírovém stavu, ale je i koncipován tak, aby policisté byli připraveni a vybaveni pro mimořádné události při kterých dojde k následkům na zdraví a životě osob,“ lze se dočíst ve vládním materiálu. To stát vyjde na 249 milionů korun.

Jedna z částí arzenálu hromadného vraha Davida Kozáka na Filosofické fakultě v Praze. Foto: archiv Ekonomického deníku

Další položkou je vývoj a rozvoj IT systémů: centrálního datového skladu, centrálního datového modelu, centrálního registru zbraní, systému Blokace 2G, systému operačního řízení a lokalizačního a záznamového zařízení LZZ3 za celkem 853 milionů korun.

Následuje vybudování dosud chybějících střelnic a výcvikových prostor některých krajských ředitelství policie pro zajištění plošné dostupnosti za 555 milionů korun. „Opatření reaguje na neutěšený stav v této oblasti. Kritický stav je zejména v oblasti střelnic pro dlouhé zbraně, kde chybí vhodné pozemky a v důsledku úsporných opatření i finanční zajištění v oblasti investic. S obdobnými problémy se Policie ČR potýká i u střelnic pro krátké zbraně, kde navíc existují i značné problémy v rámci finančního zajištění střelnic nasmlouvaných u soukromých subjektů,“ vysvětluje ministerstvo vnitra.

Koncepce rozvoje schopností Policie České republiky v oblasti trestné činnosti páchané v kyberprostoru pak státní pokladnu vyjde každý ze třech roků na 117 milionů.

Digitalizace a zpřístupnění dokumentace zdolávání požárů u vybraných „měkkých cílů“ pro potřeby zásahu Policie ČR a vytvoření centrálního úložiště a návaznost na informační systémy složek Integrovaného záchranného systému bude stát celkem 5 milionů 450 tisíc korun.

Balistická ochrana pro hasiče vyjde na 27 milionů: „Pořízení v rozsahu minimálně 4 ks na každou centrální požární stanici. V případě velkých měst v počtu 4 ks na každý organizovaný výjezd. Celkem cca 1 000 sad. Nad rámec projektu realizovaného v rámci OP VB.“

Rozvoj dalších systémů pro informování obyvatel – Aplikace pro komunikaci s obyvatelstvem v případě krizových situací (tísňové zprávy, geofencing, informační a edukativní texty, podpora) vyjde stát na 8 milionů 400 tisíc korun. Aplikace Informační linka IZS (modul ISKŘ) – systém navržen tak, aby umožnil dynamické řízení počtu operátorů, evidenci hovorů, nahrávání komunikace a poskytnutí služby inteligentního chatbotu bude stát 2 miliony 50 tisíc korun.

Za technologii Cell Broadcast, umožňující zaslání informační zprávy velkému počtu mobilních zařízení ve velmi krátkém čase, zaplatí stát 156 milionů 500 tisíc korun. „Přednosti jsou zejména rychlá distribuce zpráv v řádu milionů uživatelů za vteřiny, geograficky cílená distribuce zpráv, vysoká úroveň zabezpečení proti kyberútoku a falšování zpráv. Provozní výdaje budou závislé na způsobu hrazení nákladů operátorů na zajištění provozu a míře integrace CB do stávajících dispečerských systémů složek IZS a AČR,“ tvrdí se ve vládních materiálech.

Posílení personálních kapacit pro řešení problematiky ochrany měkkých cílů vyjde stát na třikrát 2, 25 milionu korun: „Jedná se navýšení celkem o 3 služební místa systemizovaná ve 14. platové třídě. Jedné tabulce odpovídá částka 750 000 korun za rok. Dvě z těchto míst budou určena k řešení problematiky extremismu, terorismu a ochrany měkkých cílů (TEREXOMC), jedno na problematiku psychologie katastrof. V oblasti TEREXOMC je dlouhodobě patrný výrazný nárůst agendy, spojený se zhoršující se bezpečnostní situací ve světě, který neodpovídá současným personálním zdrojům. Razantně narostla také související agenda na úrovni EU. V současné době agendu boje s terorismem, vč. ochrany měkkých cílů, radikalizace a antisemitismu na MV pokrývají pouze dvě systemizovaná místa. MV metodicky koordinuje oblast psychologické pomoci při katastrofách. Jedním ze zásadních úkolů je koordinace Pracovní skupiny ministra vnitra pro podporu duševního zdraví při mimořádných událostech. Problematické je, že je tato agenda natolik poddimenzovaná, že je vykonávaná jedním pracovníkem bez jakékoliv možnosti zastoupení a s nutností rozsáhlého výkonu přesčasových prací při jakékoliv související události (například tornádo na jižní Moravě, pandemie covid-19, ruská agrese vůči Ukrajině či útok na FF UK).“

Opatření nutná k udržení stávajících aktivit v oblasti ochrany měkkých cílů – Školení pro Policii ČR (zejména pro krajské policejní specialisty na ochranu měkkých cílů), školení pro zástupce měkkých cílů a dotisk metodik a jejich distribuce – vyjde na třikrát 650 tisíc korun.

Za rozvojová a nová opatření v oblasti ochrany měkkých cílů zaplatí státní pokladna 6 milionů. Budou obnášet tvorbu dalších metodických materiálů, přípravu a pořádání cvičení a výcvikových akcí, zvyšování expertízy pracovníků zabývajících se touto agendou, tvorba kompletního specializovaného webu a posílení přítomnosti v online prostoru.

Využití nových technologií v posílení prevence a připravenosti čelit hrozbám spojeným s měkkými cíli a terorismem – tvorba programu v prostředí virtuální reality, který bude sloužit ke zpřítomnění zážitku a k lepšímu „natrénování“ reakcí a připravenosti vyjde stát na 2 miliony.

Za personální zajištění poskytování poradenství obětem trestných činů na střediscích probační a mediační služby zaplatí stát 43 609 508 korun. Obnášet bude: Navýšení personálního obsazení Probační a mediační služby je nezbytné pro zajištění poradenství obětem trestných činů. Aktuálně není dostatek personálu, aby byla tato pomoc poskytována dostatečně. Probační a mediační služba, s unikátní sítí svých středisek v každém soudním okrese, má potenciál poskytovat obětem odbornou péči na místní úrovni, což je klíčové pro obnovu jejich důvěry a pocitu bezpečí. Navýšení o 20 pracovníků umožní posílit nejzatíženější střediska a rozšířit dostupnost pomoci. Jednorázové náklady na vybavení nových míst jsou odhadovány na 2 000 000 Kč.

Další detail arzenálu hromadného vraha Davida Kozáka na Filosofické fakultě v Praze. Foto: archiv Ekonomického deníku

Ministerstvo spravedlnosti pak navrhuje navýšení finanční podpory pro neziskové organizace v oblasti trestní politiky, což povede k udržení a rozvoji stávající sítě projektů zaměřených na prevenci recidivy, právní pomoc obětem trestných činů a podporu rodin odsouzených k výkonu trestu odnětí svobody. Navýšení alokace o třikrát ročně 15 milionů korun je podle resortu klíčové pro zachování účinnosti těchto programů, které doplňují služby garantované státem. Ministerstvo má dlouholetou zkušenost s poskytováním dotací, ale současný systém je nedostatečně financován, což vede k nedostatku prostředků na uspokojení požadavků na dotační podporu. Nestátní neziskové organizace v byly bezprostředně prvními poskytovateli pomoci po události na Filosofické fakultě.

Zvýšení účinnosti zacházení s podmíněně propuštěnými pachateli a snížení rizika jejich recidivy prostřednictvím strategie bezpečného výkonu trestu na svobodě má vyjít na 75 529 139 korun. „Cílem tohoto opatření je zvýšit účinnost zacházení s podmíněně propuštěnými pachateli a snížit rizika jejich recidivy pomocí strategie bezpečného výkonu trestu na svobodě, tedy snižování počtu obětí. Tento plán zahrnuje začlenění činnosti Komisí pro podmíněné propuštění do rozhodovacího procesu o podmíněném propuštění vězněných osob. Komise kombinuje pohledy z věznice, probačního úředníka a zástupce veřejnosti, což umožňuje vypracování komplexních expertních stanovisek. Tato stanoviska, využívaná soudci v letech 2008–2016, vedla ke snížení recidivy propuštěných pachatelů. Očekávané náklady na tento projekt nad rámec současných rozpočtových zdrojů jsou 27 509 713 korun, zahrnující personální navýšení Probační a mediační služby o 35 specialistů a jednorázový výdaj na vybavení pracovních míst,“ lze se dočíst v materiálu.

Informační kampaň o právech a potřebách obětí trestných činů za 10 milionů korun se pak má zaměřit na zvýšení povědomí veřejnosti o právech obětí a dostupných možnostech pomoci a podpory. Podle nedávného výzkumu Institutu pro kriminologii a sociální prevenci je ve společnosti stále nedostatečné povědomí o právech obětí. Proto ministerstvo spravedlnosti ve spolupráci s Probační a mediační službou plánuje cílenou mediální kampaň, která má osvětlit veřejnosti, kam se oběti mohou obrátit a jaké podpory jsou jim k dispozici. Kampaň bude zahrnovat televizní spoty, tiskovou kampaň a další média. Cílem je informovat veřejnost o existenci profesionální pomoci dostupné prostřednictvím 74 středisek Probační a mediační služby po celé republice.

Opatření, vyvolaná historicky největší novodobou českou masovou vraždou, vláda schválila: vzala „na vědomí návrhy opatření k posílení vnitřní bezpečnosti České republiky v působnosti ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti a konstatuje, že naplnění opatření – nákup potřebných zbraní pro prvosledové hlídky a nákup balistických prostředků – jsou nezbytná k ochraně podstatných zájmů bezpečnosti České republiky podle Smlouvy o fungování Evropské unie“.

Jan Hrbáček