Za nedokončený Pražský okruh získá v letošním roce hlavní město od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) kompenzaci ve výši 298 milionů korun. Prostředky by Praha měla podle ředitele SFDI Zbyňka Hořelici využít na financování oprav a údržby pozemních komunikací, které dočasně plní funkci okruhu. Další finance získá metropole od fondu na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, půjde o 173,9 milionu korun.

Finance určené jako kompenzace za okruh by měly podle údajů uvedených v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury putovat například na Jižní spojku v úseku Barrandovský most – Spořilovská nebo na podchod pod Spořilovskou ulicí, který nahradí nebezpečný přechod přes frekventovanou komunikaci.

Jak ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica uvedl, fond Praze finanční prostředky poskytuje při splnění podmínky povinné spoluúčasti hlavního města při hrazení nákladů. „Minimální povinná výše spoluúčasti vlastních, nebo jiných, finančních prostředků je stanovena procentuálně v poměru k výši poskytovaných finančních prostředků od SFDI, a to v závislosti na typu akce ve výši od pěti procent do 15 procent,“ sdělil Ekonomickému deníku Hořelica. Doplnil, že ale spoluúčast hlavního města uvedených 15 procent přesahuje pokaždé.

Kompenzace hlavní město od Státního fondu dopravní infrastruktury získává od roku 2000. Do roku 2017 je přebírala Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK), která se ale v uvedeném roce transformovala z příspěvkové organizace na akciovou společnost s jediným akcionářem, hlavním městem Praha. „Na základě této změny se hlavní město stalo příjemce u všech akcí, kde byla v minulých letech příjemcem TSK,“ upřesnil Hořelica.

Mohlo by vás zajímat

V loňském roce činila kompenzace Praze od Státního fondu dopravní infrastruktury 202 milionů korun a v roce 2022 to bylo 424,3 milionu korun.

Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice.. Foto: ŘSD

Kromě kompenzace získá v letošním roce Praha od Státního fondu dopravní infrastruktury také 173,9 milionu korun na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy. Celkem SFDI pro kraje vyčlení v roce 2024 čtyři miliardy korun. Jak Hořelica uvedl, od roku 2000 poskytnul SFDI Praze dohromady zhruba 12,4 miliardy korun.

„Co se týká výhledu do budoucna, tak dle střednědobého výhledu SFDI počítá s financováním hlavního města, respektive silnic a místních komunikací dočasně plnících funkci nevybudovaných částí silničního okruhu kolem Prahy s ohledem právě na chybějící části Pražského okruhu,“ konstatoval.

Pražský okruh, jinak také dálnice D0, patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice. Po svém dokončení podle Ředitelství silnic a dálnic vzájemně propojí celkem devět komunikací dálničního typu, které směřující z Prahy dále do České republiky a propojují zemi i s okolními státy. Zároveň okruh rozvádí jak tranzitní, tak příměstskou dopravu po okraji metropole. Dostavba okruhu je plánována na rok 2030. Na vnějším prstenci Prahy se pracuje už od roku 1984.

Tereza Čapková