INZERCE

Díky modernizaci se maximální traťová rychlost zvýší na 160 kilometrů za hodinu. Foto: SFDI

Za dokončení prvního železničního koridoru zaplatí Správa železnic téměř půl miliardy. V úseku Lanžhot – Kúty zdemoluje a znovu postaví čtyři mosty

Stavební práce na 1,5 kilometru dlouhém úseku navazují na stavbu optimalizovaného traťového úseku mezi Břeclaví a státní hranicí se Slovenskem v 9,823. kilometru trati. Skončí před opěrou hraničního mostu přes řeku Moravu. Zde se naváže na niveletu koleje mostu a dojde ke zdvihu koleje o 530 milimetrů a odsun druhé koleje na osovou vzdálenost devět metrů. Řada mezinárodních i regionálních vlakových spojů bude omezena kvůli výlukám. 

Železniční svršek projde rekonstrukcí včetně sanace železničního spodku. Rekonstrukce se dotkne i dalších souvisejících technologií, jako jsou sdělovací, zabezpečovací, trakční a silnoproudá zařízení. Kvůli zdvihu koleje na hraničním mostě bude nutné před mostem provést rozšíření železničního náspu. Díky modernizaci se maximální traťová rychlost zvýší na 160 kilometrů za hodinu.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky, do které mohou uchazeči podávat nabídky ještě týden, je 495 617 341 korun. Zakázka se bude financovat jak ze Státního fondu dopravní infrastruktury, tak z prostředků Evropské unie – Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Práce na slovenské straně

Práce na dokončení prvního železničního koridoru bude muset vybraný dodavatel zkoordinovat s dalšími investicemi či opravami. Jde hlavně o modernizaci trati na slovenské straně od Devínské Nové Vsi směrem k českým hranicím, kterou zaštiťují Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Smlouvu za 275 milionů eur podepsalo Slovensko s italsko-slovenským sdružením ICM a Váhostav v září loňského roku. Modernizace trati číslo 110 zahrnuje modernizaci dvou traťových úseků a implementaci evropského systému ERTMS.

Stejně jako tomu bude u nás, i Slováci na modernizaci trati použijí finance z evropského nástroje CEF. „Tento projekt je fázovaný a bude hrazen i z budoucího programového období, jelikož agenturou INEA byla odsouhlasena etapizace projektu na víceleté období tedy rozdělení projektu na fáze,“ uvedl generální ředitel ŽSR Miloslav Havrila.

Napojení na evropskou síť

Nejde tedy jen o propojení slovensko-české hranice, ale také slovensko-maďarské hranice přes Bratislavu. Jak uvádí Železnice Slovenskej republiky, specifickým cílem projektu je napojení moderní bezpečné železniční infrastruktury na evropskou dopravní síť. Díky tomu se zajistí propojitelnost evropských regionů moderní a kvalitní železniční sítí podle mezinárodních technických parametrů.

Slováci si od modernizace trati slibují nejen zvýšení bezpečnosti provozu, ale i větší atraktivnost železnice a s tím spojené kvalitnější služby ve vnitrostátní i mezinárodní osobní a nákladní železniční dopravě.

Plánované výluky

Česká strana rozdělila práce do tří samostatných částí, dokončení stavby Správa železnic předpokládá do 35 měsíců od zahájení prací. Přípravné práce začnou ke konci letošního roku. Od poloviny prosince tohoto bude následovat roční výluka v koleji číslo dva. Od 12. prosince 2022 pak naváže roční výluka na koleji číslo jedna.

„Začátkem února 2022 také plánujeme o víkendu nickolejný provoz, aby bylo možné provést vysouvání dvojkolejných mostů. O tomto víkendu bude železniční doprava vedená přes odklonovou trasu Hodonín – Holíč,“ uvádí Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Dvojkolejný provoz bude znovu zaveden s novým grafikonem od 12. 12. 2023. V roce 2024 ještě proběhnou dílčí dokončovací práce.

Lucie Přinesdomová