Vláda schválila návrh mezinárodní smlouvy mezi Českem a Německem o výstavbě Krušnohorského tunelu na chystané vysokorychlostní železnici z Prahy do Drážďan. Smlouva vymezuje plánování, výstavbu i provozování více než 30 kilometrů dlouhého tunelu, který má být klíčovou částí rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Česko na tunel vynaloží kolem 45 miliard korun.
Smlouvu nyní podepíší ministři dopravy obou zemí, poté je nutná ještě ratifikace v parlamentech. Dnes o tom informovalo ministerstvo dopravy.
„Krušnohorský tunel o délce více než 30 kilometrů, z toho téměř 12 kilometrů na českém území, bude součástí transevropské dopravní sítě TEN-T a umožní rychlou a kapacitní přepravu osob i zboží. Tunel bude navržen pro rychlost 200 kilometrů za hodinu pro osobní dopravu a 120 kilometrů za hodinu pro nákladní dopravu. Díky tomu se cestovní doba mezi Prahou a Drážďany zkrátí z přibližně 2,5 hodiny na pouhou jednu hodinu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Trať do roku 2045
Krušnohorský tunel bude s délkou až 31 kilometrů nejdelší podobnou stavbou ve střední Evropě. Vedle osobních vlaků bude sloužit také nákladní dopravě, čímž vznikne nové kapacitní spojení s Německem a západní Evropou. Jde o nejsložitější stavbu v síti českých vysokorychlostních železnic. Se zprovozněním tunelu se počítá v roce 2039. Po celé trati vlaky pojedou podle dřívějších informací Správy železnic v roce 2045.
Smlouva podle ministerstva stanovuje jednotný technický a bezpečnostní standard pro celý tunel, který má být vybudovaný v souladu s evropskými specifikacemi a německými i českými technickými požadavky. Tunel budou tvořit dva jednokolejné tubusy. Elektrizaci v něm zajistí střídavá trakční soustava a bude vybavený evropským systémem řízení železniční dopravy. Součástí projektu jsou také bezpečnostní a evakuační zařízení, která zohlední možné mimořádné události.
Mohlo by vás zajímat
„Financování projektu zajistí kombinace národních zdrojů a evropských fondů. Česká republika ponese přibližně 39 procent nákladů, které se odhadují na 45 miliard korun. Investice bude rozložená do období přibližně 15 let,“ podotkl Kupka.
Koordinace se spolkovým ministerstvem
Projekt se stane rovněž součástí nové středoevropské vysokorychlostní osy Via Vindobona propojující Berlín a Prahu s Vídní. Česko proto chce podle ministerstva usilovat o to, aby rozpočet EU do budoucna počítal s penězi pro rozvoj vysokorychlostních tratí.
„O vzájemné podpoře hovořím i s ministry dopravy sousedních států. Příští týden se v Praze potkám se spolkovým ministrem dopravy Schniederem. Budu jej rovněž informovat o tom, že Česká republika je připravena podepsat tuto významnou mezistátní smlouvu co nejdřív,“ dodal Kupka.
Smlouva dále upravuje spolupráci mezi českými a německými orgány při plánování, povolování a provozování tunelu. Věnuje se například koordinaci schvalovacích procesů nebo zajištění jednotného technického řešení v rámci tzv. společného plánovacího prostoru.