Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty. Tak zní důležitý dokument, který v tuto chvíli leží ve Sněmovně a rozpoutal bouřlivou diskuzi ve výborech. Zatímco Piráti jsou proti, „Labská většina“ je v převaze. Oslovení odborníci považují část splavnění Labe za správnou.
Náměstek ministra dopravy Jan Sechter, který má na starosti Sekci nesilniční dopravy a mezinárodních vztahů považuje smlouvu za mimořádně důležitou:
„Německý kompromis a naše česká praxe péče o Labe jsou základními parametry Dohody. Slibujeme si od ní, že plavba, doprava a logistika získají plánovací a také investiční jistotu, tolik potřebnou pro restart zdravého ekonomicky smysluplného fungování”, vysvětluje význam dohody Sechter.
Do roku 2030 mají být na české straně v úseku od Ústí nad Labem až ke státním hranicím připraveny parametry plavební dráhy vyplývající z aktuálně platných koncepčních dokumentů v oblasti vnitrozemské plavby.
Jako důležitý a zásadní dokument pro dlouhodobou údržbu splavnosti a kvality dopravní cesty na Labi vnímají smlouvu poslanci hnutí ANO.
,,S dohodou naprosto souhlasíme a podporujeme ji. Je to logické, protože byla připravována ještě za koaliční vlády ANO a ČSSD. Za splavnost Labe bojujeme dlouhodobě a dodávám, že ke splavnění do Pardubic stačí dobudovat pouze dva stupně, Děčín a Přelouč, jinak je vše hotovo”, říká poslanec za Hnutí ANO a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník.
Doprava po Labi je podle něj důležitá především proto, že umožňuje přepravy velkých objemů sypkých materiálů, které odvede ze silnic a z přetížené železniční sítě. ,,Vodní dopravu považujeme za ekologický a moderní dopravní mód”, uzavírá poslanec za hnutí ANO.
Stejný názor zastává i jeho kolega z Podvýboru pro dopravu Libor Turek (ODS).
,,Všem ekologům připomínám, že 25 procent nákladů z celkové sumy na výstavbu půjde do ekologických opatření a navíc, že součástí jezu má být malá vodní elektrárna, která z poloviny dokáže pokrýt spotřebu Děčína. S tou město počítá i do schválené energetické koncepce,“ uvedl a dodal, že budoucnost je v obnovitelných zdrojích.
,,Pokud máme plnit Green Deal a postavit se ruským zdrojům zády, musíme stavět budoucnost mimo jiné na investicích do obnovitelných zdrojů, které jako v tomto případě dávají smysl“, uzavírá Libor Turek.
Co na to odborník?
Ekonomický deník oslovil i dopravního experta Petra Moose s žádostí o názor, který není „politicky zabarven“. Bývalý ministr dopravy, který nyní působí jako profesor na ČVUT, splavnění Labe považuje za velmi přínosné pro celou vnitrozemskou dopravu.
„Labská dopravní cesta je pro Českou republiku velmi slibným a užitečným prvkem dopravní infrastruktury. S výhodou bude využit i prostor našeho přístavu v Hamburku. Není vyloučeno, že se Labská cesta stane v budoucnosti jednou ze strategických možností pro dopravu energetických komodit, jako je třeba vodík nebo LPG. Je to příležitost ke kvalitnějšímu napojení naší země na evropskou vnitrozemskou síť vodní dopravy.“, říká dopravní expert Petr Moos.
Dohady ve Sněmovně
Podle několika důvěryhodných zdrojů vzbudila Dohoda o splavnění Labe bouřlivé diskuze v parlamentních výborech. „Labská většina“ je sice před projednáváním ve Sněmovně výraznější, ale přesto zaznívají opačné názory, a to především ze stran Pirátů.
„V programovém prohlášení vlády jsme se zavázali, že zastavíme práce na megalomanském projektu kanál Dunaj–Odra–Labe, a tomu chceme za Piráty dostát. Promarnila se na něj dle NKÚ už miliarda korun, nemá hospodářské opodstatnění, protože lodní doprava je v našich podmínkách neefektivní, a navíc značně poškozuje přírodu. Z obdobných důvodů nepodporujeme ani podpis smlouvy ohledně údržby a rozvoje Labské vodní cesty. S největší pravděpodobností by podpis jen zvýšil tlak na prosazení stavby vodních děl u Děčína a Přelouče. Jejich výstavba by byla v rozporu s českou i evropskou legislativou, opakovaně ji odmítly i příslušné orgány pod resortem MŽP, právě s ohledem na zájmy lidí i přírody“, vysvětluje šéf Pirátů a místopředseda vlády Ivan Bartoš.
Ve stejném duchu se již dříve vyslovila ekoložka a environmentalistka Dana Balcarová, členka Pirátské strany:
,,Labe nikdy nebude spolehlivou dopravní cestou, a to ani kdyby se prosazované jezy realizovaly. Po prostudování návrhu dohody jsem přesvědčená o tom, že jediným jejím účelem je zneužít Německo a uměle si vytvořit páku na budoucí prosazení realizace megalomanských plavebních stupňů na Labi, která je v rozporu s českou i evropskou legislativou“, uvedla Balcarová.
Pozici naznačuje i předseda Podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman za Starosty a nezávislé (STAN), se kterými šli Piráti v koalici do voleb:
„Problematiku okolo realizace Labské vodní cesty vnímáme z různých úhlů pohledu tak, aby výsledné řešení bylo z dlouhodobého hlediska tím nejlepším. V současné době je naší snahou získat a následně analyzovat maximální množství informací. Požádáme také o aktuální stanovisko Spolkové republiky Německo. Konkrétní opatření podpořím ve chvíli, kdy bude zřejmý dlouhodobý přínos převažující nad negativními dopady na životní prostředí.“, vysvětluje Ondřej Lochman.
„Absolutně nerozumím snahám Pirátů o zastavení prací na splavnosti a odmítání vodní dopravy jako rozvojového dopravního módu. V tomto vnímáme kroky vládní koalice jako nekonzistentní a neseriózní. Věřím, že ministr Kupka bude mít dost politické síly tuto smlouvu prosadit a hlavně naplňovat. Za Hnutí ANO v tomto bude mít naši podporu”, reaguje poslanec za ANO a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník.
I náměstek ministra dopravy Jan Sechter doufá, že se pro souhlas s ratifikací v Poslanecké sněmovně najde přesvědčivá většina poslanců.
„Nepřízeň doby z hlediska cen energií a chystané závazky z evropské politiky „Green Deal“ svědčí rozvoji vodní dopravy, zejména nekontejnerové. Inteligentní napojení na železniční a silniční dopravu pak pomůže pozitivní efekty znásobit.“, uzavírá Jan Sechter.
Jana Bartošová