Dopravní podnik hlavního města Prahy podepsal smlouvu na objednávku dvaceti nových velkokapacitních trolejbusů od konsorcia skupiny Škoda Transportation, polského výrobce Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Praha tak bude první městem v České republice, kde budou trolejbusy v délce 24,7 metrů jezdit.
Nové trolejbusy Škoda-Solaris nahradí dieselové autobusy linky 119, která spojuje Letiště Praha s Veleslavínem. Dojde tak k zásadnímu snížení produkce emisí oxidu uhličitého a cestujícím tak zajistí tichou a komfortní přepravu.
„Je skvělé, že se Praha vrací k trolejbusové dopravě, která zde začala psát svoji historii už v roce 1936 a již tehdy u toho byly trolejbusy Škoda. Trolejbusy jsou klíčovým dopravním prostředkem v mnoha městech Evropy a jejich zavedení na pražské letiště zajistí cestujícím pohodlnou a zejména tichou cestu do centra Prahy.“, říká Tanya Altmann ze Škoda Transportation.
179 cestujících, klimatizace a prostor pro zavazadla
Dlouhý dvou kloubový trolejbus se svými jízdními vlastnostmi a komfortem přibližuje spíše k tramvaji než autobusu. Pojme 179 cestujících, z toho 54 míst je k sezení. Trolejbus je pětidveřový a poskytuje dostatek prostoru pro zavazadla.
Uvnitř vozu cestující ocení směrové ukazatele a klimatizaci. Trolejbusy budou poháněny dvěma trakčními motory a na střeše ponesou trakční baterie, které budou vozu dodávat energii v době, kdy nebude k dispozici síťové napájení. Minimální dojezd trolejbusu na trakční baterie je 11 kilometrů.
„Začátek letošního roku je pro nás skutečně ve znamení elektromobility a moderních technologií. Začali jsme stavět infrastrukturu pro první regulérní trolejbusovou linku v Praze z Palmovky do Miškovic. Už pro ni máme ve výrobě 15 kloubových bateriových trolejbusů. Po Praze jezdí první elektrobusy a do konce února jich bude celkem 14.“, říká Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP.
Skupina Škoda Transportation je největším evropským výrobcem trolejbusů. Za 85letou existenci trolejbusové výroby dodala na tuzemský i zahraniční trh více než 14,5 tisíce trolejbusů. České trolejbusy jezdí ve zhruba třiceti zemích světa – v Evropě, Asii a v severní Americe.
Jana Bartošová