INZERCE

Přípravná fáze stavby neovlivní v následujících měsících železniční dopravu a vlaky budou i nadále jezdit podle platného jízdního řádu. Foto: MÁV

Z Budapešti do Bělehradu za 3,5 hodiny. Na výstavbě vysokorychlostní trati se podílí čínské konsorcium

Maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu, evropský železniční zabezpečovač ETCS, větší možnost zatížení pro nákladní vozidla a odstavné koleje ve stanicích pro až 740 metrů dlouhé vlaky. Stávající trať na maďarské straně sice byla postavena pro rychlost až sto kilometrů za hodinu, nicméně aktuální povolená rychlost je v některých místech omezena až na pouhých deset kilometrů za hodinu. O zahájení spolupráce na modernizaci přeshraniční železnice informovaly Maďarské železnice a Srbská železniční infrastruktura. První úsek na srbské straně by měl být v provozu zkraje příštího roku.

Na 150 kilometrech maďarské části bude položeno více než 339 kilometrů trati. Přípravná fáze stavby neovlivní v následujících měsících železniční dopravu a vlaky budou i nadále jezdit podle platného jízdního řádu.

Zkrácení doby cestování

Maďarské železnice MÁV na financování modernizace železniční trati mezi Soroksárem a Kelebií podepsaly smlouvu s ministerstvem inovací a technologií loni na jaře. V červenci 2020 byly zahájeny plánovací a schvalovací práce na stavbě, která by měla být dokončena do roku 2025.

Po výstavbě a modernizaci bude železniční trať poskytovat konkurenceschopnou službu pro cestující a zboží. Rychlostní limit bude 160 kilometrů za hodinu a celkem se postaví 188 tisíc metrů čtverečních protihlukových stěn. Výška nově vybudovaných nástupišť bude 55 cm nad kolejemi, aby byl všem cestujícím zaručen pohodlný vstup a výstup. Současně s pěti novými staničními budovami vznikne 850 nových parkovacích míst.

Foto: MÁV

„Doba jízdy vlaků mezi Budapeští a Bělehradem se zkrátí ze současných osmi hodin na 3,5 hodiny. Dálkové vlaky urazí vzdálenost 160 kilometrů mezi hlavním městem a Kelebií o hodinu rychleji a příměstští cestující v Budapešti mohou očekávat zkrácení doby cestování až o dvacet minut. Díky větší kapacitě trasy se zvýší i konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy,“ vypočítává výhody zrekonstruované trati předseda představenstva a generální ředitel skupiny MÁV-Volán Róbert Homolya.

Lepší podmínky pro nákadní vlaky

Vyšší bezpečnost a interoperabilitu dle požadavků Evropské unie zajistí instalace ETCS 2 a nejmodernější signalizační systémy. Pro nákladní dopravu umožní nová trať zatížení náprav 225 kN a nákladní odstavné koleje ve stanicích pojmou až 740 metrů dlouhé vlaky. 

To vše realizuje mezinárodní konsorcium velkých čínských hráčů, kteří poskytnou jak teoretické znalosti, tak rozsáhlé praktickými zkušenosti s využitím nejnovějších železničních technologií, jak ukazuje vybudovaná čínská vysokorychlostní síť, která má více než 38 tisíc kilometrů, což představuje sedmdesát procent z celosvětové železniční sítě.

Výhodná geografická poloha

„Posílení konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy přispěje ke snaze o ekologičtější dopravu a dosažení cíle klimatické neutrality do roku 2050. Jednou z priorit maďarského železničního programu je využít jeho geografickou polohu k tomu, aby se Maďarsko stalo centrem nákladní dopravy, logistiky a distribuce ve střední Evropě. V souladu s politikou otevírání se na východ proto pracujeme na propojení kontinentů a regionů s moderními a bezpečnými logistickými řešeními na Dálný východ a do západní Evropy přes řecké přístavy “, uvádí vládní zmocněnec pro modernizaci železniční trati Budapešť-Bělehrad László Palkovics.

Foto: MÁV

A Srbsko si od této strategické trasy slibuje také nové příležitosti pro hospodářský rozvoj a vytváření nových pracovních míst: „Je třeba využít stávající železniční tratě, aby mělo Maďarsko dostatečnou kapacitu pro přepravu velkého množství zboží. Z geopolitického hlediska je ve strategickém zájmu Maďarska mít moderní dvoukolejný severojižní železniční koridor, který splňuje všechny evropské standardy a který zvýší konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy,“ říká srbský ministr výstavby, dopravy a infrastruktury Tomislav Momirović.

Směrem k maďarské hranici

Dodává, že první úsek železniční trati z Bělehradu do Nového Sadu by se měl otevřít začátkem příštího roku a že Srbsko bude v následujících měsících dále zintenzivňovat práci mezi Novým Sadem a Suboticou. 

Celková délka vysokorychlostní tratě ze stanice Beograd Centar ke státní hranici s Maďarskem je 183,1 kilometrů a projekt bude realizován ve třech částech: Beograd Centar – Stara Pazova, Stara Pazova – Novi Sad a Novi Sad – Subotica – státní hranice s Maďarskem.

Tomáš Rovný