Berlín a Braniborsko usilují o rozšíření Východní dráhy směrem do Polska. Spolková vláda je však zatím brzdí. Trasa byla teď zařazena mezi potenciální požadavky Spolkového plánu dopravní infrastruktury a zároveň je k dispozici studie o rozšíření, informoval německý dopravní web Bahnblogstelle. Spolkové země a Svaz dopravy Berlín-Braniborsko (VBB) upozorňují, že trasa Berlín – Frankfurt nad Odrou postupně dosáhne svých kapacitních limitů v důsledku nárůstu přeshraniční dopravy do Polska.

Podle odborného posudku pro Svaz dopravy Berlín-Braniborsko (VBB) bude prodloužení východní železniční tratě z Berlína do Küstrinu-Kietzu stát až 1,3 miliardy eur. Studie navrhuje rozšíření ve dvou etapách. Trať by měla být elektrifikována do roku 2036 a mělo by být zřízeno několik dvoukolejných úseků, oznámil svaz v pondělí. Na celé trase by pak měla platit rychlost 120 kilometrů za hodinu, na trase Müncheberg – Seelow-Gusow dokonce 160 kilometrů za hodinu. Zbývající úseky mají být modernizovány od roku 2036. Berlín a Braniborsko požadují, aby trať byla modernizována na dvoukolejnou a elektrifikována.

Podle Svazu dopravy je nyní trasa zahrnuta do možných požadavků spolkového plánu dopravní infrastruktury. Spolkové země Berlín a Braniborsko a VBB však chtějí i nadále usilovat o rychlé rozšíření trati financované z federálních zdrojů. Financování rozšíření nebylo ale dosud zajištěno. Spolkové země, Deutsche Bahn AG a VBB nyní pokračují v jednáních.

Podle dopravního sdružení bude rozšíření významným přínosem pro cestující, doba jízdy se po rozšíření může zkrátit až o 20 minut. Cestující na regionální železnici RB26 by mohli brzy využít zlepšení provozu mezi Berlínem a Münchebergem. Vzhledem k tomu, že v létě byla v Münchebergu reaktivována druhá nástupištní kolej, mohly by od prosince 2024 jezdit mezi Berlínem a Münchebergem dva vlaky za hodinu po celý den od pondělí do pátku, což by zvýšilo kapacitu.

Mohlo by vás zajímat

Spolková vláda už dříve zařadila toto spojení mezi „místní dopravní trasy“ a viděla nedostatek poptávky po jeho zařazení do Spolkového plánu dopravní infrastruktury. Podle spolkových zemí a VBB nabývá ale trasa Berlín – Küstrin-Kietz na významu nejen v souvislosti se vznikem amerického výrobce elektromobilů Tesla. Také trasa Berlín – Frankfurt nad Odrou postupně dosáhne svých kapacitních limitů v důsledku nárůstu přeshraniční dopravy do Polska.

O její prodloužení usiluje i zájmové sdružení Východní železnice (IGOB). Polsko zařadilo úsek Kostrzyn (Küstrin) – Gorzow – Krzyz-Pila do evropské sítě TEN-T (Trans-European Network Transport).

(mig)