INZERCE

Rekonstrukce železniční trati v Německu. Ilustrační snímek. Foto: Imago/Arnulf Hettrich/Bahnblogstelle

Ministr Wissing odmítá požadavek na stomiliardový balíček pro německou železnici

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) ostře odmítl požadavek odborového svazu EVG na stomiliardový balíček na rozvoj železniční dopravy. „Investovat sto miliard eur do železniční sítě není v krátké době finančně ani logisticky možné,“ uvedl v rozhovoru pro Bild am Sonntag.

Wissing chce splnit dodatečný požadavek na financování obnovy železniční sítě ve výši 45 miliard eur, který si Deutsche Bahn stanovily jako cíl do roku 2027. „Zkoumáme, zda lze železnici poskytnout další prostředky na snížení investičního zaostávání prostřednictvím navýšení vlastního kapitálu. Železnice uvedly další potřebu 45 miliard do roku 2027. V příštích letech vytvoříme zbývající prostředky a uděláme vše pro to, abychom pokračovali v obrovském nárůstu investic,“ uvedl Wissing. V nadcházejícím pozdním létě má totiž začít také první rozsáhlá rekonstrukce železničního koridoru z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu. 

Do zmíněného roku 2027 pak rozpočet plánuje na železniční síť vynaložit 11,5 miliardy eur. Dalších 12,5 miliardy půjde z Fondu pro klima a transformaci, zvláštního fondu spolkové vlády, který bude naplněn především z daně z CO2. Kromě toho si chce železnice půjčit tři miliardy eur. Odkud se má vzít zbytek peněz do roku 2027, není ale dosud jasné.

V současné době se v rámci německé vlády diskutuje o tom, z jakého zdroje by měla finanční injekce přijít. Federální rozpočet je v současné době již přečerpán, takže lze předpokládat, že částka by mohla být opět odkloněna ze zvláštního fondu. Díky tomu by spolkový ministr financí Christian Lindner (FDP) mohl dodržet svůj slib, že udrží dluhovou brzdu pro rozpočet. Navýšení vlastního kapitálu však musí schválit Evropská komise.

Wissing věří, že renovace proběhne dle plánu

Wissing vyjádřil zároveň očekávání, že obnova zmíněné tratě proběhne v příštím roce podle plánu. Připravil tak cestující na to, že je čekají komplikace. Nesmíme si nic nalhávat. Uzavření jednoho z nejdůležitějších železničních koridorů se neobejde zcela bez omezení,“ řekl Wissing. Dodal však, že od vedení železnice očekává, že rekonstrukci dotáhne do úspěšného konce.

Ministr zároveň zdůraznil, že znatelné zlepšení dochvilnosti dopravy po kolejích má nastat už do konce roku 2024. „Hodinky si budete moci ale seřídit podle železnice až v době, kdy plně zrealizujeme plán přestavby. Tedy nejpozději do roku 2030,“ dodal.

(mig)