Šéfové mobilních aplikaci WhatsApp a Instagram představili výraznou změnu svých obchodních modelů. Aplikace mají nově najít způsoby, jak obrátit širokou uživatelskou základnu směrem k nějakému funkčnímu a ziskovému obchodnímu modelu.

Jan Koum, spoluzakladatel a výkonný ředitel chatovací aplikace, která byla zakoupena Facebookem v roce 2014 za 22 miliard dolarů, řekl na konferenci DLD v Mnichově, že společnost uvažuje o opuštění ročního poplatku ve výši 99 centů. Místo toho by se společnost mohla zaměřit k tomu, aby podniky více platily za spojení s 900 miliony uživatelů.

Předplatné aplikace nefunguje

Opravdu to nefunguje tak dobře,“ řekl Koum o předplatném a poskytl pár detailu, co by tento alternativní model znamenal. Programátoři podle něj ale nejsou příliš produktivní při programování nových služeb.

Na serveru BLOGSPOT však společnost uvedla, že bude testovat nástroje, které umožní uživatelům komunikovat s organizacemi na platformě této aplikace: „Mohlo by se jednat o komunikaci s vaší bankou o tom, zdali jste měli v poslední době podvodné transakce, nebo s leteckou společností ohledně zpožděného letu,“ řekl s tím, že chce najít způsob, aby se tento model neopíral o reklamu.

Thomas Husson, analytik společnosti Forrester Research, řekl, že WhatsApp jde po stopách čínského WeChat, který nabízí mnohem více než jen obecné zasílaní zpráv. V aplikaci například máte speciální sekci zábava, kde můžete kupovat lístky na koncerty či objednat taxi.

Podle něj by byla silná poptávka od podniků k tomu, aby využívaly WhatsApp jako obchodní kanál, především kvůli obrovské popularitě této aplikace u spotřebitelů.  Podle společnosti Forrester dokonce v této aplikaci stráví lidé ve Velké Británii 9 % celkového času v mobilních aplikacích. „V současné době nemůžete komunikovat se svými zákazníky jen pomocí své vlastní aplikace, ale musíte být tam, kde jsou spotřebitelé,“ řekl také Husson.

Instagram se zaměří na menší a střední podniky

Vyjádření Kouma přitom přišlo několik hodin poté, co Instagram oznámil, že se zaměří na malé podniky a to i mimo USA. (Je potřeba připomenout, že je to krátce, co Instagram umožnil také reklamu českým uživatelům).

Marne Levine, které je provozní ředitelkou společnosti řekla, že společnost by měla spolupracovat na užší spolupráci napříč obchodními týmy. „V minulosti jste mohli vidět především to, že velké značky a podniky využívaly reklamu pro spojení se spotřebiteli,“ uvedla. „Myslím si, že v roce 2016 bude trend takový, že menší společnosti budou taktéž inzerovat více,“ dodala. Levine totiž připustila, že globální prodejní tým Facebooku tlačí Instagram na rozšíření reklamní nabídky na malé a střední podniky s tím, že se marketing zaměří na jednotlivé uživatele: „Můžeme se připojit k obrovské infrastruktuře a využívat mnoho zdrojů, které má Facebook,“ dodala.

V minulosti totiž byla prioritou především mezinárodní expanze – koneckonců 75 % uživatelů z více jak 400 milionů je v současnosti v aplikaci Instagram alokováno USA. Druhým největším trhem je Brazílie, kde je 29 milionu uživatelů, dalším Velká Británie se 14 miliony, 9 milionu uživatelů má Německo.

Instagram vydělá Facebooku 10 % příjmů

Analytici přitom teprve v minulém roce začali publikovat odhady ohledně tržeb této společnosti. Domnívají se, že Instagram může vytvořit tržby v rozmezí 1,2-2 miliardy dolarů. Podle Marka Mananeya, analytika společnosti RBC Capital Markets, tak může Instagram vytvářet přibližně 10 % příjmů Facebooku s tím, že by uživatelská základna mohla na konci roku 2016 dosáhnout 520 milionu uživatelů.

Arsen Lazarevič