INZERCE

Kamiony podle studií poškozují dálnice desetkrát více než osobní automobily. Foto: Pixabay

Vznik silniční inspekce posvětila vláda. Stejně jako rozpočet pro Státní fond dopravní infrastruktury

Na českých silnicích by měla v příštím roce začít fungovat samostatná Inspekce silniční dopravy (INSID). Její vznik, který řeší novela zákona o silniční dopravě, ve středu schválila vláda. Norma zároveň zavádí takzvanou poptávkovou dopravu. Silniční inspekce vznikne transformací Centra služeb pro silniční dopravu 1. července 2025 a částečně převezme pravomoci policie. „Jde o to, abychom dostali z českých silnic a dálnic přetížené kamiony, které nadměrně ničí silniční infrastrukturu,“ uvedl k tomu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že půjde o zefektivnění kontrol.

Norma nyní podle Kupky zamíří do Poslanecké sněmovny. Zaměstnanci inspekce budou moci samostatně kontrolovat nákladní vozidla a autobusy, prověřovat jejich technický stav, a to zda nejsou automobily přetížené nebo měřit emise. Mohou ale také udělovat sankce a zabránit řidičům v další jízdě. Kontroloři budou mít pravomoc používat modré majáky k odklánění vozidel a jejich zastavení. V případě, že zjistí při kontrolách nedostatky, budou moci ukládat pokuty příkazem přímo na místě a vybírat kauce či odebrat doklady anebo SPZ. Podle Kupky jde o podobný model, jaký mají v Německu nebo Polsku.

Čtěte také: Silniční inspekce s řadou výhrad. Připomínkové řízení skončilo

Silniční inspekce se zaměří také na dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů kamionů a na podvody s tachografy. Kontroloři budou podle resortu dopravy sledovat také přepravu nebezpečných věcí a materiálu anebo používání zařízení zabraňující přimíchávání AdBlue do motorové nafty.

Kontroly těchto povinností v současnosti spadají pod Centrum služeb pro silniční dopravu, které ale pro to nemá potřebné pravomoci a musí při nich spolupracovat s Policií České republiky nebo Celní správou České republiky.

Součástí silniční inspekce bude podle ministerstva dopravy celkem 22 mobilních jednotek, každá se dvěma odborníky. Vzniknou také dvě nové jednotky zaměřené na kontrolu emisí a další dvě speciální jednotky s takzvanou mobilní STK, které budou přímo v provozu kontrolovat technický stav vozidel.

Doprava na zavolání

Novela zákona o silniční dopravě počítá také se vznikem nového druhu veřejné dopravy, takzvané poptávkové dopravy. Obce a kraje budou moci podle ministerstva dopravy díky ní zajišťovat cílené dopravní služby.

Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu. Některé z krajů už tento typ dopravy začaly testovat, jak už Ekonomický deník informoval. Zájem mají o poptávkovou dopravu například Pardubický a Středočeský kraj.

Podle resortu dopravy poptávková doprava umožní jak ekonomické, tak velmi účelné zajištění dopravní obslužnosti. Zároveň se tím vytváří prostor pro vznik nových objednávkových aplikací.

Vláda ve středu zároveň schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2025. Na pokračování výstavby nových dálnic a silnic I. tříd, modernizaci železnic a na zajištění oprav a běžné údržby má jít v příštím roce 160,3 miliardy korun.

Přímo na investice má směřovat 110,4 miliardy korun. Zbylých 49,9 miliardy korun je určeno na opravy, údržbu a provozování dopravní infrastruktury a na provozní činnosti investorských organizací. „Ze schválené částky směřuje historicky nejvíce finančních prostředků, a to 80,7 miliardy korun, do rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic. Správa železnic získá 62,7 miliardy korun,“ informovalo ministerstvo dopravy.

Ministr dopravy Martin Kupka na svém facebookovém profilu k návrhu rozpočtu SFDI uvedl, že tento tento proinvestiční příslib znamená kromě posílení ekonomiky také splacení historického dluhu České republiky v oblasti dopravní infrastruktury. Podle opozičních poslanců je přesto takto nastavený rozpočet nedostatečný.

Podstatnou částí rozpočtu SFDI je zapojení evropských financí a jeho návrh pracuje s možností dalšího využití dluhového financování dopravní infrastruktury ze zdrojů Evropské investiční banky (EIB), a to nad rámec současných půjček, které se v současnosti řeší prostřednictvím ministerstva financí. Jak už Ekonomický deník informoval, rozpočet SFDI naopak pro příští rok nepočítá se čtyřmi miliardami korun určenými na financování silnic II. a III. třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů. 

Čtěte také:

Opozice: Rozpočet SFDI je nedostatečný, chybí dalších deset miliard

Rozpočet SFDI je venku. Bez miliard pro silnice II. a III. tříd a s možností dalšího zadlužování

(teč)