INZERCE

Elektrická jednotka s alternativním pohonem, kterou právě zkouší Výzkumný ústav železniční ve Velimi. Foto: VÚZ

Výzkumný ústav železniční: budoucnost je v duálních pohonech, vítězit bude zejména vodík

Výzkumný ústav železniční  je evropským lídrem ve zkušebnictví a certifikaci vlakových souprav. Poskytuje komplexní řešení nejen železničních vozidel a celých systémů, ale i drážní dopravy. V tuto chvíli pracuje na testování elektrické jednotky Stadler s alternativním pohonem z baterií Flirt3 BEMU2 SH.

Technické řešení elektrické jednotky Stadler vychází z osvědčeného konceptu 3. generace nízkopodlažních jednotek, které se nejčastěji používají pro příměstskou a meziregionální dopravu.

BEMU2 je označení dvouvozové bimodální jednotky, která vedle možnosti elektrického pohonu na německém střídavém systému využívá i  baterie.

„Ve střednědobém horizontu očekáváme řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. Z hlediska ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“vysvětluje Martin Bělčík, generální ředitel VÚZ.

V důsledku celoevropské energetické situace se téma alternativních zdrojů tak překlápí z teoretické fáze do realizační a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců.

Alternativní bateriový pohon

Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií, přičemž jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěny ve speciálních kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu.

Dobíjejí se buď z troleje systému během jízdy , z topné spojky  (například při nočním odstavení v depu) anebo prostřednictvím napájení 3×400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost.

Maximální rychlost testovaných jednotek dosahuje 160 kilometrů v hodině, provozovány mohou být až 4 jednotky ve vícečlenném řízení.

Jana Bartošová