Hospodářský výbor poslanecké sněmovny schválil na konci dubna zrychlení výstavby dopravních staveb. Jde o jeden z klíčových zákonů současnosti. Novela 416 v současnosti získala podporu zástupců všech stran. Hlasovat se o ní tak teď bude ve druhém čtení na plénu sněmovny. Zřejmě největší diskuze je a i dále bude kolem seznamu konkrétních staveb, kterých se mají nová pravidla týkat. Máme pro vás jejich aktuální seznam.
57 stran pozměňovacích návrhů. S takovou bilancí se novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury dostala před Hospodářský výbor poslanecké sněmovny. Tak zvané mezitimní rozhodnutí, které doporučil hospodářský výbor využít místo doposud uvažované předběžné držby, se má používat výhradně u prioritních dopravních staveb. Umožní totiž státu stavět na pozemcích, které ještě fakticky nevlastní. Spory o odškodnění se v takových případech budou řešit až později, nebudou ale bránit stavbě jako dosud. Český správní řád pojem mezitimní rozhodnutí, který nahradil tzv. předběžnou držbu, zná a to je podle poslanců jeho hlavní výhoda. Podobný systém funguje například v Německu nebo na Slovensku. O původním poslaneckém návrhu jsme psali zde.
Hospodářský výbor nakonec schválil novelu i se seznamem konkrétních staveb, kterých se může vyvlastňovací řízení podle nových pravidel týkat. Ne všichni poslanci jsou ale z toho nadšení, dá se tedy očekávat, že na plénu sněmovny se tahle debata ještě povede. V tuhle chvíli jsou na seznamu kromě dálnic a vybraných silnic první třídy, železnic také metro (dráhy speciální), plavební stupně v Děčíně a Přelouči a dvě stavby na Letišti Václava Havla v Praze. Poslanci navíc navrhují nezahrnout prozatím energetické stavby. Jan Birke (ČSSD) k tomu ale na jednání řekl: „Ten zákon měl být napsaný tak, že potom stačí změna v tabulce, doplnit něco a bude to aplikovatelné jednoduchou úpravou…Když třeba uznáme, že plynovod je pro republiku strategicky významný a to podle mého názoru brzy uznáme, tak budeme muset upravovat celý zákon a ne jenom tu přílohu, jak byla původní myšlenka.“
“U energetiky se často korporátní zájmy vydávají za státní,“ kontroval poslanec Petr Pávek (STAN).
Mohlo by vás zajímat
A tady už je ta velmi diskutované tabulka:
- Dálnice a silnice
1.1 Dálnice
D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D43, D48, D49, D52, D55,
1.2 Silnice I. třídy
I/12, I/33, I/35, I/42, I/49,
- Dráhy
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice,
železniční trať Ústí nad Labem – Cheb,
železniční trať Plzeň – České Budějovice,
železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice,
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha,
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem,
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim,
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno,
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň,
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice,
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno,
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky,
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL,
RS 2 Brno – Břeclav – st.hr. SK/AT,
RS 4 Drážďany – Ústí n. Labem – Praha vč. odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most,
železniční trať Otrokovice – Vizovice,
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč,
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně, Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy),
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice),
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice),
železniční trať Olomouc – Šumperk,
dráhy speciální,
- Infrastruktura pro vodní dopravu
plavební stupeň Děčín,
plavební stupeň Přelouč,
- Infrastruktura pro leteckou dopravu
paralelní dráha ke vzletům a přistávání letadel na letišti Václava Havla Praha,
nové oplocení letiště Václava Havla Praha.“
Změny navržené poslanci se dále týkají například povinnosti strpět na vlastním pozemku přípravné průzkumy. Martin Kolovratník z ANO jako zástupce předkladatelů uvedl, že po jednáních navrhují, aby takto postižený občan měl nárok na kompenzaci ve výši dvojnásobku způsobené škody. Na žádost Pirátů také poslanci řešili náhradu tak zvaného hlavního obydli. Pokud někdo přijde o starou nemovitost, dostane podle zákona jeden a půl násobek její hodnoty. V některých případech ale ani taková kompenzace nebude stačit na to, aby si původní vlastník pořídil nové bydlení. Předkladatelé navrhují, aby se s tím vypořádala vláda formou doprovodného usnesení.
Materiál také dostal k posouzení Ústavně právní výbor, protože podle některých poslanců může být návrh v rozporu s ochranou soukromého vlastnictví.
Vanda Kofroňová