Provozovatel veřejné dopravy v německém Wiesbadenu končí s provozem autobusů s pohonem na vodík. Pouhý jeden rok od jejich nákupu se totiž porouchala plnicí stanice, která jim vodík doplňovala. Oprava by byla příliš drahá. Po této zkušenosti se ve Wiesbadenu zaměří raději na elektrické bateriové autobusy.
Na případ upozornil deník Frankfurter Allgemeine Zeitung a následně i další německá média. Středoněmecké město po tajné studii odhlasovalo, že utratí 91 milionů eur za 100 vodíkových autobusů. Vozidla měla být financována částečně z dotací z evropských fondů, od německé vlády a regionálních vlád spolkových zemí Hesensko a Porýní-Falc.
První fáze vypadala nadějně. Portugalský výrobce vozidel Caetano dodal první autobus na palivové články společnosti ESWE Verkehr loni na podzim, následně předal dalších devět vozidel. „Technologie palivových článků využívající zelený vodík je ústředním prvkem při zlepšování kvality ovzduší a kvality života ve Wiesbadenu,“ pochvaloval si tehdy ESWE Verkehr.
Dnes už je vše jinak. Představenstvo společnosti informovalo dozorčí radu o záměru zrušit vodíkový program. Podle tiskové zprávy ESWE jsou tyto ekologické autobusy příliš malé na to, aby uspokojily poptávku po cestování. ESWE proto pořídí 36 nových kloubových naftových autobusů, aby mělo nečekaný výpadek čím nahradit.
Frankfurter Allgemeine Zeitung nicméně upozorňuje na jiný důvod. Rok po dodání se porouchala plnicí stanice v hodnotě 2,3 milionu eur. Její oprava by byla časově i finančně příliš náročná. Německá média upozorňují také na riziko, že wiesbadenský dopravce bude muset vrátit již vyplacené dotace ve výši 5 milionů eur.
Odborný web hydrogeninsight.com upozornil na podobný případ, který se stal ve Francii. Začátkem tohoto roku město Montpellier zrušilo objednávku na 51 autobusů na vodíkový pohon poté, co nově zvolení představitelé zjistili, že provoz elektrobusů bude šestkrát levnější. Naopak některá německá města – Hamburk, Duisburg či Frankfurt – dál s nákupem vodíkových autobusů počítají.
Tomáš Rovný