Na německém ostrově Fehmarn se už nějaký čas staví tunel pod Baltským mořem. Podle agentury DPA jsou již vidět obrysy funkčního přístavu a portálu tunelu. Osmnáctikilometrový silniční a železniční tunel má od roku 2029 spojit německý ostrov Fehmarn a dánský ostrov Lolland. Budoucnost tamní Bäderbahn, kvůli výstavbě tunelu zastavené, je dále nejistá.
Na staveništi plánovaného tunelu pod Baltským mořem na ostrově Fehmarn se stále něco děje. Pracovní přístav u Puttgardenu, přes který se bude dopravovat velká část stavebního materiálu, je již zřetelně vidět, uvedla mluvčí společnosti Femern A/S Německo Denise Juchemová.
„Na pevnině připravujeme výstavbu mostu přes plánovanou železniční trať, která by měla být zahájena v roce 2023,“ řekla Denise Juchemová.
Podle ní je už vidět obrys portálu tunelu: „V průběhu roku 2023 může být velká část stavebního materiálu pro německou stavbu tunelu dopravena po moři,“ doplnila Juchemová
Dánská stavební společnost Femern A/S souhlasila s tím, že velkou část stavebního materiálu dopraví lodí do Německa, aby ulehčila silnicím na Fehmarnu.
„Je to naléhavě nutné, jinak v létě doprava na ostrově zkolabuje,“ obává se Jürgen Zuch, regionální manažer města Fehmarn.
Osmnáctikilometrový silniční a železniční tunel má od roku 2029 spojit ostrov Fehmarn a dánský ostrov Lolland. Podle společnosti Femern A/S činí náklady 7,1 miliardy eur.
Výstavba tunelu a napojení na železniční síť Šlesvicka-Holštýnska již mají dopad na cestující po železnici. Například železniční trať z Oldenburgu v okrese Ostholstein na ostrov je od konce srpna přerušena. Vlaky budou nahrazeny autobusy pravděpodobně do konce roku 2029.
„Náhradní železniční doprava v tuto chvíli funguje dobře, ale obávám se, že autobusy budou zejména v létě, kdy se stavební práce skutečně rozběhnou, uvízlé v dopravních zácpách,“ řekl Zuch.
Železniční spojení tunelem mezi Lübeckem a Fehmarnem je dlouhé 88 kilometrů, z toho 55 kilometrů má být vybudováno nově.
„Na těchto 55 kilometrech bude muset být přemístěno celkem sedm zastávek,“ uvedl mluvčí Deutsche Bahn. Jedná se o stanice Scharbeutz, Lensahn a Großenbrode/Heiligenhafen a Ratekau/Timmendorfer Strand. Nová stanice Timmendorfer Strand bude od města vzdálena asi sedm kilometrů, protože nová železniční trať se posune dále na východ směrem k dálnici Autobahn 1. Novou stanici dostane také Oldenburg v Holštýnsku.
Není jasné, co se stane s takzvanou Bäderbahn, která dosud zastavovala v Timmendorfer Strand a Scharbeutzu.
„V tuto chvíli je stále otevřené, zda bude tato trať nadále využívána,“ uvedl mluvčí železnice. Probíhají jednání s potenciálními uživateli.
(nik)