INZERCE

Staveniště podmořského tunelu ve Fehmarnu. Foto: Femern A/S

Výstavba tunelu pod Baltským mořem pokračuje. Zastavila ale místní Bäderbahn. Její znovuotevření je nejisté

Na německém ostrově Fehmarn se už nějaký čas staví tunel pod Baltským mořem. Podle agentury DPA jsou již vidět obrysy funkčního přístavu a portálu tunelu. Osmnáctikilometrový silniční a železniční tunel má od roku 2029 spojit německý ostrov Fehmarn a dánský ostrov Lolland. Budoucnost tamní Bäderbahn, kvůli výstavbě tunelu zastavené, je dále nejistá.

Na staveništi plánovaného tunelu pod Baltským mořem na ostrově Fehmarn se stále něco děje. Pracovní přístav u Puttgardenu, přes který se bude dopravovat velká část stavebního materiálu, je již zřetelně vidět, uvedla mluvčí společnosti Femern A/S Německo Denise Juchemová.

„Na pevnině připravujeme výstavbu mostu přes plánovanou železniční trať, která by měla být zahájena v roce 2023,“ řekla Denise Juchemová.

Podle ní je už vidět obrys portálu tunelu: „V průběhu roku 2023 může být velká část stavebního materiálu pro německou stavbu tunelu dopravena po moři,“ doplnila Juchemová

Dánská stavební společnost Femern A/S souhlasila s tím, že velkou část stavebního materiálu dopraví lodí do Německa, aby ulehčila silnicím na Fehmarnu.

„Je to naléhavě nutné, jinak v létě doprava na ostrově zkolabuje,“ obává se Jürgen Zuch, regionální manažer města Fehmarn.

Osmnáctikilometrový silniční a železniční tunel má od roku 2029 spojit ostrov Fehmarn a dánský ostrov Lolland. Podle společnosti Femern A/S činí náklady 7,1 miliardy eur.

Výstavba tunelu a napojení na železniční síť Šlesvicka-Holštýnska již mají dopad na cestující po železnici. Například železniční trať z Oldenburgu v okrese Ostholstein na ostrov je od konce srpna přerušena. Vlaky budou nahrazeny autobusy pravděpodobně do konce roku 2029.

„Náhradní železniční doprava v tuto chvíli funguje dobře, ale obávám se, že autobusy budou zejména v létě, kdy se stavební práce skutečně rozběhnou, uvízlé v dopravních zácpách,“ řekl Zuch.

Železniční spojení tunelem mezi Lübeckem a Fehmarnem je dlouhé 88 kilometrů, z toho 55 kilometrů má být vybudováno nově.

„Na těchto 55 kilometrech bude muset být přemístěno celkem sedm zastávek,“ uvedl mluvčí Deutsche Bahn. Jedná se o stanice Scharbeutz, Lensahn a Großenbrode/Heiligenhafen a Ratekau/Timmendorfer Strand. Nová stanice Timmendorfer Strand bude od města vzdálena asi sedm kilometrů, protože nová železniční trať se posune dále na východ směrem k dálnici Autobahn 1. Novou stanici dostane také Oldenburg v Holštýnsku.

Není jasné, co se stane s takzvanou Bäderbahn, která dosud zastavovala v Timmendorfer Strand a Scharbeutzu.

„V tuto chvíli je stále otevřené, zda bude tato trať nadále využívána,“ uvedl mluvčí železnice. Probíhají jednání s potenciálními uživateli.

(nik)